Byggahus.se
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du vet samhället bygger på att vi konsumerar.
Det är det som är fel och ohållbart.
Det har inget med vänster och höger att göra, det har med jordens resurser att göra.
Vi kan inte ha ett samhälle i längden som bygger på att vi förbrukar. Det säger sig självt, vilken lågstadieunge som helst kan räkna ut det.
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Då vart det ännu värre.

Du vet samhället bygger på att vi konsumerar. Att vi åker och handlar på biltema.
Vi har testat vänsterpolitik i Sverige. Det fungerade inte.
De va länge sen man kom på det....
Trolla inte så andefattigt, nog kan du bättre.
 
Ä Äpplesnö skrev:
Köpte en tång på biltema. Efter första användningen hade handtaget böjt sig. Inte riktigt verktygsstål utan bara bokad mjukt stål/plåt eller vad fan det är.

Jävla inköpare på biltema och ta hem skit.

Lägg ner skiten.
Biltema är sedan decennier Feltema, man handlar inte där överhuvudtaget punkt
 
Fairlane
Många som har en inställning om att allt på Biltema är skräp, utan att ha satt sin fot i en butik på flera år. Förutfattade meningar? :thinking:

Själv har jag köpt märkesbatterier till mina bilar och de har inte fungerat en dag längre än de Biltema-batterier som sitter i nu. Man får vad man betalar för sägs det, men vad mer fick jag för extrapengarna jag la på märkesbatterier som gav upp lika fort eller fortare?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Ä Äpplesnö skrev:
Köpte en tång på biltema. Efter första användningen hade handtaget böjt sig. Inte riktigt verktygsstål utan bara bokad mjukt stål/plåt eller vad fan det är.

Jävla inköpare på biltema och ta hem skit.

Lägg ner skiten.
Beror väl lite på den som handlar också. Är man kunnig så köper man inte skit. Det ser man.
 
T tompaah7503 skrev:
Det är det som är fel och ohållbart.
Det har inget med vänster och höger att göra, det har med jordens resurser att göra.
Vi kan inte ha ett samhälle i längden som bygger på att vi förbrukar. Det säger sig självt, vilken lågstadieunge som helst kan räkna ut det.
Hur ska samhället fungera? Var ska alla arbeta? Ska vi trilla tillbaka till när man hade ett litet torp och man hade självhushåll?
Jag är väldigt nyfiken på hur samhället ska fungera? människan har konsumerat så länge man kunnat. Skillnaden är att nu har fler råd
 
  • Gilla
Johan_F
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur ska samhället fungera? Var ska alla arbeta? Ska vi trilla tillbaka till när man hade ett litet torp och man hade självhushåll?
Jag är väldigt nyfiken på hur samhället ska fungera? människan har konsumerat så länge man kunnat. Skillnaden är att nu har fler råd
Tänker snarare att det är du som är förklaringen skyldig, hur vi ska förbruka obegränsat på en begränsad planet.
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Många som har en inställning om att allt på Biltema är skräp, utan att ha satt sin fot i en butik på flera år. Förutfattade meningar? :thinking:

Själv har jag köpt märkesbatterier till mina bilar och de har inte fungerat en dag längre än de Biltema-batterier som sitter i nu. Man får vad man betalar för sägs det, men vad mer fick jag för extrapengarna jag la på märkesbatterier som gav upp lika fort eller fortare?
Man kanske kan begränsa sig till att mycket eller en majoritet av sortimentet är skräp i meningen inte prisvärt sett i lite perspektiv tex. LCC, EROEI osv. Men givetvis går det bra att vaska fram vettiga korn där också det gör jag själv ibland så jag är inte dogmatisk men lider lite ändå av alla dessa som BT, JULA m.fl.

Att de skulle ha någon större positiv inverkan på hur samhället fungerar är dock för mig oklart men jag har inte skalat så mycket bananer heller.
 
Plot twist



Det finns ingen köpt tång.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Tänker snarare att det är du som är förklaringen skyldig, hur vi ska förbruka obegränsat på en begränsad planet.
Tja det var du som nämnde det hela. Frågan är hur mycket som klimatet påverkas i förhållande till hur samhället skulle överleva?
Sen får vi se utsläppen globalt. Minskad konsumtion skulle öka arbetslösheten globalt. Det är inte bara vi som skulle drabbas av massarbetslöshet. Även folk som producerar våra varor. visst planeten skulle kanske må bättre. men kostnaden är skyhög. Tycker du att det är värt det? De som fortfarande har arbete kommer behöva betala skatter på det dubbla för att samhället ska kunna gå runt.
Är det inte bättre att bara acceptera att man kan inte förbjuda folk att handla. Men gå till sig själv och fundera på om jag verkligen behöver den här skruvmejseln? För kom ihåg, ingen annan kan avgöra vad som är överkonsumtion mer än du själv. Handen på hjärtat, visst köper du lite för mycket ibland.

visst är det jobbigt när det inte är perfekt.
Men börja med dig själv där efter kan man gå vidare. Det är inte fel att handla på biltema. Att spara pengar är lika viktigt.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
K Knight skrev:
Jag har fått lära mig att första generation av en artikel kan vara riktigt bra.

Efter ett tag när de inser att produkten säljer bra så kan de göra vissa kostnadseffektiva åtgärder så som att välja tunnare plåt osv. Detta resulterar i oftast sämre kvalitét
Samma upplägg som IKEA, verkar rimligt.
 
GK100 GK100 skrev:
Man kanske kan begränsa sig till att mycket eller en majoritet av sortimentet är skräp i meningen inte prisvärt sett i lite perspektiv tex. LCC, EROEI osv. Men givetvis går det bra att vaska fram vettiga korn där också det gör jag själv ibland så jag är inte dogmatisk men lider lite ändå av alla dessa som BT, JULA m.fl.

Att de skulle ha någon större positiv inverkan på hur samhället fungerar är dock för mig oklart men jag har inte skalat så mycket bananer heller.
Idag har nästan alla kedjor ett eget märke. Förutom de stora klädkedjorna som bara har sitt eget.
Kvaliteten på dessa är dessutom blandad. Ahlsell har sitt, där kvaliteten är blandad
 
galento
Fairlane Fairlane skrev:
Många som har en inställning om att allt på Biltema är skräp, utan att ha satt sin fot i en butik på flera år. Förutfattade meningar? :thinking:

Själv har jag köpt märkesbatterier till mina bilar och de har inte fungerat en dag längre än de Biltema-batterier som sitter i nu. Man får vad man betalar för sägs det, men vad mer fick jag för extrapengarna jag la på märkesbatterier som gav upp lika fort eller fortare?
Vi har köpt batteri till tre mc som alla var skit och fick köpa nya märkesbatterier
och då har det funkat sen. Men totalsumman blev ju hög. Men våra traktorbatterier
på 95 och 180 Ah från Biltema har funkat suveränt. Kulventiler var kassa men har
en del verktyg som funkat i många år. Så det finns nog både bra och dåligt .
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K Klicka skrev:
Tycker de borde lägga till möjligheten för kund recensioner. Till och med Jula har det.
Haha, fast Jula raderar sina kundrecensioner som inte faller dom i smaken. :crysmile:
Köpte för länge sedan en fönster-skrapa på Jula för att tvätta fönster. Bladet satt fast med nån klämma för att man skulle kunna byta blad. Problemet var bara att hur hårt man än drog åt klämman så lossnade bladet...
Skrev en kundrecension om detta och den var raderad en dag senare.
Så kundrecensioner som butiken själv kan radera o editera ger jag inte mycket för. :thinking::thinking::thinking:
 
  • Wow
  • Gilla
PNI och 1 till
  • Laddar…
Ä Äpplesnö skrev:
Köpte en tång på biltema. Efter första användningen hade handtaget böjt sig. Inte riktigt verktygsstål utan bara bokad mjukt stål/plåt eller vad fan det är.

Jävla inköpare på biltema och ta hem skit.

Lägg ner skiten.
Kanske lite hårt att kräva nedläggning av en gigantisk butikskedja med tiotusentals artiklar för ett enstaka misslyckat inköp?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.