Fick akut byta cirkulationspump i min bergvärmepanna häromkvällen när den gamla havererade.
Gick ganska smidigt sånär som att avstängningsventilerna läcker vid pilen i bilden... men kan ju undra vad poängen är med denna typ av ventil om den inte håller tätt efter en användning....
Läckaget är litet, nån droppe då och då, och frågan är om det brukar "läcka tätt" med tiden? inte så sugen på att byta ut ventilerna nu när det är kallt, är ju en del jobb och delar av systemet måste tömmas.
Gick ganska smidigt sånär som att avstängningsventilerna läcker vid pilen i bilden... men kan ju undra vad poängen är med denna typ av ventil om den inte håller tätt efter en användning....
Läckaget är litet, nån droppe då och då, och frågan är om det brukar "läcka tätt" med tiden? inte så sugen på att byta ut ventilerna nu när det är kallt, är ju en del jobb och delar av systemet måste tömmas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
droppa lite olja runt den och snurra p den några ggr så kanske det tätar. Är väl nån torr oring där antar jag.
Klassiskt fel på dessa unionkopplingar för pumpmontage. Det finns flera olika tillverkare som tyvärr fortfarande saluför dessa.
Montera vanliga kulventiler med gängade pumpkopplingar om det går!
Vrider du flera varv så kan det även börja läcka ännu mer.
Det är tråkigt nog bara att planera in ett byte.
Montera vanliga kulventiler med gängade pumpkopplingar om det går!
Vrider du flera varv så kan det även börja läcka ännu mer.
Det är tråkigt nog bara att planera in ett byte.
Logga in
Skapa konto
Inte mycket att göra , en del tar en gummipackning som passar över den plus en bit gummimatta med en slangklammer över ,
ventilskallen blir inkapslad , den ser ju ändå rätt fräsch ut hela kopplingen , men rör man dom kan det bli läcka
ventilskallen blir inkapslad , den ser ju ändå rätt fräsch ut hela kopplingen , men rör man dom kan det bli läcka
Bilden var, tyvärr, på en av kopplingarna till de två nyinstallerade externa pumparna i systemet.... så jag kan se fram emot samma problem där.... dom i värmepumpen ser iofs också ganska ok ut på utsidan och är 8 år.
Det var alltså kopplingarna/avstängningarna i VPn som började läcka när jag bytte den cirkulationspumpen, den på första bilden är en av de nyinstallerade till de externa pumparna så det problemet tar jag om 10-20 år när dom pumparna ger upp... 
Den ena avstängningen har "läckt tätt" den andra blev bara värre och värre. Upptäckte när jag vred på den att den slutade läcka när jag applicerade tryck inåt på själva vredet så jag drog dit en slangklämma och läckaget slutade.
Som tur är har jag vanliga avstängningsventiler på framledning och retur direkt utanför VPn så det blir vattnet i varmvattenberedarens mantel och lite i rören som behöver tömmas ut vid bytet.
Tyvärr verka det inte gå att få dit nån annat än likadana nya unionskopplingar... ont om plats och korta rör.
Den ena avstängningen har "läckt tätt" den andra blev bara värre och värre. Upptäckte när jag vred på den att den slutade läcka när jag applicerade tryck inåt på själva vredet så jag drog dit en slangklämma och läckaget slutade.
Som tur är har jag vanliga avstängningsventiler på framledning och retur direkt utanför VPn så det blir vattnet i varmvattenberedarens mantel och lite i rören som behöver tömmas ut vid bytet.
Tyvärr verka det inte gå att få dit nån annat än likadana nya unionskopplingar... ont om plats och korta rör.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det med slangklammer är en bra akutvård och brukar hålla länge , för att förstärka tätheten så kan man ha en lite tjockare gummiduk under klammern som trycker på sidorna om vredet , då blir det förhoppningsvis tätt mot det glipa som är där .
Får du tätt nu så kan du vänta till sommaren med att fixa resten
Får du tätt nu så kan du vänta till sommaren med att fixa resten
Menar du att själva designen av denna "unionskopplingsventil" är felaktig, och alltid kommer att läcka tillslut... oavsett tillverkare?Krilleman skrev:
Eller menar du att vissa tillverkares unionkopplingar är av tveksam kvalité, men att det finns bra varianter?
Visst, alla ventiler som stått öppna i många år har ju en risk för läckage när man väl använder dom. Men är dessa unionsvarianter mer benägna att läcka?
Jag håller på och monterar ett värmesystem i en komplementbyggnad, och det består till stora delar av återvunna delar. Skall jag återanvända (i mitt fall sju år gamla) unionskopplingar med inbyggd kulventil, eller ska jag välja unionskopplingar utan ventil?
Bygger du nytt så satsa på unioner utan ventil och dra dit gängade kulventiler direkt i dessa. Vanliga svarta unionskopplingar för pump med gänga kostar inte många kronor.
En betydligt bättre lösning!
Den inbyggda varianten brukar läcka över tid oavsett tillverkare. Speciellt om dom inte har manövrerats på många år och man behöver stänga dessa.
En betydligt bättre lösning!
Den inbyggda varianten brukar läcka över tid oavsett tillverkare. Speciellt om dom inte har manövrerats på många år och man behöver stänga dessa.
Hittade den här tråden idag, stort Tack alla😄. Ett tips om någon annan, likt jag, har behov av en Macgyver-lösning: Biltema har packningar (3 mm tjocka) med en innerdiameter på 9 mm vilket är exakt vad som behövdes för att kapsla in ”ögat”. Sen en 2 mm gummimatta, också biltema och lite tätningspasta och en slangklämma. Hur enkelt som helst.
Skrev om det för länge sedan. Det fungerar utmärkt, men ingen pasta, då kan gummit halka runt. Det är ju en klassiker på dessa kopplingar med ventil, med att dom vill läcka i ögat.J jussi_76 skrev:Hittade den här tråden idag, stort Tack alla😄. Ett tips om någon annan, likt jag, har behov av en Macgyver-lösning: Biltema har packningar (3 mm tjocka) med en innerdiameter på 9 mm vilket är exakt vad som behövdes för att kapsla in ”ögat”. Sen en 2 mm gummimatta, också biltema och lite tätningspasta och en slangklämma. Hur enkelt som helst.