3 768 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Laddomaten låter illa
Vi satte in en laddomat för ett par år sedan och den har låtit illa sedan dess. Först antog vi att det berodde på luft i systemet men nu har vi äntligen lyckats få ur luften och det låter värre än förut.
Ljudet är ett knackande surr och jag det låter mer i huset än i källaren där laddomaten sitter så jag tror att det rör sig om något stomljud. Någon som vågar sig på en teori om var felet kan sitta?
Ljudet är ett knackande surr och jag det låter mer i huset än i källaren där laddomaten sitter så jag tror att det rör sig om något stomljud. Någon som vågar sig på en teori om var felet kan sitta?
Det är en Laddomat 21, den vanliga för vedeldning. I början lät den när elden brunnit ut en pannan ännu var under avsvalning. Sedan vi fick ur all luft ur systemet låter den hela tiden. Och ja, den var ny när vi köpte den och den första reklamerade vi (den lät helt fruktansvärt).
Antingen luft, eller Kavitation..
Troligtvis har du luft i laddkretsen..
Har du någon bild på installationen? Är det ett slutet system? Vad har du för rördimension?
Mycket frågor, men det är omöjligt att svara på ditt problem utan mer information. Oftast är det just Rördragningen som är boven..
Troligtvis har du luft i laddkretsen..
Har du någon bild på installationen? Är det ett slutet system? Vad har du för rördimension?
Mycket frågor, men det är omöjligt att svara på ditt problem utan mer information. Oftast är det just Rördragningen som är boven..
Ja, det är väl inte omöjligt att det finns kvar någon luftficka. Annars funderade jag, kanske något långsökt, på om det kunde hjälpa att klamra rören lite tätare. Jag tror inte att några bilder är till hjälp. Det är nog rätt kopplat, med rätt rördimensioner, dock kan det kanske vara något snett (inte i våg) någonstans som håller kvar luft.
Rören får absolut inte luta åt fel håll, det skapar sådana problem som du har. Börja med att få luften att ledas dit den ska..
Det var rördragningen jag ville se på bilderna, "rätt kopplat" antog jag att det var..
Det var rördragningen jag ville se på bilderna, "rätt kopplat" antog jag att det var..
Du har nog rätt i att det hänger på rörens lutning. Det går inte att se med blotta ögat men antagligen kan man upptäcka det med vattenpass om man river av rörisoleringen. Jag får kolla det och sedan ta hit en rörmokare tror jag.
Klicka här för att svara