Läckande (äldre) vattenutkastare

1k läst  19 svar

Nästa tråd i Vatten & avlopp
  1. M
    Medlem · Nivå 7
    En vattenutkastare på baksidan av huset står och småläcker sedan ett tag tillbaka. Av estetiska (och nostalgiska) skäl vill jag hellre reparera än byta ut om det är möjligt.

Det hela ser på insidan av huset ut som på bilden. När det var kallt i vintras droppade det mycket långsamt från innedelen, och nu när det är varmt ute igen så läcker det istället i själva utloppet på utsidan, även när jag försöker dra åt ordentligt för att stänga helt.

Är det en packning som det räcker att byta? Eller måste man byta mer? Några tips på var jag kan börja?

2. JIMMEN
    Medlem Nivå 1
    Ja du. Det här ser nostalgiskt ut.
    1. Det har rostat. Byt skiten direkt. Inget att spara på.
    2. klämmet ovan är en tidsfråga. Tillräckligt gammalt för att vara dags att titta över.
    3. Antar att det är karagem(grön fuktspärr) som det är målat med för att hålla fukt ute. Brutalt. Hur ska väggen andas? Vittrar tillslut och fukten vandrar upp istället. Har du tur är det dränerat?

Svar på frågan: ibland räcker det att byta krankägla i dem. Bör vara en 15 eftersom röret är 18(?).
    Tror inte du kan få tag på insatsen.

/Säljare av VVS

• Laddar…
  3. M
    Medlem · Nivå 7
    Tack för svar! Jag är helt beredd att byta ut alla delar som har gjort sitt - så att byta ut ventilen och vridstången är inga problem. Däremot vill jag helst i så fall hitta motsvarande nya delar för att förändra uteseendet så lite som möjligt (känns enklare, och så slipper jag ändra utseende på utsidan).

Tänker jag rätt om jag tittar på denna (https://www.rinkabyror.se/artikel/skjutventil-20/) för att byta ut ventilen? Var det något mer (klämmet?) du tyckte skulle bytas samtidigt?

(Och vad gäller väggen: den färgen är på väg ner, men som väl är står huset på mycket genomsläpplig mark, så väggen har klarat sig bra ändå... :))

4. JIMMEN
    Medlem Nivå 1
    Klämmet avser kopplingen under. Den är ju rent tekniskt inte klämd. Det ser ut av våra gängade rör. Kan hålla 2 år eller 40.

Jag hade kollat efter en lösning till vridstången där som du kan dra ut.

Annars funkar skjutventil bra!
    Med lite tur kanske det går på direkt på gamla. Annars får man fråga plåtis.

5. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Det blir dock lite pyssel att få isär det där, hur ser det ut ovan ventilen?

Och då är ju den stora frågan om det är värt 208:- plus frakt (enligt din tidigare länk) för en ny ventil då Bauhaus har superbra pris på Gustavsbergs vattenutkastare i år igen.

388:- med fri frakt.
    https://www.bauhaus.se/gustavsberg-vattenutkastare.html

6. JIMMEN
    Medlem Nivå 1
    Fast man köper trio perfectas för den keramiska packningen.

7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Visst kan man köpa dyrare prylar, det sättet att tänka kan man nästan ha i alla lägen.

Varför köpa Volvo när det finns Ferrari?
    Varför handla billig wiskey när det finns dyr?

Sensmoralen blir att Gustavsbergs vattenutkastare är väldigt prisvärd och säljs i massor!

Dessutom har väl inte Trio kvar någon vattenutkastaren med keramisk packning längre?! Du tänker på RSK:4316502. Se bild nedan från rskdatabasen. Utgått. Men den hade keramisk tätning.

Trios ersättare till denna har RSK: 4316506 och den har till synes samma konstruktion som tex Gustavsberg med fjäderbelastad gummitätning , som också då agerar backventil.
    Installationsanvisning:
    http://www.trio-perfekta.se/wp-content/uploads/2015/01/151661_1.pdf

Är denna ventilkägla verkligen keramisk? Det ser inte ut så på bilden som Trio själva visar. Dock står det så om man kikar på RSKdatabasen. Jag tvivlar. :thinking:

Det nämns inte heller någonstans på trio-perfektas sida att denna har keramisk tätning.

Läs mer hos Trio:
    https://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/design-line/rsk-4316506-vattenutkastare/

Skärmklipp.PNG

Skärmklipp1.PNG

Skärmklipp2.PNG

Redigerat 14 jun 19:53
    • Laddar…
  8. JIMMEN
    Medlem Nivå 1
    Jag har haft isär dem på jobbet.Käglan var iaf till synes keramiskt belagd. Killen från Trio svor på det.
    Kan dubbelkolla måndag om det är intressant?

9. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Visst är det intressant! ;)

Har du möjlighet så kika. För denna variant installeras sällan (aldrig?) på dom stora byggena. Jag har då aldrig varit med om det.

FMM regerar i skriverierna på byggen. Men det kanske beror på att konsulterna som skriver dessa materialval är mutade?! :p

10. JIMMEN
    Medlem Nivå 1
    Skulle jag gissa så är det enklare. Vana. Man vet att det funkar. Det var funnit länge. Mycket representation.

Ja menar....dom var med och skapade 160-standarden på blandare och lyckades driva igenom det trots att vi typ är ensamma om det. Då har man ett varumärke som heter duga!

11. M
    Medlem · Nivå 7
    Alltid intressanta sidospår här på Byggahus... :D

Ovanför ventilen är det prisol, så jag tänker att det inte ska vara så knepigt med själva monteringen - särskilt inte som jag är mån om att behålla utsidan intakt. Annars är jag helt med på smidigheten i en modernare lösning...
    2018-06-14 19.56.01.jpg 2018-06-14 19.55.21.jpg

Men när jag börjat skruva lite för att kolla närmare stöter jag på att jag inte verkar kunna lossa "vridstången" från ventilen, även om jag tar bort den mutter som verkar mest självklar för mig och knackar med en hammare i riktning från ventilen. Något som fastnat med tidens gång antar jag?
    2018-06-14 22.00.23.jpg 2018-06-14 22.00.30.jpg
    Jag gissar att man ska kunna lossa på själva ventilen, men den delen sitter så hårt fast att jag inte lyckades få loss med den kraft jag vågade ta i med.

Men kan jag bara känna mig lite mer säker på att en ny ventil går att fästa på stången på något rimligt sätt så är jag inte nostalgist vad gäller det som sitter på insidan. Drömmen hade förstås varit en kulventil på insidan, men som styr från utsidan på samma sätt som idag.:)

12. JIMMEN
    Medlem Nivå 1
    Som sagt! Gå till plåtslagare och fixa! Slipa nyckeln och lacka det hela. Om du verkligen Måste ha rost så måla rostoleum på det!

13. JIMMEN
    Medlem Nivå 1
  14. Stickan56
    Husägare · Nivå 8
    Om du hittar en likadan ventil så kommer du till nästa problem, att få loss vridstången.
    Ibland kan det vara bäst att välja sina strider.
    Jag skulle ha bytt till en modern vattenutkastare,

Stickan

15. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Lugn nu, din vattenkran ser ut så här:
    I stället för den röda kringlan så sitter stången som går ut genom väggen påträdd, du ska alltså inte lossa överfallsmuttern för att få bort denna.

Lossa kranbröstet och byt kägla, ser ut såhär:

Redigerat 14 jun 23:30

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: