1 386 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Laddomater
Vad är det för praktisk skillnad på laddomat 21 och 10 utöver att 10 ej har självcirkulation?
Inga termometrar i modell 10.
Jag mailade Termoventiler och fick svar idag.
Skillnaden är att känselkroppen reglerar på hetvattnet från panntoppen i 21 och på det blandade vattnet på 10. 21 ska därför vara bättre till pannor över 50 kW.
Jag funderar på 10 till en Calmar V33 och 3*500 l tank, jag kan ändå inte dra rören så att jag får självcirkulation.
Skillnaden är att känselkroppen reglerar på hetvattnet från panntoppen i 21 och på det blandade vattnet på 10. 21 ska därför vara bättre till pannor över 50 kW.
Jag funderar på 10 till en Calmar V33 och 3*500 l tank, jag kan ändå inte dra rören så att jag får självcirkulation.
Där ser man. Min panna är stämplad med 35 kW (fast den ger över 40 kW när det går för fullt). Jag har ändå Laddomat 21.
Självcirkulation har jag förstås också. Jag ville att det skulle kunna gå att nödelda utan ström.
Självcirkulation har jag förstås också. Jag ville att det skulle kunna gå att nödelda utan ström.
Såg att dom nu har bytt till som samma unionventiler på 10:an som 21:an, istället för gamla hederliga kulventiler......med dom för/nackdelar som det drar med sig...
1400kr i skiljer det i pris på RR, så tre termometrar kan man kosta på sig och montera på dom rören.
1400kr i skiljer det i pris på RR, så tre termometrar kan man kosta på sig och montera på dom rören.
Hur mycket effekt ger en Calmar V65 då?
Tänk på att du måste köpa till 78°C termostatpatron (endast 72°C är inkluderad) om du vill ladda med högre temp.danso skrev:
Det var rejält. Bor du i en skola eller nåt?
enligt trebema samt kalix pannprodukter klara inte 21an av v65an
istället använder man laddomat k.
jag har ett 1,5 plans hus + ekonomidel(relax mm) på ca 240m2 och ett garage på 100m2. tänkte ha 2m3 tank vid pannan +eventueltt en till tank vid pannan på 1m3 samt en tekniktank på 750 l i huset. med större panna behöver man inte elda lika ofta...
istället använder man laddomat k.
jag har ett 1,5 plans hus + ekonomidel(relax mm) på ca 240m2 och ett garage på 100m2. tänkte ha 2m3 tank vid pannan +eventueltt en till tank vid pannan på 1m3 samt en tekniktank på 750 l i huset. med större panna behöver man inte elda lika ofta...
Klicka här för att svara