Byggahus.se
R rexpex skrev:
Hej!

Vi köpte en lägenhet med ett helt nytt badrum för ett par månader sedan. Vi märkte efter ett par duschar att det bildades en liten pöl under tröskeln ut mot vardagsrummet. Tog hit en VVS/badrumsfirma som kollade på det och deras slutsats var att säljaren hade använt fel fog i duschen (murbruk istället för gummifog vid hörn). Vi litade på detta och de fogade om och satte tillbaka listen.

Nu, ett par månader senare så upptäcker vi att samma problem är tillbaka. Jag tog bort listen vid tröskeln och ser att det är extremt fuktigt under klinkersen. Något som jag även var förvånad över var att det är en massa hålrum under klinkersplattorna. Om hålrummet endast finns vid tröskeln vet jag inte, men känns helt klart oroväckande. Det är alltså helt torrt PÅ klinkersen vid tröskeln, men det rinner långsamt ut vatten undertill och bilder en liten pöl på vardagsrumsgolvet.

Man ser redan tillstymmelse till mögel och vi vill såklart få det här ordentligt gjort denna gången.

Mer info om badrummet
Bottenvåning med betongplatta under
Vattenburen golvvärme
60 x 60 klinkers
Unidrain avlopp i duschen

Min teori är att det är håligheter under klinkersen hela vägen till duschen. Någonstans läcker det in vatten/fukt, kanske sprucken fog vid expansion pga golvvärmen? Kan med vattenpass se att fallet från dusch till tröskel är åt rätt hål (liten marginal, 6 mm/100 cm). Trots fall åt rätt hål borde det finnas möjligheter för fukt att ta sig uppåt, antingen genom kondensation eller kapillärverkan. Kan lika gärna vara så att det finns en hålighet med fall mot dörren, omöjligt att veta just nu. Detta läcker sedan ut genom tröskeln.

Vad tror ni? Jag hör gärna era teorier och erfarenheter av liknande problem!

[bild]
Pöl på golvet

[bild]
Borttagen list vid tröskeln. Hålrummen under klinkers är ca 1 cm

[bild]
Mögel :sweat:

Stort tack på föhand!
Inte konstigt att det kommer fram vatten utanför dörröppningen.
Tätskiktet ligger under klinkersplattorna och ska vara uppvikt mot dörrtröskeln (tröskel saknas på dina bilder).
Klinkers är ingen tätning mot vatten. Klinkers fungerar bara som ett slitstarkt ytmaterial.
Bara att riva up, installera tröskel och göra om tätskiktet.
 
  • Gilla
rexpex och 1 till
  • Laddar…
Tror tyvärr att både golv och väggar måste brytas upp ner till underlag om det ska bli "enligt konstens alla reglar". Annars kommer ni ha en otät skarv mellan golv och vägg.

En snikvariant är kanske att ta väck 2 nedersta skiften av klinkern på väggen och lägga plastmatta en bit. Men det lär se lite konstigt ut och vara en fullösning.

Hur klinkers lutar är egentligen rätt oviktigt. Finns nån föreställning hos många att klinkers+fog är den vattentäta ytan, men det stämmer inte alls. Se det mer som en hård svamp, vattnet rinner rätt genom till det som faktiskt spärrar.
 
  • Gilla
ichigo och 3 till
  • Laddar…
Q qvrk skrev:
Tror tyvärr att både golv och väggar måste brytas upp ner till underlag om det ska bli "enligt konstens alla reglar". Annars kommer ni ha en otät skarv mellan golv och vägg.

En snikvariant är kanske att ta väck 2 nedersta skiften av klinkern på väggen och lägga plastmatta en bit. Men det lär se lite konstigt ut och vara en fullösning.

Hur klinkers lutar är egentligen rätt oviktigt. Finns nån föreställning hos många att klinkers+fog är den vattentäta ytan, men det stämmer inte alls. Se det mer som en hård svamp, vattnet rinner rätt genom till det som faktiskt spärrar.
Tack för din input! Vi ska få hit en firma som ska kolla på det och ge en offert, ser till att bolla lite med dem hur vi gör angående väggarna.
 
  • Gilla
Stig-Helmer
  • Laddar…
Håller med fg talare.. OM jag hade köpt ett hus med detta resultat hade jag krävt att dom skulle göra om hela tätskiktet... För om golvet är fel.. så gissar jag att man hittar andra fel när man väl river.. men det är bara en killgissning.
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
R rexpex skrev:
Tog hit en VVS/badrumsfirma som kollade på det och deras slutsats var att säljaren hade använt fel fog i duschen (murbruk istället för gummifog vid hörn). Vi litade på detta och de fogade om och satte tillbaka listen.
Hur kunde man komma fram till den slutsatsen??? Vatten hamnar ju på golvet när man duschar oavsett hur man har fogat hörnen. Jag hoppas ni inte anlitar den firman när ni ska bygga om...

Felet är att tätskiktet inte är uppdraget mot tröskeln i kombination med fel/dåligt fall på golvet under klinkersen.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Inte konstigt att det kommer fram vatten utanför dörröppningen.
Tätskiktet ligger under klinkersplattorna och ska vara uppvikt mot dörrtröskeln (tröskel saknas på dina bilder).
Klinkers är ingen tätning mot vatten. Klinkers fungerar bara som ett slitstarkt ytmaterial.
Bara att riva up, installera tröskel och göra om tätskiktet.
Enkel skiss från GVK hur det borde se ut Skiss som visar anslutning av tätningsskikt mot tröskel med klinkerbeläggning enligt GVK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kronblom65 och 1 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Enkel skiss från GVK hur det borde se ut[bild]
Jo, men med den sträckan och korrekt fall från dusch till tröskel skall det överhuvudtaget inte komma vatten dit ( om golvbrunnen i duschen sväljer som den ska)
En bassängbotten är dålig medicin mot felaktigt underliggande fall…
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
F FDT skrev:
Jo, men med den sträckan och korrekt fall från dusch till tröskel skall det överhuvudtaget inte komma vatten dit ( om golvbrunnen i duschen sväljer som den ska)
En bassängbotten är dålig medicin mot felaktigt underliggande fall…
Självklart ska underliggande fall vara korrekt men vid kraftig vattenbegjutning (dusch) eller en ev vattenläcka har du ingen kontroll på vart vattnet rinner.
Jag har sett exempel där kapilärverkan medför att vatten "rinner" uppåt mellan tätskikt och klinkers.
Alla vattenistallationer medför risk för vattenskada och att öka säkerheten med att täta med sockel vid dörren är en billig försäkring som klart minskar risken för vattenskada I övriga bostaden.
Försiktighetsprincipen säger att man bör ( inte måste) göra vad man kan för att minimera risken för vattenskada. Kostar nästan inget om det görs från början.
 
  • Gilla
FDT och 1 till
  • Laddar…
F FDT skrev:
Jo, men med den sträckan och korrekt fall från dusch till tröskel skall det överhuvudtaget inte komma vatten dit ( om golvbrunnen i duschen sväljer som den ska)
En bassängbotten är dålig medicin mot felaktigt underliggande fall…
Det kan ju bli stopp i golvbrunnen (vilket TS även skriver har hänt). Även om man har korrekt fall så kan vattnet rinna bort till tröskeln när det står nån cm över brunnens täckning och man upptäcker att det är stopp.
 
I Sverige har vi BBR mfl som styr hur vi ska bygga upp ett badrum med tätskikt mm.
Finns det några liknande krav i Danmark? From när gäller de reglerna i så fall?
 
Att dra upp tätskiktet vid tröskeln är givetvis vad man ska göra vid anläggning av nytt golv, men här är denna åtgärd bara ett plåster på såret, dvs det förhindrar bara att vattnet rinner ut i vardagsrummet. Det åtgärdar ju inte själva problemet, att vatten ansamlas under golvplattorna. Alltså läcker det i duschhörnan och det är där man fixar felet (och i samma veva gör om alltihop och även drar upp tätskiktet vid tröskeln). Har läst att golvbrunnar längs med en vägg är stora bovar till just vattenläckage, och just precis en sådan golvbrunn som TS visar upp på en av sina bilder. Tipset från mig, som glad amatör och avkomma från en rörmontör, är att sätta dit en 'vanlig' golvbrunn istället, samt göra om både väggar och golv. Se till att orka ut det blöta betonggolvet innan nytt tätskikt/golv läggs dit.
Och fundera på om den där lustiga, extra golvbrunnen verkligen behövs, eller om man kan dra rören på annat sätt.
Lycka till
 
Tack för alla detaljerade svar! Finns mer kunskap här än vad jag hitills stött på hos de hantverkare vi har varit i kontakt med.

Det finns något som heter "Statens Byggeforskningsinstitut" i Danmark som är en motsvarighet till svenska BBR, så även om danskarna generellt är mer flummiga så finns det regler att följa även här ;)

De har dock väldigt strikta regler kring dolda fel vid försäljning av bostäder. Om man inte anlitar en besiktningsman som gör en s.k Tilstandsrapport (görs oftast bara vid husförsäljning) så är säljaren skyldig att åtgärda dolda fel i 10 år. Jag tror dock inte att besiktningsmannen hade hittat felet eftersom fallet golvet är "korrekt".
 
Gällande avsaknaden av tröskel så var väl det tur i det här fallet? Hur och när hade problemet med bakfall upptäcks annars om det funnits en tröskel med korrekt uppdraget tätskikt? Det torde väl kommit smygande om 10 år genom en unken doft av skitig toa som inte hade gått att städa bort hur mycket man än försökt.
 
  • Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
Tänkte ge en update här,

Det har varit en lång tur fram och tillbaka med säljaren som inte har lust att betala de ca 100 tkr som vi har fått offert på från flera hantverkare.

Att golvet ska göras om är vi överens om men det är oenigheter om brunnen i mitten av golvet.

Alla hantverkare vi har haft här vill ta bort den brunnen. Problemet är att det sitter ett vattenlås ca 70 cm ner. Iom att det är vattenlås så måste man kunna ha tillgång till det om det skulle sättas igen eller behöva rensas. Det är alltså därför tidigare hantverkare har valt lösingen med en lös klinkersbit ovanpå.

Säljaren argumenterar därför att golvbrunnen i mitten måste vara kvar (vilket blir billigare). Min fråga nu är,

Är det lagligt att ha två vattenlås i serie? För just nu så sitter det ett vattenlås i Unidrainen och ett nere i golvet (Se bild)

Skiss som visar snitt av golvkonstruktion med Unidrain, golvbrunn och dubbla vattenlås samt golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns inga lagar som reglerar hur många vattenlås man får ha, så du behöver inte ligga vaken på nätterna och oroa dig för att polisen ska komma...

Är det verkligen ett vattenlås där nere flera dm under golvet? Är det inte en gammal renslucka? Vad har det varit i rummet tidigare? Går avloppet där nere från flera lägenheter?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.