Hej
Igår kväll upptäckte vi att det droppande vatten från vinden och när vi gick upp där så såg vi att det på två olika ställen droppade in vatten från yttertaket.
På ena stället så var det mitt i råsponten troligen där ränndalarna möter varandra.
Samt längs en takstol där två tak möts (från en utbyggnad)
Vi har anmält till försäkringsbolaget.
Men vad gör vi nu förutom att försöka täta läckan utifrån?
Ska vi riva ut isoleringen på vinden som är blöt?
Kontakta takläggare som kan göra om hela taket?

Båda ställena där det läcker är där första ägaren av huset har gjort utbyggnader gissningsvis i början av 90-talet

J Jonas-bygghus skrev:
Vi har anmält till försäkringsbolaget.
Har du det tillägget i försäkringen? Vatten utifrån ingår inte i vanliga fall.
Du måste ju upp och se om det går att täta tillfälligt tills du får laga ordentligt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Har du det tillägget i försäkringen? Vatten utifrån ingår inte i vanliga fall.
Du måste ju upp och se om det går att täta tillfälligt tills du får laga ordentligt.
Nej har ”vanlig” trygghansa så det ingår troligen inte vad jag förstått.

Var uppe igår i regn och beckmörkt så ska försöka idag när det är ljusare.
Finns det något bra knep för att täta?

Börja kolla om du kan se orsaken, sen kan man kolla på lösningen.

Upp och leta vart det läcker och laga tillfälligt med butyltätning.

Tak med delvis exponerad nockpanna och sliten plast under. Tydlig glipa på vänster sida där takpannorna inte täcks korrekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upptäckte att nockpannorna inte täcker helt över den översta raden pannor. Framförallt på vänster sida i bild. Ligger något nockskydd i plast som börjat vittra sönder.
Tak med lösa nockpannor, underlagsduk fastsatt över nocken; taklagningsmaterial och hammare syns ovanpå.
Skapa konto
La på underlagsduk över nocken och spikade fast den i nocken samt klistrade med asfaltsklister nederkant mot pannorna så det inte blåser bort. Som temporär lösning.
Vet inte om det är det som är problemet för läckaget inne är långt ner mot takfoten där taket möter ett annat tak

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Tak med provisorisk lagning längs nocken, mossiga tegelpannor, tumstock visar problemområdet där vatten rinner in, fotplåt synlig.
Skapa konto
Detta är nedanför den provisoriska lagningen längs nocken.
På vinden kommer vattnet in ungefär vid ströläkten till vänster om tumstocken.
Det är en fotplåt som vattnet rinner under och så fastnar det där och in på vinden

Rickard.
Anslutningen mellan taken ser helt galen ut, ytpappen på nedre taket måste in under underlagspappen på övre taket... annars leder underlagspappen ner vattnet under ytpappen.

• Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Anslutningen mellan taken ser helt galen ut, ytpappen på nedre taket måste in under underlagspappen på övre taket... annars leder underlagspappen ner vattnet under ytpappen.
Plus en på den.. ytpappen verkar dessutom inte gå tillräckligt långt upp på det branta taket

Det är en plåt som syns i skarven mellan taken på bilden. Som går upp över läkte. Men det är nog inte omöjligt att det är tokigt gjort där. Dock så går det ”platta” taket in på vinden på det branta.
Vet inte riktigt i vilken ordning det är byggt. Båda taken har tillkommit i efterhand.

J Jonas-bygghus skrev:
Det är en plåt som syns i skarven mellan taken på bilden. Som går upp över läkte. Men det är nog inte omöjligt att det är tokigt gjort där. Dock så går det ”platta” taket in på vinden på det branta.
Vet inte riktigt i vilken ordning det är byggt. Båda taken har tillkommit i efterhand.
Vart är det en plåt?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Vart är det en plåt?
Inringad plåt på taket utan tegelpannor, med mossa och löv runtomkring.
Skapa konto
Inringat är en plåt (fotplåt?). Tegelpannorna ligger uppe på den innan jag tog bort dem.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
jag har då inga fotplåtar i min ränndal, och def. inga som ligger uppepå bärläkten., nej en ränndalsplåt kan du behöva där , OM du hade haft taktegel på bägge sidorna, nu ser det ju ut att vara ytpapp på ena taket så ta bort teglet och fotplåt nertill och få under mer ytpapp högre upp på det stora taket..

man bör även undersöka högre upp hur det ser ut under pannorna, för jag tycker iaf att det kommer högre uppifrån med, ser fuktigt ut på bild så att säga...

J Jonas-bygghus skrev:
[bild]Inringat är en plåt (fotplåt?). Tegelpannorna ligger uppe på den innan jag tog bort dem.
Den behöver du skruva bort, läckaget är garanterat under.. fota gärna hur det ser ut.. nyfiken på hur övergången mellan underlagspapp och ytpappen är gjord

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.