Normalt ska väl PE från laddboxen gå direkt till centralens jordningsskena, och inte via jordfelsbrytaren. Här har han ju istället lagt PE ihop med N i samma plint.
Har inte sett resten av centralen men min kompis har haft en riktig elektriker där idag som städat upp. Denne skakade tydligen mest på huvudet och bytte ut centralen till en normcentral då det var en hel del sönderbränt i den gamla.
Har inte sett resten av centralen men min kompis har haft en riktig elektriker där idag som städat upp. Denne skakade tydligen mest på huvudet och bytte ut centralen till en normcentral då det var en hel del sönderbränt i den gamla.
PE får aldrig brytas. Hur bra funkar PSA om den inte kan mäta felström som läcker mot skyddsjord när skyddsjord går igenom PSA😬N coolnicklas skrev:Normalt ska väl PE från laddboxen gå direkt till centralens jordningsskena, och inte via jordfelsbrytaren. Här har han ju istället lagt PE ihop med N i samma plint.
Jag har av en slump upptäckt likadan installation men med jfb och dvärgbrytare, så risken är att det finns en del felaktiga installationerN coolnicklas skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 507 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 507 inlägg
Företag som installerar elbilsladdare och har någonting med charge i företagsnamnet kan man ta för givet att dom inte har en aning om hur el ska installeras.
Precis som företag som håller på med solceller och har någonting som sun, solar, sol, energy eller liknande i företagsnamnet inte heller borde få komma i närheten av elinstallationsarbeten.
Precis som företag som håller på med solceller och har någonting som sun, solar, sol, energy eller liknande i företagsnamnet inte heller borde få komma i närheten av elinstallationsarbeten.
Moderator
· Stockholm
· 57 751 inlägg
Det där borde anmälas till elsäkerhetsverket.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 507 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 507 inlägg
Dom bryr sig inte ett smack om felaktigt utförda elinstallationer.H hempularen skrev:
Jag stred med dom i över ett år för att få dom att försöka ta det på allvar att ett stort företag i Sverige installerat hundratals UPS:er med batterier som spänningssätts med fasspänning om man "vänder stickproppen åt fel håll" Batterierna står åtkomliga för vem som helst mer eller mindre.
Jag fick strömgenomgång från höger hand till vänster armbåge.
Elsäkerhetsverket tyckte att det var tillräcklig åtgärd att sätta upp skyltar "livsfarlig spänning" och att man satte på gummipidutter på batteripolerna. (Märk väl nu att det här rummet är fritt åtkomligt för samtliga fastighetsskötare, städpersonal, IT-tekniker, drifttekniker osv. osv.)
Jag ifrågasatte resonemanget men möttes av att inte ens få ett svar. Så det skulle aldrig falla mig in att anmäla en elolycka eller farliga elinstallationer till elsäkerhetsverket igen, vad skulle det göra för nytta undrar jag...
Din jordfelsbrytare kan inte fungera med den felaktiga inkopplingen av PE. Testknappen löser ut eftersom den injicerar en ytterliggare felström som inte kommer från summan av N+PE. Anmäl denna installation till Elsäkerhetsverket för vissa firmor tycks göra fel konsekvent. Kolla denna facebooklänk som jag var upphovet till med samma felkoppling dom i ditt fall https://www.facebook.com/share/p/1CXj5WPLhH/N coolnicklas skrev:
Bilden är på min kompis installation, så den har problemet du beskriver. Min JFB är installerad av en riktig elektriker. Tack för länken, ska få min kompis att anmäla, för jag är rädd för att det kommer bli fler felaktiga installationer annars.P poba53 skrev:Din jordfelsbrytare kan inte fungera med den felaktiga inkopplingen av PE. Testknappen löser ut eftersom den injicerar en ytterliggare felström som inte kommer från summan av N+PE. Anmäl denna installation till Elsäkerhetsverket för vissa firmor tycks göra fel konsekvent. Kolla denna facebooklänk som jag var upphovet till med samma felkoppling dom i ditt fall [länk]
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
Ja, det är ett allvarligt fel som tyder på grav inkompetens hos elektrikern. Men jag skulle inte använda ord som "livsfarlig" eller ens "farlig" i anmälan. JFBn i denna PSA är bara delvis ur funktion. Installationen är inte farlig för det, förutsatt att installationen är korrekt dimensionerad för en C25A dvärg.
Be honom kontakta bolaget som installerade och be dem förklara varför de gjorde så. Den installatören har säkerligen installerat fler laddboxar på samma sättN coolnicklas skrev: