Jag har en skorsten där det ibland droppar in vatten. Det är svårt att dra några slutsatser genom att kolla inifrån eller på vinden. Det är en rund stålskorsten och på vinden är den inklädd i en trälåda som jag förmodar innehåller någon brandisolering.

Takpannorna är betongpannor som väl egentligen inte ska släppa igenom något vatten och jag ser inte direkt att något skulle vara fel på pannor eller huv. Det kommer inte in vatten vid ett kortare störtregn utan det händer när det regnat flera timmar.

Det ligger väl närmast till hands att misstänka att det ändå kommer in vatten under pannorna vid långvarigt regn och att det smiter igenom någonstans mellan papp och genomföringens ram.

Jag har plockat bort pannorna vid huven och försökt inspektera, men det är svårt att få en ordentlig koll eller kunna göra något med huven på plats.

Hur brukar egentligen en sådan huv vara monterad? Den verkar inte sitta fast i taket på något sätt. Upptill så sitter det ett metallband som klämmer ihop metallringen som är på toppen av huven runt det blanka skorstensröret. Kan jag bara lossa det, ta bort regnskyddet på toppen och lyfta av huven? Eller sitter det mer infästningar på insidan och sedan är huven byggd på plats så att den inte går att ta bort utan att förstöra den eller kalla in plåtslagare?

Rund stålskorsten med regnhuv på tak med betongpannor, omgiven av träd; diskussion om vattenläckage och huvmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mellan rökrör och plåt bör i rött område sitta en manschett gummi för att förhindra att det kommer in vatten , finns detta ?
Vid kraftigt blåst och regn ser det ut att finnas möjlighet för vatten att ta sig in i rosa område

För att demontera börjar man med kineshatten , därefter hela plåthuven som förmodligen sitter i några skruv nertill , då bör du kunna undersöka närmare

• Chimney with marked red area for rubber collar to prevent water ingress during heavy rain, pink area highlighted for potential water entry on roof.
    Skapa konto
  • Gilla
Bigfoot
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Mellan rökrör och plåt bör i rött område sitta en manschett gummi för att förhindra att det kommer in vatten , finns detta ?
Vid kraftigt blåst och regn ser det ut att finnas möjlighet för vatten att ta sig in i rosa område

För att demontera börjar man med kineshatten , därefter hela plåthuven som förmodligen sitter i några skruv nertill , då bör du kunna undersöka närmare
Gummit börjar bli dåligt. Jag misstänkte läcka där när jag inspekterade efter tidigare takdropp och kletade i högtemp. packningssilikon. Det ser tätt ut än så länge i alla fall så jag tror inte det läcker där nu.

Det hade ju varit trevligt att byta, men jag lyckas inte googla fram en ersättare. Det verkar vara ca 235 mm i diameter.

Skorsten med metallhuv och packningssilikon på tak, möjlighet till läcka inspekteras; diameter uppskattad till 235 mm.
Skapa konto

B Bigfoot skrev:
Gummit börjar bli dåligt. Jag misstänkte läcka där när jag inspekterade efter tidigare takdropp och kletade i högtemp. packningssilikon. Det ser tätt ut än så länge i alla fall så jag tror inte det läcker där nu.

Det hade ju varit trevligt att byta, men jag lyckas inte googla fram en ersättare. Det verkar vara ca 235 mm i diameter.

[bild]
jag tycker det där ser konstigt ut , är det verkligen tätt , sätt på en sopsäck och prova med vattenslang

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.