Hej
Idag så började en kran läcka på värmesystemet. Det droppar ut från vredets axel.
Jag vet inte så mycket om vvs så frågan är delvis om man ska ge sig på det här själv ens.
Jag har mätt rören och de är ca 42,5 mm i ytterdiameter
Själva krankopplingen är delen ytterdelen som är utan gäng 64mm(svårt här och se om den har en yttergäng eller om det är en passbit och kranen har innergäng.

Bifogar ett par bilder.
Om någon här kan hjälpa mig identifiera artnr/inköpsställe på delen som behöver bytas kommer jag vara väldigt tacksam.
Jag har tillgång till ahlsells, biltema, byggmax, clasohlsson och jula.
Med vänlig hälsning

Läckande värmeväxlingskran monterad på rör med synliga vattenfläckar och en röd cirkel som markerar problemområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läckande värmeventil med mätmarkeringar på rören vid 42mm och krankoppling på 64mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är en skapligt, säker 50år, gammal slidventil. Är det vid axeln till vredet det läcker?
Skulle tro att den går att täta om du endera skruvar till muttern, eller tar loss den och trycker in lite locherpasta.
Skulle tro att det är ”packningssnöre” eller vad det nu heter som tätar, det har torkat ut med ålderns rätt och börjat läcka.
Hade jag frågat min snart 90 år gamla far som var rörmokare så hade du fått ett bra svar. Men troligen kan nån mer kunnig ge dig bättre vägledning. Men den gör garanterat att reparera utan att behöva bytas.
 
GoC GoC skrev:
Det där är en skapligt, säker 50år, gammal slidventil. Är det vid axeln till vredet det läcker?
Skulle tro att den går att täta om du endera skruvar till muttern, eller tar loss den och trycker in lite locherpasta.
Skulle tro att det är ”packningssnöre” eller vad det nu heter som tätar, det har torkat ut med ålderns rätt och börjat läcka.
Hade jag frågat min snart 90 år gamla far som var rörmokare så hade du fått ett bra svar. Men troligen kan nån mer kunnig ge dig bättre vägledning. Men den gör garanterat att reparera utan att behöva bytas.
Tack för svaret.
Jo, läckaget är runt axeln. Jag markerade med rött på bilden.
Jag har försökt titta vad som finns på butikerna men vet för lite utan guidning.

Rörledning med en axel markerad med rött där det finns ett läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Försök först att dra åt muttern tills det slutar läcka.
Skulle det inte hjälpa, skruvar du loss muttern och drar tillbaka den mot vredet.
Gör ett litet snöre av lin som du smörjer in med Locherpasta och virar runt axeln några varv och pressar in i packningsutrymmet.
Skruva sedan på muttern igen som pressar in snöret i ventilhylsan och tätar. Dra inte hårdare än att det blir tätt.
Bra att ha kvar några varv för framtida behov.
 
S Stegatorparn skrev:
Försök först att dra åt muttern tills det slutar läcka.
Skulle det inte hjälpa, skruvar du loss muttern och drar tillbaka den mot vredet.
Gör ett litet snöre av lin som du smörjer in med Locherpasta och virar runt axeln några varv och pressar in i packningsutrymmet.
Skruva sedan på muttern igen som pressar in snöret i ventilhylsan och tätar. Dra inte hårdare än att det blir tätt.
Bra att ha kvar några varv för framtida behov.
Hur tycker du det ser ut, har jag kvar något på gängen?
Kan man dra sönder något om man inte har gäng kvar?
 
Ymer Ymer skrev:
Hur tycker du det ser ut, har jag kvar något på gängen?
Kan man dra sönder något om man inte har gäng kvar?
Gör som stegatorparn och jag sa. Ta loss muttern, lite lin och locherpasta runt axeln och skruva tillbaka muttern, så blir det mest troligt helt rätt.
Både lin och locherpasta https://www.biltema.se/bygg/vvs/kemikalier/rorgangspasta-2000034558 finns på Biltema.
 
GoC GoC skrev:
Gör som stegatorparn och jag sa. Ta loss muttern, lite lin och locherpasta runt axeln och skruva tillbaka muttern, så blir det mest troligt helt rätt.
Både lin och locherpasta [länk] finns på Biltema.
OK. Jag öppnar och tätar utan att prova att dra åt hårdare.
Jag vill ju inte dra sönder något.
Måste dock köpa lin och pasta eftersom jag har mitt i stugan.
Tackar så mycket!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.