Kapar tråden lite.
Träffade en gång en kille via jobbet som hade en Mag light ficklampa som hade någon form av specialbatteri. Lampan var tvungen att sitta i sin laddare om den inte skulle användas annars skulle tydligen batteriet gå sönder?? Batteriet liknade mer en stor kondensator än ett vanligt batteri.

Killen sa att han använt ficklampan i 3 år i stort sätt dagligen och batteriet hade fortfarande samma kapacitet som nytt.
Det lät dock lite för bra för att vara sant så jag är lite tveksam till att det existerar. Och jag har inte hittat något om detta super batteri på nätet.

Någon som hört talas om detta eller vet vart man kan få tag på ett sådant batteri?
Det hade varit perfekt till en nödlampa.

Göran.W
Låter lite som lithium ion batteri för dom går söder om dom blir för mycket urladdade men mår bra av att laddas direkt efter användningen även om man bara använt en bråkdel av strömmen
Dom kan sitta i obegränsad tid i laddarna med för dom är byggda för det till skillnad mot TS ficklampa som troligen trycker ström i batterierna konstant.

Finns det MagLite/MagCharger med LiOn batterier från fabrik? Jag har bara läst om de som är hemmamodifierade med LiOn. MagCharger brukar ju ha NiMh.

http://www.maglite.com/magcharger.asp

D09
Andy78 skrev:
Dynamolampa kallas de man vevar upp för att skapa ström, finns även sådana radioaparater.

[länk]
Hmm nu måste jag ha en sån :/

SBH skrev:
är rc kille. så nä. ikeas håller inte värst länge i hobby bruk.
kanske till ficklampor, men inte till sådant som laddas ofta.

såna här köper jag emellan åt. dyrt me hobby
[länk]
Men LiPo-batterier är definitivt inget man köper till diverse lampor och sånt. Dom är ju som du vet rätt så farliga om dom inte sköts efter alla konstens regler.

Göran.W
Lipo batterier är inte ett dugg farliga om man använder rätt sorts laddare och inte kortsluter batterierna.
Inga konstigheter alls med dom så länge man inte snabb laddar dom.

Dags att väcka liv i den här tråden. Skulle gärna ha en lampa i vägguttaget som lyser när strömmen går. Tyvärr verkar det inte finnas mycket för vanliga konsumenter.
Classe har en ficklampa men den har en nattbelysning som inte går att stönga av, annars hade den varit precis det jag sökte.
Känner någon här till någon motsvarande produkt?

M Micke_xyz skrev:
Classe har en ficklampa men den har en nattbelysning som inte går att stönga av, annars hade den varit precis det jag sökte
Det bör vara enkelt att koppla ur nattbelysningen. Den består av 3 små lysdioder som sitter i det bakre locket som man kan ta av för att ta ut batteriet. Kopplar man bort de små lysdioderna i locket så bör det bli den funktion du önskar.

Köpte en på Järnia.
Den har fyra lägen, off, on auto1(med natt),auto2 (utan natt)
Var nått de hade i samband med en jul för några år sedan

B b_hasse skrev:
Det bör vara enkelt att koppla ur nattbelysningen. Den består av 3 små lysdioder som sitter i det bakre locket som man kan ta av för att ta ut batteriet. Kopplar man bort de små lysdioderna i locket så bör det bli den funktion du önskar.
Funderade på det alternativet, låter ju som det skulle gå lätt. Tack för informationen, tror jag gör så.

Är inte Classes rörelsestyrd? Vi har det på våra och den funktionen känns bra. Men en är iofs i hall och allrum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.