101 366 läst ·
324 svar
101k läst
324 svar
Ladda elbil via rött cee-uttag
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Håller med om att det är en intressant abrovink. Som enskild näringsidkare tror jag också att jag skulle komma undan med att ta det på firman och få avdrag den vägen. Det kommer jag dock inte göra, då det känns som en tveksam lösning i mitt fall, oavsett om jag tror att jag skulle komma undan med det eller ej.O Steamboy skrev:Det intressantaste med den produkten är hur den utmanar byråkraternas bidragsregler. För att få bidrag säger de "Visa att en auktoriserad elfirma har installerat laddboxen". Sen kommer Ctek och gör en laddare som ansluts via CEE-don. Som jag ser det finns det bara två rationella konsekvenser: Antingen får man inget bidrag alls för den eftersom den då inte betraktas som fast ansluten, och bidraget gäller bara för fast anslutna laddare, eller så får man bidrag för den utan att en auktoriserad elfirma är inblandad. Om jag orkade skulle jag ta på mig rättshaveristhatten och ringa myndigheterna för att se hur de hanterar situationen. Som det är nu när flera butiker säljer produkten med brasklappen att en elektriker måste stoppa i kontakten för att få bidraget är ju trams! Särskilt som skatteavdraget inte gäller om man själv köper in materialet utan det måste tillhandahållas av samma företag som tillhandahåller installationstjänsten.
Men eftersom att jag har en semifast plats där jag framför allt skulle använda en sådan laddare med exempelvis appstyrning och vill ha friheten i att ha en mobil laddare så känns det som en bra kompromiss utifrån mina behov.
Mången tror att om ett Schuko-uttag är avsäkrat med säkring 10A, att säkringen omedelbums(mikrosekund) smälter av så fort strömmen överskrider 10,000 Ampère.
Alltså 1 mA mer än 10 A, dvs 10,001 A så löser säkringen ut. Men nu är det inte så.
Är det en 10A Diazed(porslingssäkring) smälter den av först efter ca 2 h vid 16 A belastningsström.
Se diagram för IFÖ Diazed säkringar. https://www.ifoelectric.com/pdf/Ifo_D-sak_TD.pdf
Det går alltså att ta ut 16A ganska lång tid, ca 2 h,ur ett Schucko-uttag avsäkrat med 10A diazed säkring, innan säkringen löser ut. Är det frågan om 14A belastning då kanske det går att köra så i 4 à 6 timmar.
Alltså 1 mA mer än 10 A, dvs 10,001 A så löser säkringen ut. Men nu är det inte så.
Är det en 10A Diazed(porslingssäkring) smälter den av först efter ca 2 h vid 16 A belastningsström.
Se diagram för IFÖ Diazed säkringar. https://www.ifoelectric.com/pdf/Ifo_D-sak_TD.pdf
Det går alltså att ta ut 16A ganska lång tid, ca 2 h,ur ett Schucko-uttag avsäkrat med 10A diazed säkring, innan säkringen löser ut. Är det frågan om 14A belastning då kanske det går att köra så i 4 à 6 timmar.
Det vette tusan ifall många tror, om ens någon.A Arnodt skrev:Mången tror att om ett Schuko-uttag är avsäkrat med säkring 10A, att säkringen omedelbums(mikrosekund) smälter av så fort strömmen överskrider 10,000 Ampère.
Alltså 1 mA mer än 10 A, dvs 10,001 A så löser säkringen ut. Men nu är det inte så.
Är det en 10A Diazed(porslingssäkring) smälter den av först efter ca 2 h vid 16 A belastningsström.
Se diagram för IFÖ Diazed säkringar. [länk]
Det går alltså att ta ut 16A ganska lång tid, ca 2 h,ur ett Schucko-uttag avsäkrat med 10A diazed säkring, innan säkringen löser ut. Är det frågan om 14A belastning då kanske det går att köra så i 4 à 6 timmar.
Men kolla då hellre kurvorna för olika säkringar 16A.
Finns CEE till typ 1 eller 2 för ca 1500kr på Amazon. Med display, jfb och allt annat lullullpacman42 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Var hittar du det? Mina sökningar ger mig ungefär samma pris där som på andra ställen. Kanske lite billigare, från 5.500 eller så, men man ska vada genom mycket skit för att hitta fram.NICHOLAS J skrev:
Så om du redan gjort letjobbet, har du en länk?
Jag har nu också letat utan att hitta något så billigt..Nötegårdsgubben skrev:
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B083TH7375/ref=ppx_yo_mob_b_track_package_o0_img?ie=UTF8&psc=1
Den här köpte jag för nån månad sedan. Kostade 1100kr, finns liknande prissatta på lager om man söker lite. Man får dock själv sätta på en CEE 16A från valfri leverantör istället för schukon, men det tar ju max 5min. Funkar perfekt och laddar med ganska exakt 16A max.
Den här köpte jag för nån månad sedan. Kostade 1100kr, finns liknande prissatta på lager om man söker lite. Man får dock själv sätta på en CEE 16A från valfri leverantör istället för schukon, men det tar ju max 5min. Funkar perfekt och laddar med ganska exakt 16A max.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Men det är ju en enfasladdare, som ger max 3,7 kW. Jag och många andra hade nog sett en 11 kW-trefasladdare framför oss.
NICHOLAS J skrev:
Med det resonemanget så skulle man kunna klippa Schukon på sin kabel man fick med bilen och sätta dit en CEE..... Det tar ju bara 5 minuter men är 1100kr billigare.. vilken risig bluffinfo du levererade där.
Nja, i den du har till bilen är det max 10A samt att den inte fungerar att klippa då det sitter en tempsensor i schukon....F fsn skrev: