Jag blir tokig. Jag (dvs elektriker) bytte genomströmningsvärmare i stugan, strax därefter började kranen läcka vid pipen

Jag har bytt insats 2 gånger - inget hänger - rengjort där inne i huset och där de två piggarna från insatsen går ner - inget händer.

Vad kan det bero på? Är det lika bra att byta hela det där kärnhuset? Jag blir tokig.

Allt gott, Petter

• Gilla
VildaVillan
  • Laddar…
P Pee_road skrev:
Jag blir tokig. Jag (dvs elektriker) bytte genomströmningsvärmare i stugan, strax därefter började kranen läcka vid pipen

Jag har bytt insats 2 gånger - inget hänger - rengjort där inne i huset och där de två piggarna från insatsen går ner - inget händer.

Vad kan det bero på? Är det lika bra att byta hela det där kärnhuset? Jag blir tokig.

Allt gott, Petter

[video]
Har du bilder på när du byter? Verkar vara en rejäl läcka!

V VildaVillan skrev:
Har du bilder på när du byter? Verkar vara en rejäl läcka!
Inte mer än att jag filmade däri liksom, men vet inte vad jag kan ha gjort så fel...

Måste vara en packning som är fel. Är insatsen ny så får du reklamera. Stämmer den nya med den gamla? Det behövs oftast inte så mycket innan det blir läckage. Men är det nytt ska det inte vara något konstigt

V VildaVillan skrev:
Måste vara en packning som är fel. Är insatsen ny så får du reklamera. Stämmer den nya med den gamla? Det behövs oftast inte så mycket innan det blir läckage. Men är det nytt ska det inte vara något konstigt
Jag har testat två nya insatser flera gånger, varav båda ska passa. Och de tre små packningarna undertill ser bra ut på båda (och på den gamla). De verkar gänga i bra i de två hålen också. Sjukt oklart. Pch det finns väl inga fler packningar än dessa?

P Pee_road skrev:
Jag har testat två nya insatser flera gånger, varav båda ska passa. Och de tre små packningarna undertill ser bra ut på båda (och på den gamla). De verkar gänga i bra i de två hålen också. Sjukt oklart. Pch det finns väl inga fler packningar än dessa?
Skumt! Kolla med tillverkaren. Har en bra support.

S stefan_steffansson skrev:
Luftficka i överdelen av röret/utloppspipen?

[länk]
Tack, men det rinner konstant ur pipen, så det kan inte vara det...

• Gilla
stefan_steffansson
  • Laddar…
Här är en film där jag byter insats till en ny. Det läcker lika mycket. Någon som kan bli klok på detta? Hade verkligen uppskattat någons expertis...

• Gilla
Metafor
  • Laddar…
Ja det ser ju rätt ut. Hör med FM direkt eller den du köpte insatsen av.

har du rensat hålen till styrklackarna?
ev testa fila av en halv mm på styrklackarna

Sitter de gamla packningarna kvar? Annars såg det helt korrekt ut som du gjorde👍

Ser nästan ut som att kranen är lite öppen.
Har du prövat insatsen utan att metallhandtaget är monterat?

Tänker att plastbiten i insatsen som går in i handtaget inte hamnar i rätt läge…

Hade ett liknande problem med en Gustavsbergsblandare. Fortsatte läcka med ny insats. Slutade med att jag köpte ny blandare…

• Gilla
Bee
  • Laddar…
Du monterar tächylsan bakofram. Den höga delen ska vara mot väggen. Nu stänger inte spaken som den ska.
Om den började läcka efter att du installerat genomströmningsvärmaren och du inte varit på kranen kan det vara så att du har backventil men inte fungerande säkerhetsventil. Det som kan hända då är att när värmaren hettar upp vattnet så ökar trycket i ledningen så att keramikskivorna pressas isär. I så fall kan du vara glad att det läcker ut i vasken och att inte rören under diskbänken börjar läcka.

W WäschötaMange skrev:
Ser nästan ut som att kranen är lite öppen.
Har du prövat insatsen utan att metallhandtaget är monterat?

Tänker att plastbiten i insatsen som går in i handtaget inte hamnar i rätt läge…

Hade ett liknande problem med en Gustavsbergsblandare. Fortsatte läcka med ny insats. Slutade med att jag köpte ny blandare…
Ja, det har jag testat. Monterade täckhylsan fel här, men det fortsätter droppa oavsett...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.