Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Hej, jag undrar om du har någon koll på vad jag ska göra för att gå denna kran att sluta droppa?
Kranen är från 70-talet, gissar jag. Vattnet rinner från fästet för själva ratten. Där finns en möjlighet att lossa ratten med vad jag tror är en 15mm nyckel.
Jag köper gärna hem eventuella delar innan jag lossar då blandaren sitter direkt på inkommande vattenledning efter hydroforen.
Vad kan jag tänkas behöva? Kranöverdel, krankägla? Någon typ av packning? Eller är det ny lin och pasta som gäller?
Tacksam för svar!
Kranen är från 70-talet, gissar jag. Vattnet rinner från fästet för själva ratten. Där finns en möjlighet att lossa ratten med vad jag tror är en 15mm nyckel.
Jag köper gärna hem eventuella delar innan jag lossar då blandaren sitter direkt på inkommande vattenledning efter hydroforen.
Vad kan jag tänkas behöva? Kranöverdel, krankägla? Någon typ av packning? Eller är det ny lin och pasta som gäller?
Tacksam för svar!
Den läcker genom spindelpackningen. Det ska gå att packa om men jag vet inte om det är o-ringar eller något annat packningsmaterial.S Småbrukaren skrev:Hej, jag undrar om du har någon koll på vad jag ska göra för att gå denna kran att sluta droppa?
Tacksam för svar!
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Om jag förstår dig rätt läcker det här:
I så fall är det kranöverdelen som läcker, endera köper du en ny men vet inte om man kan få tag på en som tar dessa kromade rattar och man behöver givetvis en kranöverdel med rätt gänga så bäst vore att montera isär och mäta (iof med risken att det läcker mer när du återmonterar).
Troligen är det bara en oring som tätar så man skulle kunna försöka montera isär den kranöverdel du har, om kranen går att ta bort från spindeln skulle jag tro att man kan skruva ut den ur kranöverdelen när man monterat bort den från blandaren, även här är det risk att det börjar läcka mer om du monterar ihop igen medan du köper delar.
/U
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I så fall är det kranöverdelen som läcker, endera köper du en ny men vet inte om man kan få tag på en som tar dessa kromade rattar och man behöver givetvis en kranöverdel med rätt gänga så bäst vore att montera isär och mäta (iof med risken att det läcker mer när du återmonterar).
Troligen är det bara en oring som tätar så man skulle kunna försöka montera isär den kranöverdel du har, om kranen går att ta bort från spindeln skulle jag tro att man kan skruva ut den ur kranöverdelen när man monterat bort den från blandaren, även här är det risk att det börjar läcka mer om du monterar ihop igen medan du köper delar.
/U
Bästa svaret
Stäng av vattnet det sitter en packning ( kanske tätgarn ) innanför den övre sexkanten som ska täta mot axeln in, den är sliten och ligger inte an mot axeln, fullt normalt. Det går att ta bort hela kranbröstet där käglan sitter och när yttre sexkanten är loss, så går det gänga ( om jag inte tänker fel ) ut eller in hela axeln, Då kan man komma åt att rensa bort garnet, sen om du har lin hemma och lite tät pasta, rulla ihop lin till en korv som går ner med lite pasta på, det ska vara rätt fullt i mellan, det ska pressas ner med axeln på plats, sen ommer yttre sexkanten att presssa linet mellan axel och bröst så det tätar, på med käglan och skruva ihop. på med vattnet läcker det lite så dra till sexkanten lite tiil så det inte läcker och någon mm till.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Precis det är där det läcker. Har kollat överdelar och det finns med 15mm och 10mm gänga om jag förstått rätt.ullberg skrev:
Om jag förstår dig rätt läcker det här:
[bild]
/U
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Så om jag gägnar av där den ansluter mot blandare så gängar den antagligen neråt eller hur?J jonaserik skrev:Stäng av vattnet det sitter en packning ( kanske tätgarn ) innanför den övre sexkanten som ska täta mot axeln in, den är sliten och ligger inte an mot axeln, fullt normalt. Det går att ta bort hela kranbröstet där käglan sitter och när yttre sexkanten är loss, så går det gänga ( om jag inte tänker fel ) ut eller in hela axeln, Då kan man komma åt att rensa bort garnet, sen om du har lin hemma och lite tät pasta, rulla ihop lin till en korv som går ner med lite pasta på, det ska vara rätt fullt i mellan, det ska pressas ner med axeln på plats, sen ommer yttre sexkanten att presssa linet mellan axel och bröst så det tätar, på med käglan och skruva ihop. på med vattnet läcker det lite så dra till sexkanten lite tiil så det inte läcker och någon mm till.
Och linet ska både dras på ”axeln” och en korv ner i botten av ”bröstet” som är på blandaren?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Tack, tror jag fått kläm på det. Med risk för att bli utan vatten (och bara borsta tänderna med julmust) så avvaktar jag till efter helgerna med fortsatt bestyr.
Klicka här för att svara