Hej!
Har en eryl kombipanna med esbe T32 shunt som läcker, ska byta packningar nu. Frågan är hur mycket vatten som jag behöver tömma ur systemet? man ska ju inte tömma ut mer vatten är nödvändigt har jag läst då man sen fyller med syresatt nytt vatten. shunten sitter uppe till höger på bilden. Det finns avstängningskranar på båda sidor om shunten.

• Bild2150.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Stänger du ventilerna ut mot systemet så behöver du nog antagligen bara tappa ur övertrycket om du har slutet kärl. (röd burk med tryckmätare)

Har du ett öppet kärl på vinden måste du antagligen tappa ur detta då dessa oftast är kopplade rakt på pannan.

krilleman_215 skrev:
Stänger du ventilerna ut mot systemet så behöver du nog antagligen bara tappa ur övertrycket om du har slutet kärl. (röd burk med tryckmätare)

Har du ett öppet kärl på vinden måste du antagligen tappa ur detta då dessa oftast är kopplade rakt på pannan.
Jag har öppet kärl på vinden. ok, jag trodde exp kärlet satt ihop med radiatorkretsen som jag stänger med kranar på båda sidor om shunten? tömning av pannan har jag nere vid sotluckorna på pannan....

Krilleman
Såhär brukar det vara kopplat, högra bilden:

tryckvvs.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ofta kommer skvallerledningen (oftast är den i galvat stålrör) och expansionsledningen ner bredvid varandra i pannrummet. Expansionsledningen brukar vara i 1" stålrör (DN25) och skvallerledningen 1/2" eller 3/4" ( DN15 eller DN20)

• Gilla
johan5588
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Såhär brukar det vara kopplat, högra bilden:

[bild]

Ofta kommer skvallerledningen (oftast är den i galvat stålrör) och expansionsledningen ner bredvid varandra i pannrummet. Expansionsledningen brukar vara i 1" stålrör (DN25) och skvallerledningen 1/2" eller 3/4" ( DN15 eller DN20)
Tack för bilden :)
Men blir inte säker på hur jag ska gå tillväga :o ska jag stänga kranarna på båda sidor om shunten och tappa ur allt vatten ur botten på pannan?

Krilleman
Ja, stäng båda ventilerna efter shunten (tillopp & retur) och tappa ur på avtappningen på pannan. Då tömmer du antagligen ditt öppna exp-kärl. Tappa ur tills det inte kommer vatten när du lossar bultarna på din ESBE shunt.

Då tappar du inte ur mer än du "måste". Alltså behåller du då pannans volym av vatten.

Personligen skulle ansluta en slang på kikventilen och dricka kaffe tills det slutar rinna. Att tappa ur systemet en gång gör ingen skada. Det är när man fyller på friskt vatten hela tiden som gör skada.

Tack för svar :) var sitter kikventilen?

Krilleman
Mellan dom två nedre luckorna, i mässing, med ett lock på.

Glöm inte att stänga av pannan helt innan du börjar tappa ur.

krilleman_215 skrev:
Mellan dom två nedre luckorna, i mässing, med ett lock på.

Glöm inte att stänga av pannan helt innan du börjar tappa ur.
Ok, då är det den vanliga avtappningen på pannan :)

Krilleman
Samma sak, olika benämningar! :thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.