Byggahus.se
Hej! Undrar om någon vet vad orsaken brukar va om det läcker från där röret går in i den vita grejen (se bild)
Vi har ej gjort något med badrummet och det har ej läckt sen vi flytta in för 3 år sen.
Tänker om det ska va en packning där inne (se bild) men i sånt fall har den ju varit borta i över 3 år utan att det läckt🤔

Tacksam ifall någon som kan sånt här orkar ta 2 min och svara :)
 
  • Under-sink plumbing with blue tiles, flexible hose, and white PVC pipes.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör kopplat från handfat, lossnat från golvbrunnen, blått kakel, vit fog, under diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Personligen hade jag gjort rent noggrant och dragit lite våtrumssilikon runt rörändan och tryckt tillbaka. Är ju inget tryck i avloppet så lär hålla tätt
 
Rinner vattnet ut som det ska om ni spolar mycket vatten i handfatet? Tänker om det är början till stopp i rören.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
Tack för svaren!
Kan ju testa det där med våtrumssilikon👍

När vi spolar vatten i handfatet så droppar det hela tiden från röret.
 
Centano Centano skrev:
Rinner vattnet ut som det ska om ni spolar mycket vatten i handfatet? Tänker om det är början till stopp i rören.
Ja vattnet rinner undan som vanligt så känns ju inte riktigt som att det är stopp.
 
Med tanke på hur smutsen är formad runt själva stosen på slangen så ser det ju ut som slangen är i kortaste laget och bryter lite. På tid och längd kan det ju då börja läcka.
 
Jag skulle inte använda silikon utifall ni vill kunna rengöra. Kolla om ni kan byta kopplingen. Tex Bauhaus säljer typ alla delar. Kanske sätta en packning?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tack för flera svar! Tänkte åka till affären och se om man kanske kan testa med en packning. Går inte det får man väl testa med ett längre rör. För trycker jag in röret så läcker det inte men när jag släpper så börjar det droppa direkt när man spolar.
 
P Pippo99 skrev:
Ja vattnet rinner undan som vanligt så känns ju inte riktigt som att det är stopp.
Börjar det läcka direkt när du börjar spola eller börjar det läcka efter några sekunder?
Det kan vara delvis stopp strax under golvet t.ex.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Börjar det läcka direkt när du börjar spola eller börjar det läcka efter några sekunder?
Det kan vara delvis stopp strax under golvet t.ex.
Börjar läcka direkt när jag spolar.
 
P Pippo99 skrev:
Börjar läcka direkt när jag spolar.
Det finns en liten krage längre in i röret där du sticker in avloppsslangen. Kan du få in avloppsslangen in där? Förbi där röret blir mindre i dimension alltså?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag vill minnas att det skall sitta en oring där inne.

Jag hade iaf ersatt detta med fast rör.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det finns en liten krage längre in i röret där du sticker in avloppsslangen. Kan du få in avloppsslangen in där? Förbi där röret blir mindre i dimension alltså?
Ja alltså jag kunde dra så röret vart lite längre men även om jag pressar så går det inte in längre än som det var innan. så känns som en lite bit av det går in där.
 
D Dr Benz skrev:
Jag vill minnas att det skall sitta en oring där inne.

Jag hade iaf ersatt detta med fast rör.
Ok, ett sånt där som då går rakt ner menar du?
 
P Pippo99 skrev:
Ok, ett sånt där som då går rakt ner menar du?
Ja med två vinklar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.