Jag har en utombordare. Jag har lackat om den del av motorn som sitter under vatten (saltvatten).
Det jag funderar på nu är om jag ska lägga två lager med 2k klarlack utanpå som ett extra skydd. Bra eller dåligt?
Det jag funderar på nu är om jag ska lägga två lager med 2k klarlack utanpå som ett extra skydd. Bra eller dåligt?
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Gör nog varken till eller från. Allting strävar tillbaks till naturen ändå och antagligen så är det begränsat liv på motorn ändå. Man måste ju sätta allt i proportion till allting också. Låter du det vara som det är och den håller sig skaplig i 10 år till så får väl det anses ok. Klarlackar du och den håller sig fin i 20 år till och motorn skär och kastas efter 5 år så var det ju ganska bortkastat.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag ser inte offeranoderna på drevet men du har väl sådana? Och lackar inte över dem
och äts snabbt upp i kontakt med ädlare metaller och en elektrolyt (=saltvatten).
Skulle själv hellre dragit på ett lager svart lack till än klarlack.
Nej, knappast, aluminium är en mycket oädel metall,R Rolle85 skrev:
och äts snabbt upp i kontakt med ädlare metaller och en elektrolyt (=saltvatten).
Skulle själv hellre dragit på ett lager svart lack till än klarlack.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Tror han har skruvat bort anoden, skruven till anoden sitter i hålet du ser på första bilden.
Motorn blir även svårkörd utan den om inte helt omöjlig då det även är trimfenan för att få motorn att dra båten rakt fram.
Så drar båten åt något håll ska denna skjusteras för att få den att gå rakt, så hoppas inte anoden fattas.
Anoden måste tas av för att få loss skruven till drevet med när man tar det loss.

Motorn blir även svårkörd utan den om inte helt omöjlig då det även är trimfenan för att få motorn att dra båten rakt fram.
Så drar båten åt något håll ska denna skjusteras för att få den att gå rakt, så hoppas inte anoden fattas.
Anoden måste tas av för att få loss skruven till drevet med när man tar det loss.

Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Nej aluminium rostar inte,det oxiderar bort om förutsättningarna är sådana. Det är därför man ha offeranoder.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är väl självklart för de flesta, och lite messersmittande att nämna det,
men det är viktigt med god metallisk kontakt mellan godset och offeranoden.
Så fyll inte kontaktytor, skruvhål, mutterbrickor osv med färg, för då tappar offeranoden effekt.
men det är viktigt med god metallisk kontakt mellan godset och offeranoden.
Så fyll inte kontaktytor, skruvhål, mutterbrickor osv med färg, för då tappar offeranoden effekt.
Nu har jag ett annat ärende. Jag försöker lossa powertilt enheten. För att göra detta ska man lossa ett stift som håller axeln på plats, detta har jag gjort, men att sen slå ut axeln i sidled är omöjligt, den sitter som berget och får inte ut den....=(
tips?
tips?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...riga-skruvverktyg/Slagskruvmejsel-2000030859/
Den vrider samtidigt som man slår.
Den vrider samtidigt som man slår.