Hej!
Har ett problem med fjällstugans tak. Investerade för ca 1,5 år sedan i ett nytt tak då det gamla gjort sitt. Läckte då in lite överallt i huset. Vi tilläggsisolerade även med put-isolering vilket såklart är komplicerat på en gammal timmerstuga från 1800-talet. Nu efter det nya taket droppar det in i från kökets innertak, men endast när det är töväder och mycket snö på taket. Var samma sak förra året. Var då i kontakt med byggfirman som hävdade att det inte var något konstruktionsfel utan rörde sig om kondens innefrån. Detta resulterade i investering i nytt ventilationssystem (från luft i kök/badrum samt hall + friskluftsventiler i sovrum,hall och. Vardagsrum). Men nu återigen samma tid på året när det är töväder så läcker det in på samma ställe. På vinden ser man hur det rinner ned på pir-isoleringen från råspånten. Rinner från där det är en glipa och de satt myggnät ovanför timmerstockarna. Detta gör att det dels rinner in på vinden och även nedför fasaden på utsidan. Är det någon som utifrån bilderna har någon idé vart felet kan sitta?

• Bild av ett modern takfäste med perforerad metallkant och skydd för ventilation, monterat på ett tak i behov av ytterligare isoleringsåtgärder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett svart plåttak med snö och smältvatten, bredvid nakna trädgrenar mot en grå himmel, som visar potentiellt läckageområde.
    Skapa konto
  • Vindsutrymme med rör och pir-isolering på golvet, träbjälkar i taket. Myggnät syns ovanför timmerstockar. Eventuellt läckageområde synligt.
    Skapa konto
  • Vindsutrymme med isoleringsskiva av PIR och träpanel, visar mögeldetaljer och installation vid takläckage i fjällstuga.
    Skapa konto
  • Takets insida med isolering, text "Fack 2" syns; glasfiber- eller cellplastkulor i hörnet. Möjlig glipa upptill där fukt kan tränga in.
    Skapa konto
  • Glipa i fjällstugans tak där vatten rinner nerför träet, antyder en läcka vid myggnätet ovanför timmerstockarna.
    Skapa konto
  • Vattenskador synliga på timmervägg från insidan av ett tak, vatten rinner nära en glipa markerad med gula nyckelord och nummer.
    Skapa konto
  • Fuktmärken och droppar syns på träpanel under takfoten i en fjällstuga, med en röd markering vid en spricka; eventuell vattenläcka.
    Skapa konto
  • Bild av ett innertak med vattenläckage synligt. Röda cirklar och pilar markerar var vattnet tränger igenom, troligen vid fogar och sprickor.
    Skapa konto
Mats-S
I Idla skrev:
På vinden ser man hur det rinner ned på pir-isoleringen från råspånten.
Då uppstår den givna frågan, ligger det ingen takpapp (på råsponten) under plåttaket?
Om det är plåten som läcker lite (pga kapilärkrafterna blir extra stora vid snösmältningen) så ska ju en korrekt lagd takpapp på råsponten ta upp det vattnet som kommer via plåten.
I Idla skrev:
Vi tilläggsisolerade även med put-isolering vilket såklart är komplicerat på en gammal timmerstuga från 1800-talet.
Frågan här blir då om det finns ventilation på vinden?
Tilläggsisolering på vindsutrymmen har diskuterats en hel del, det kan helt klart påverka att fuktigheten ökar på vinden pga att det blir kallare där.

Men svårt att ge ett bra svar på frågan hur fukten uppstår utan att fysiskt vara på plats för att se konstruktionen live.

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Då uppstår den givna frågan, ligger det ingen takpapp (på råsponten) under plåttaket?
Om det är plåten som läcker lite (pga kapilärkrafterna blir extra stora vid snösmältningen) så ska ju en korrekt lagd takpapp på råsponten ta upp det vattnet som kommer via plåten.

Frågan här blir då om det finns ventilation på vinden?
Tilläggsisolering på vindsutrymmen har diskuterats en hel del, det kan helt klart påverka att fuktigheten ökar på vinden pga att det blir kallare där.

Men svårt att ge ett bra svar på frågan hur fukten uppstår utan att fysiskt vara på plats för att se konstruktionen live.
Hej Mats!
Stort tack för svar. Det ligger takpapp ( tjockare gummiaktig sort som fästs med vad som ser ut som tjära mot råsponten) men har ju ingen aning om hur den ligger och om den är hel. Men det underliga är ju att de bara läcker in vid snösmältning på vårvintern och inte vad det verkar vid regn på sommaren. Det finns ingen ”aktiv” ventilation på vinden men det är en oisolerad timmervägg och glipa mellan tak och timmerväggen. Det kanske inte är tillräckligt? Men om det hade blivit kondens från vinden borde det inte blivit påverkans på insidan av råsponten (rosor) då?

Mats-S
I Idla skrev:
Men det underliga är ju att de bara läcker in vid snösmältning på vårvintern
Kapilärkrafterna blir mer påtagliga då då det konstant ligger ett "täcke" av väta direkt mot plåttaket, då kryper vattnet lättare igenom skarvar i plåttaket. OBS, det här är en teori, jag är inte på plats så kan absolut inte säga att det är fallet till 100%, men om taket läckte mer påtagligt så borde läckan visa sig mer regelbundet. Samtidigt så brukar ju falsade plåttak vara säkra om falsarna är gjorda på ett korrekt yrkesmässigt sätt.
I Idla skrev:
Det finns ingen ”aktiv” ventilation på vinden men det är en oisolerad timmervägg och glipa mellan tak och timmerväggen.
Det är bra, men det kanske inte skulle skada med ventilationshål på bägge gavelspetsarna om det nu inte finns någon längsgående utgående ventilation uppe vid nocken? (bilderna avslöjar ingenting om den detaljen, mycket möjligt att det finns)
I Idla skrev:
Men om det hade blivit kondens från vinden borde det inte blivit påverkans på insidan av råsponten (rosor) då?
Instämmer, om det är ett varaktigt problem under en längre tid.

Jag tycker att det lutar åt att det är brister i "takpappen/gummilagret" över råsponten, en av bilderna visar att det läcker in vid skruvar som inte fäst i takstolen?, det ska det inte göra. Jag kan ha tolkat bilden fel, reserverar mig för det.

Jag tycker att ni ska ta dit en oberoende besiktningsman som på plats kan gå igenom konstruktionen, och därefter ge er något utlåtande på vad som är fel och vad som behöver åtgärdas. Jag sitter i Sollentuna och spekulerar nu, som jag sagt så måste man vara på plats för att kunna ge mera säkra och relevanta utlåtanden om problemet, för helt klart är det något som ni bör åtgärda, ju tidigare desto bättre 🤔

Återkoppla gärna när ni har kommit fram till orsaken till läckaget :-)

Redigerat:
Mats-S Mats-S skrev:
Kapilärkrafterna blir mer påtagliga då då det konstant ligger ett "täcke" av väta direkt mot plåttaket, då kryper vattnet lättare igenom skarvar i plåttaket. OBS, det här är en teori, jag är inte på plats så kan absolut inte säga att det är fallet till 100%, men om taket läckte mer påtagligt så borde läckan visa sig mer regelbundet. Samtidigt så brukar ju falsade plåttak vara säkra om falsarna är gjorda på ett korrekt yrkesmässigt sätt.

Det är bra, men det kanske inte skulle skada med ventilationshål på bägge gavelspetsarna om det nu inte finns någon längsgående utgående ventilation uppe vid nocken? (bilderna avslöjar ingenting om den detaljen, mycket möjligt att det finns)

Instämmer, om det är ett varaktigt problem under en längre tid.

Jag tycker att det lutar åt att det är brister i "takpappen/gummilagret" över råsponten, en av bilderna visar att det läcker in vid skruvar som inte fäst i takstolen?, det ska det inte göra. Jag kan ha tolkat bilden fel, reserverar mig för det.

Jag tycker att ni ska ta dit en oberoende besiktningsman som på plats kan gå igenom konstruktionen, och därefter ge er något utlåtande på vad som är fel och vad som behöver åtgärdas. Jag sitter i Sollentuna och spekulerar nu, som jag sagt så måste man vara på plats för att kunna ge mera säkra och relevanta utlåtanden om problemet, för helt klart är det något som ni bör åtgärda, ju tidigare desto bättre 🤔

Återkoppla gärna när ni har kommit fram till orsaken till läckaget :)
Tack för svar! Är det en besiktningsman eller en takläggare som kan lyfta och kolla som behövs tror du? Nu när det inte längre droppar vet jag inte hur långt man kommer av att bara titta? Det finns en ventil på ena gaveln på vinden men inte en på andra pga att det inte finns vindsutrymme över den delen av huset.
Så svårt att avgöra när taket ligger på om det kan vara någon glipa i ”pappen” annars känns ju som du säger den typen av tak som nu ligger ska vara säkrare mot läckage och sådant. Bifogade en bild från byggarna. Finns det något i den som kan skvallra om något fel tro? Man skulle vilja kunna felsöka mer på egen hand. Blir ju sånna väldiga omkostnader att få någon att ta en tur till Ramundberget :/

• Träpanel och takpapp synliga på ett tak under konstruktion, med en potentiellt oskyddad del där torkade märken och fläckar syns.
    Skapa konto
MultiMan
Vad är det vi ser?

Finns det inga översiktsbilder?

Detta är inte kondens.

Du ska kontakta byggfirman och reklamera felet.

Jarlingar Jarlingar skrev:
Detta är inte kondens.

Du ska kontakta byggfirman och reklamera felet.
Tack för tydligt svar! Jag tror också det är så, men vad är det som gör dig så säker på det? Så jag har mer kött på benen när jag pratar med byggaren!

MultiMan MultiMan skrev:
Vad är det vi ser?

Finns det inga översiktsbilder?
Här kommer lite översiktsbilder, ligger även längre upp i tråden där det även finns mer info. Har du några kloka tankar?

• Tak med snörasskydd och stupränna mot en blå himmel.
    Skapa konto
  • Takläggning med metallplåt och tegelmurad skorsten, omgiven av vinterlandskap.
    Skapa konto
  • Översiktsbild av ett byggprojekt med markeringar och texten "Fack 2" på en skyddspapp, synliga detaljer av omgivande material och struktur.
    Skapa konto
  • Träbjälkar och brädor med vattenfläckar, markerade med gul krita som texten "Fack 2".
    Skapa konto
  • Översiktsbild av takisolering med märkta områden, där två röda pilar pekar mot en del av konstruktionen inomhus.
    Skapa konto
  • Träpanel med synligt sprickor och ojämnhet märkt med röd cirkel, viss vattenstämpel synlig på timmer, inomhusmiljö.
    Skapa konto
Vart på taket är läckan?
Rita gärna en skiss

I Idla skrev:
Tack för tydligt svar! Jag tror också det är så, men vad är det som gör dig så säker på det? Så jag har mer kött på benen när jag pratar med byggaren!
Tydligt lokala punkter det läcker på.
Kondens är mer jämnt utbrett.

• Gilla
Idla
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Här rör det sig inte om ett falsat tak utan om ett klicktak.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
I Idla skrev:
Bifogade en bild från byggarna. Finns det något i den som kan skvallra om något fel tro?
Såg en till sak nu; under fotplåten SKA det vara papp/duk.
En under och sedan drar man takpappen över fotplåten.
Den är skruvad direkt mot råsponten och det är fel.

När dom gjort ett så enkelt fel så misstänker jag väldigt starkt att dom har absolut ingen aning om hur man ska göra ett tak korrekt......

• Gilla
Idla och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Jarlingar Jarlingar skrev:
När dom gjort ett så enkelt fel så misstänker jag väldigt starkt att dom har absolut ingen aning om hur man ska göra ett tak korrekt......
Kan bara instämma.
Se sid 19, står mycket tydligt hur takfotsplåten ska monteras (precis som du nämner)
https://www.plåtgrossisten.se/wp-content/uploads/2020/02/Plannja-Trend-monteringsanvisning.pdf
Så TS kan ju hänvisa till montageanvisningen och hävda en allvarlig avvikelse.

Jag missade att det var ett klicktak, det betyder väl att det är känsligare än ett falsat för kapilärkrafterna vid snösmältningen, och då är det ju ännu viktigare att lagret med papp/duk är korrekt gjort. Och ska man åtgärda det felet är det ju ett ganska omfattande arbete eftersom man måste komma åt att korrigera duken under plåten, har inte koll men det lär väl kräva att man i princip avlägsnar plåten?

Redigerat:
Mats-S
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.