googlade runt och hamnade här, mer eller mindre av en slump. verkar vara ett trevligt place, detta blir alltså mitt första inlägg så jag måste börja med att morsa lite!!

nu till min fråga, jag var och köpte mig lite plywood, 7mm tjock, som jag tänkte bygga några lådor av.

lådorna ska användas för att förvara verktyg i.

jag vill få dom så stabila och vinkelräta som möjligt.

alla delar kommer att limmas, men borde man fixera med något mer? 7mm och pywood är ju inte mycket att skruva eller spika i...?

har ni några tips om hur man skulle kunna gå till väga?

funderade också lite på hur man ska gå till väga när man limmar /tvingar ihop delarna, så alla sidor blir vinkelräta.

inte född med tummen mitt hand men typ första gången en låda av detta slag ska yxas till :)

stort ta<k på förhand om någon orkar engagera sig!!

Hej!

7mm plywood utan någon form av förstärkning/regel på insidan etc tror jag blir helt omöjligt att få att hålla till verktygslådor. Istället rekommenderar jag dig att använda aluprofiler, de finns för 7mm plywood, se här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135960999

För sågningen så rekommenderar jag en cirkelsåg styrd efter en fastspännd rätskiva eller en hemmagjord skena, se i verktygsforumet under tips och tricks.

Välkommen till byggahus förresten!

stort tack för välkomnande och tips!!

jag har en hyfsad handklinga och en riktbräda i alu som jag hoppas kommer ge mig någorlunda raka och fina snitt.

listerna du länkade till var ju absolut klockrena, jag ska bygga en "fin-låda" också och då kommer dom vara gjutna, så tack för det.

till det här projketet blir det dock lite för dyrt, jag ska göra flera lådor så det blir för mycket material.

jag har fri tillgång till stålprofiler och vinkeljärn i vanligt svart-stål, jag fnulade lite på om man skulle punkta ihop ett skelett (en jigg) av det och sedan bygga lådan utanpå. alltså använda det för att enklare kunna bygga lådorna och få dom vinkelräta och plana, dom ska vara i samma mått allihop.

utvändigt kommer jag att lägga sådana där hörnskydd i galvat, som man sätter för att skydda gipset på innerväggar. dom var lagom tunna och framförallt i rätt pris.

jag vill ogärna lägga i något mer material invändigt, i lådorna, men en sista utväg får väl bli att peta ner nån kvartsstav eller nåt, i hörnen...

det perfekta hade varit att kunna skruva i kanterna, det är fem-lagers plywood och av ganska bra kvalité, men det är väl ändå som att be om problem...

skruven kommer väl med största sannolikhet pressa i sär lagrena i skivan. eller finns det någon specialskurv eller annat förband som jag missat tro?

fler tips och idéer välkomnas

Hur hade du tänkt dig att lådorna skall se ut? Klassisk verktygslåda med triangelsformade gavlar och en rundstav som handtag längst upp, eller något annat?

• Gilla
winyl
  • Laddar…
Om du varit sugen på en sinkfräsjigg kanske detta är tillfället som ger dig en ursäkt att köpa den? :)

• Gilla
winyl
  • Laddar…
ja!! elda gärna på pryl-köp-lusten :)

skämt å sido, tror du det skulle funka att sinka en 7mm skiva?

lådorna ska bli rektangulära ca; L=70 H=26 B=25 (cm) det var dumt att jag skrev verktygslåda, för det är mer förvaringslådor och dom ska vara med lock, alltså helt vanliga lådor utan handtag.

för att stabilisera upp det lite grann kom jag på att man kan göra en eller två fasta mellanväggar invändigt i lådan.

Limma två kryssfaner så det blir 14 mm?

jo det är klart, det hade man ju kunnat gjort, limmat ihop två skivor. men jag var i väg och kikade på sådana där kistor hantverkarna brukar ha, alltså lite större plywoodlådor, och det var nog snudd på att det var ännu tunnare väggar i dom så jag tror nästan det kan funka.

när det gäller själva byggandet, och att få lådorna vinkelräta, funderar jag på om inte det ger sig av sig självt? om jag är jkligt noga när jag kapar till bitarna, och passar in dom vid monteringen, borde inte lådan då mer eller mindre med automatik bli vinkelrät?

Kör med 7mm plyfa till finlådorna och 12 mm K-plyfa till de andra lådorna. Då duger det att limma och spika med 18 gauge dyckert. (investera i dyckertpistol) Man bör tänka efter så att fogarna i möjligaste omfattning belastas med skjuvspänningar. Kräver en del funderande. Du hittar bilder på min likartade konstruktion i en projekttråd som handlar om att lägga golv med fris. Tråden är svår att hitta, jag tror att den inleddes på verktygsforumet som en elhyveltråd. Välkommen hit, förresten!
Någon som kan hitta tråden?

Alltså, är det inte nån sorts formplyfa, de där gula verktygslådorna med galvade plåtkanter? Den är ju hårdare, och är den förresten inte sammanbunden med hjälp av beslagen?

En ide vore kke att limma sådana gipshörn med epoxy, borde bli starkare än plyfan i sig..

Lånar tråden lite. Vet någon var man kan få tag i bärhandtag typ som på dom millitära förvaringslådorna. Har kikat runt på olika byggvaruhus men inte hittat nått.

mattiasp skrev:
Kör med 7mm plyfa till finlådorna och 12 mm K-plyfa till de andra lådorna. Då duger det att limma och spika med 18 gauge dyckert. (investera i dyckertpistol) Man bör tänka efter så att fogarna i möjligaste omfattning belastas med skjuvspänningar. Kräver en del funderande. Du hittar bilder på min likartade konstruktion i en projekttråd som handlar om att lägga golv med fris. Tråden är svår att hitta, jag tror att den inleddes på verktygsforumet som en elhyveltråd. Välkommen hit, förresten!
Någon som kan hitta tråden?
Tackar för det!!

Kikade i den intressanta tråden och såg din trevliga låda. Men vad menas med skjuvspänningar? Uppstår dom på rätt sätt, genom att man fogar ihop delarna i ett visst mönster?

Jag hade tänkt låta sidorna bilda en sarg och sedan trycka upp botten i den. Är det rätt? Spelar det roll vilken av sidorna som överlappar den andra, alltså om långsidan täcker kortsidan?

Mr Handyman skrev:
Alltså, är det inte nån sorts formplyfa, de där gula verktygslådorna med galvade plåtkanter? Den är ju hårdare, och är den förresten inte sammanbunden med hjälp av beslagen?
jag köpte min plywood på k-rauta och bara där fanns en mängd olika kvalitéer, den här, på 7mm känndes bra mycket hållbarare än en betydligt tjockare bygg-skiva.

jag vet att jag kikade hos bejier och där fick fram ett 10-20 tal olika skivor, så mycket handlar väl om det också.

Tossegubbe skrev:
En ide vore kke att limma sådana gipshörn med epoxy, borde bli starkare än plyfan i sig..
jag var inne lite på det i mina första funderingar men jag fastnade lite när jag inte kom på hur jag skulle sätta hörnen under press, vid limningen.

men jag kom på ett sätt, jag drar spännband runt låda och hörnskydd + stoppar i mellan 4st lister i form av hörn.

dock har jag massa PL400 hemma, inte fullt lika bra men borde väl funka..?

tack som f-n, för alla tips!!

jag ska dra igång det "stora" projeket på söndag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.