Halloj!
Vi bygger ett soffbord och övriga möbler har lite blänk i sig och då vill vi ha det även på soffbordet men det verkar vara omöjligt att få en yta utan lite knottror.
Vi har betsat bordet med Zar oljebets och sen lackat med Zar polyuretanlack tre svängar. Det blir blankt men dessa knottror verkar vara svåra att komma ifrån trots dyra penslar, lagom mängd lack och ett slaviskt följande av konstens alla regler.
Är det någon som använt blank hårdvaxolja och kan säga något om ”blankheten”?
Tack!
Vi bygger ett soffbord och övriga möbler har lite blänk i sig och då vill vi ha det även på soffbordet men det verkar vara omöjligt att få en yta utan lite knottror.
Vi har betsat bordet med Zar oljebets och sen lackat med Zar polyuretanlack tre svängar. Det blir blankt men dessa knottror verkar vara svåra att komma ifrån trots dyra penslar, lagom mängd lack och ett slaviskt följande av konstens alla regler.
Är det någon som använt blank hårdvaxolja och kan säga något om ”blankheten”?
Tack!
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Du måste slipa mellan lack varven.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Om du mellanslipar med 120 så blir det väl inte särskilt slätt? Måste bli rejäla repor då?S Sprallig76 skrev:
Jag hade mellanslipat med 400..
Det ser ut att vara ojämnheter i träet som reser sig. Till mellanslipning brukar jag våtslipa med 400 eller finare. Men jag tror att ett du framför allt måste få på mer lack. Man kan lägga ett par lager sedan mellanslipa och sedan lägga ett till lager. Jag har mest lackat på båtar och då blir det många lager.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Väggytan efter spackling och målning – knottrigt resultat
Färg, Måla & Tapetsera -
Jotuns lady supreme halvblank eller superblank, erfarenheter?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vita porslinsisolatorer för blanktråd telefoni köpes
Köpes, Hyres & Bytes -
Hur hade du lagat den knottriga grunden?
Fasad -
matt fläck i nya lacken, göra den blank på något vis?
Färg, Måla & Tapetsera