om det är röret som går till duschen så kolla så det inte kommer från skyddsröret

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Som nimhed skrev så första steget är att kolla exakt varifrån ditt vatten kommer innan du drar något mer eller överväger att byta något

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Jag ska försöka kolla det.
T tergo skrev:
om det är röret som går till duschen så kolla så det inte kommer från skyddsröret

Tack för svar. Jag ska försöka kolla det.
M myrstack skrev:
Som nimhed skrev så första steget är att kolla exakt varifrån ditt vatten kommer innan du drar något mer eller överväger att byta något

L looserskin skrev:
Tack för svar! Håller mer om att det kanske är lite konstigt att det bara läcker vid duschning men det är ju å andra sidan bara när duschblandaren är öppen som vatten går upp genom det röret? När jag tex använder köksblandaren så har ju vattnet en lättare väg upp genom det röret? Och plaströret är väl fö själva vattenledningen? Vet inte vad du menar med ”skyddsröret ”? Det rinner inte vatten utanpå plaströret utan jag kan se hur det droppar fram ”ur kopplingen”

Det är tryck på hela tiden,
Inte bara när du dushar,

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
Rickard. Rickard. skrev:
Är nog ingen packning i den där kopplingen utan det är väl ett sk kopplingsset. Den ser redan rejält åtdragen ut men du kan alltid testa dra lite till om du vill men du ska inte behöva våldsdra (jag tror inte riktigt på det men...)
Bäst är att byta ut den mot en ny, kostar knappt 100kr
Men det är ju en packning även i den som länkas nedan? Eller O-ring kanske det kallas. Det är ju en sorts packning i alla fall.

• Haha
Anonymiserad 217177
  • Laddar…
Rickard.
Skumpe Skumpe skrev:
Men det är ju en packning även i den som länkas nedan? Eller O-ring kanske det kallas. Det är ju en sorts packning i alla fall.
Jo det stämmer men den har knappast torkat och den är inte heller bytbar utan att klippa bort hela kopplingen så det ändrar inget. Den har inte en packning i den form och betydelse som både du och jag menade i första inläggen.

Kladdet och havren låter dock gott, vvs-chokladbollar ;)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle inte dra den mer, tvärtom skulle jag vilja lossa den och se hur det ser ut. Ser allt normalt ut skulle jag lägga på gängpasta (på klämringen, inte gängorna) och sedan dra åt igen, men inte svinhårt. Måste man dra en koppling som redan deformerat klämringen väldigt hårt så är något knas, föreslår jag.

Så här ser nog kopplingssettet ut:

[bild]
Se efter om röret bottnat ordentligt, att kopplingen inte är spräckt osv. Behöver du byta blir ju tyvärr röret för kort, men det går ju att lägga en skarv lite längre upp om du har en rör-bit över.
Den koppling som visas på bilden är en vanlig klämringskoppling som på kopparrör o var vanlig på 70talshus.
Om du stänger av vattnet, öppnar kran på övervåningen så kan du lossa kopplingen, men ta fram kärl o handdukar för att samla upp vattnet som rinner ut från övervåningen/röret.
Kolla sedan klämringen o sätet i kopplingen för skador/repor/smuts och kolla att rörmokaren satt i en stödhylsa i plaströret annars kommer denna koppling aldrig att bli tät.
Om allt ser ok ut så rengör du allt och smörjer in de tätande ytorna samt gängorna med samma grafitfett som man använder till lin.
Är det skador på klämring så kan man försiktigt klippa/kapa (utan att skada plaströret) så du kan ta bort den och ersätta med en ny i rätt dimention.
Lycka till!

• Wow
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
Rickard. Rickard. skrev:
Jo det stämmer men den har knappast torkat och den är inte heller bytbar utan att klippa bort hela kopplingen så det ändrar inget. Den har inte en packning i den form och betydelse som både du och jag menade i första inläggen.

Kladdet och havren låter dock gott, vvs-chokladbollar ;)
Du behöver inte gissa vad jag menade, jag menade det jag skrev.

kulle
F Fnularen skrev:
Den koppling som visas på bilden är en vanlig klämringskoppling som på kopparrör o var vanlig på 70talshus.
Om du stänger av vattnet, öppnar kran på övervåningen så kan du lossa kopplingen, men ta fram kärl o handdukar för att samla upp vattnet som rinner ut från övervåningen/röret.
Kolla sedan klämringen o sätet i kopplingen för skador/repor/smuts och kolla att rörmokaren satt i en stödhylsa i plaströret annars kommer denna koppling aldrig att bli tät.
Om allt ser ok ut så rengör du allt och smörjer in de tätande ytorna samt gängorna med samma grafitfett som man använder till lin.
Är det skador på klämring så kan man försiktigt klippa/kapa (utan att skada plaströret) så du kan ta bort den och ersätta med en ny i rätt dimention.
Lycka till!
Nej det är inte en vanlig klämringskoppling, denna kallas kopplingsset för pex och har inbyggd stödhylsa, den går inte att använda på kopparrör.

• Gilla
Vargulvsson och 5 till
  • Laddar…
Tack för svar och tydliga anvisningar!

F Fnularen skrev:
Lycka till!

Såklart - det inser jag ju nu när jag tänker efter lite, vilket man väl antagligen borde göra lite oftare
V Vargulvsson skrev:
Det är tryck på hela tiden,
Inte bara när du dushar,

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L looserskin skrev:
Tack för svar och tydliga anvisningar!
Ja fast det mesta av det där är inte rätt. Det lär inte gå att klippa bort någon klämring då den sannolikt är integrerad med stödhylsan och även om där sitter en klämring så går det inte att få bort den utan att skada röret....

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tack noterar även detta och kommer sannolikt att överlåta allt ev pul till en rörmokare.
MathiasS MathiasS skrev:
Ja fast det mesta av det där är inte rätt. Det lär inte gå att klippa bort någon klämring då den sannolikt är integrerad med stödhylsan och även om där sitter en klämring så går det inte att få bort den utan att skada röret....

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Men om det bara läcker när du duschar kan de inte vara kopplingen. Då skulle det läcka konstant. Droppar det endast vid dusch kommer vattnet från skyddsröret/utanpå den vita slangen eller så är det kondens.

Som någon skrev, knyt papper/snöre en bit upp och prova att slå på blandaren men ha duschen vid avloppet. Kommer det vatten på snöret är det läckage vid/i blandaren som leds ner.

Kommer inget vatten alls, prova att duscha blandaren med vatten, läcker det då är det fästet mellan blandaren och väggen som läcker.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.