Bor i ett hur byggt 1972.
Idag upptäckte jag att det kom upp vatten ”ur golvet” i källaren, vid tröskeln mellan tvättstugan och en angränsande hall.
Jag har nu fått stänga av vattnet helt för att få stopp på det.
Jag har inga synliga rör någonstans, och är jag inte helt ute och cyklar så är vattenrören ingjutna i plattan.

Så till åtgärder.
Jag kommer inte göra något själv, men söker lite info här för att få lite hum om vilka alternativ som finns och vad som är brukligt, rekommenderat, tillåtet eller förbjudet.
Om det är som jag tror, att rören är ingjutna, kan man, bör man och får man laga dem, eller är det att dra nytt utanpåliggande som gäller?

/C

Är det inkommande vattenrör som läcker? Troligtvis är det galvat, det ser du om du tittar vid vattenmätaren.

Det är inget som är värt att laga utan man byter ut det mot ledningar i PE idag.

Är det efter vattenmätaren och gamla ingjutna rör så hade jag dragit nya rör, antingen utanpåliggande eller bilat upp de gamla och dragit pex-rör.

N NoOne2k skrev:
Är det inkommande vattenrör som läcker? Troligtvis är det galvat, det ser du om du tittar vid vattenmätaren.

Det är inget som är värt att laga utan man byter ut det mot ledningar i PE idag.

Är det efter vattenmätaren och gamla ingjutna rör så hade jag dragit nya rör, antingen utanpåliggande eller bilat upp de gamla och dragit pex-rör.
Nej, jag tror inte det är inkommande, utan en varmvattenledning på väg till en kran jag använde strax innan jag upptäckte vattenpölen.
Tyckte vattnet kändes lite för varmt för att precis ha kommit ”från gatan”.

/C

N NoOne2k skrev:
Men det är alltså tillåtet att även fortsättningsvis har det ingjutet, även om man byter ut dem?

/C

Magnus E K
Det finns inga lagar som förbjuder tokiga vatteninstallationer. Du kan använda parkslidestammar som rör och eltejp som kopplingar. Däremot kan det bli problem att få ut något på försäkringen om något skulle hända så det kan ändå vara bra att följa lite praxis. Inbyggda ej åtkomliga kopplingar är big no-no har jag förstått, men inbyggda/ingjutna oskarvade rör och slangar av rätt sort är inga problem.

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
C Costanza skrev:
Men det är alltså tillåtet att även fortsättningsvis har det ingjutet, även om man byter ut dem?

/C
Nej det är inga problem. I normala fall lägger man rör-i-rör så att det åtminstone teoretiskt sätt går att byta dem om det skulle bli läckage.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Det finns inga lagar som förbjuder tokiga vatteninstallationer. Du kan använda parkslidestammar som rör och eltejp som kopplingar. Däremot kan det bli problem att få ut något på försäkringen om något skulle hända så det kan ändå vara bra att följa lite praxis. Inbyggda ej åtkomliga kopplingar är big no-no har jag förstått, men inbyggda/ingjutna oskarvade rör och slangar av rätt sort är inga problem.
Låter ju inte helt orimligt.
Ska höra med försäkringsbolaget i morgon vad de har att säga.
Ser ju gärna att de tar en (stor) del av kostnaden nu, och har de åsikter om hur det ska vara för att de ska fortsätta försäkra huset får jag anpassa mig till det.

/C

C Costanza skrev:
Låter ju inte helt orimligt.
Ska höra med försäkringsbolaget i morgon vad de har att säga.
Ser ju gärna att de tar en (stor) del av kostnaden nu, och har de åsikter om hur det ska vara för att de ska fortsätta försäkra huset får jag anpassa mig till det.

/C
Du kommer mest troligt inte få speciellt mycket pengar av försäkringsbolaget, dom betalar för vattenskadan inte det brustna röret.
Jag upptäckte en vattenläcka i badrummet och ringde försäkringsbolaget som tog dit en fuktmätningskille. Inga förhöjda fuktvärden eftersom jag upptäckte läcka väldigt tidigt så jag fick bara tre tusen för akutrörläggaren.

B blue.b skrev:
Du kommer mest troligt inte få speciellt mycket pengar av försäkringsbolaget, dom betalar för vattenskadan inte det brustna röret.
Jag upptäckte en vattenläcka i badrummet och ringde försäkringsbolaget som tog dit en fuktmätningskille. Inga förhöjda fuktvärden eftersom jag upptäckte läcka väldigt tidigt så jag fick bara tre tusen för akutrörläggaren.
Ok.
Inser ju att försäkringsbolaget inte vill betala för något som kan klassas som förbättring/standardhöjning, men åtgärder för att få ett fungerande system av samma klass som innan problemen hade jag ju tänk mig att de kunde hjälpa till med.
Aja, det visar sig...

/C

B blue.b skrev:
Det verkar som att du har helt rätt.
Enligt snubben som försäkringsbolaget anlitar så ersätter de just ingenting gällande röret som sprungit läck, eller att återfå ”funktionen vatten”.
Vad de däremot (förmodligen) ersätter är återställandet. Det innebär alltså ersättning av matta i de två aktuella rummen, samt även att gällande branschregler följs. Det innebär om jag förstod rätt att de även bekostar byte av den gamla gjutjärnsbrunnen till en ny brunn.

/C

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hej. Hur gick det med detta?
Är i samma sits.
Vad fick du ersättning för?

S StevieGee skrev:
Hej. Hur gick det med detta?
Är i samma sits.
Vad fick du ersättning för?
Hej
Fick ersättning för att åtgärda skadorna som läckan orsakade. Det innebar i mitt fall exempelvis det extrajobb asbestsanering som behövdes då några mattor kring skadan förmodligen innehöll asbest.
Då jag även hade en tilläggsförsäkring ersattes jag även för kostnaden för byte av golvbrunn för att uppfylla nuvarande standard. Jag fick även ersättning för ”akutdragning” av vattenförsörjning tills dess att allt var korrekt åtgärdat (vilket tog ett par månader).
Det jag alltså inte fick ersättning för var dragning av nya permanenta vattenledningar, samt (såklart) de extrakostnader det innebar att jag ville ersätta de gamla plastmattorna med klinker.

/C

Tack för svar!

Jag fick som tur var inga vattenskador. Har betonggolv och golvbrunn i båda rummen.
Prisolröret var helt avskrivet efter 30 år enligt försäkringsbolaget så där blev det inga pengar.

S StevieGee skrev:
Tack för svar!

Jag fick som tur var inga vattenskador. Har betonggolv och golvbrunn i båda rummen.
Prisolröret var helt avskrivet efter 30 år enligt försäkringsbolaget så där blev det inga pengar.
Hade samma problem med en ingjuten varmvattenledning i källaren i ett hus från 1972. Efter mycket om och men blev det totalbyte av alla kall- och varmvattenledningar i källaren. Problemet försvann, men skakig resa dit. Försäkringsbolaget betalade all, utöver självrisk, eftersom källaren var nyrenoverad. Fortfarande torr o problemfri källare!(y)

Intressant. Vad var det för bolag? Och hur lyckades du få dem att stå för bytet av 50 år gamla vattenledningar?
Drogs de nya ledningarna utanpåliggande istället för ingjutet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.