Hej!
Jag har upptäckt ett läckage i min bergvärmeinstallation och behöver lite hjälp med att lista ut vad som är fel och hur jag ska åtgärda det.
Som ni ser på bilden verkar det läcka från en koppling. Det droppar
Min bergvärmepump är en Bosch ett år gammal
Vad tror ni kan vara orsaken till läckan? Är det något jag kan försöka åtgärda själv, eller behöver jag ringa en rörmokare?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
/ T
Jag har upptäckt ett läckage i min bergvärmeinstallation och behöver lite hjälp med att lista ut vad som är fel och hur jag ska åtgärda det.
Som ni ser på bilden verkar det läcka från en koppling. Det droppar
Min bergvärmepump är en Bosch ett år gammal
Vad tror ni kan vara orsaken till läckan? Är det något jag kan försöka åtgärda själv, eller behöver jag ringa en rörmokare?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
/ T
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det ser ut som lin. Lin tåler inte sprit. Använd gängsnöre (Loctite) eller be installatören att göra rätt.
Verkar vara lite delade meningar kring lin på KB sidan.L lostinsweden skrev:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=50146.0
Om systemet är 1 år gammal borde installatören ta ansvar och laga den som garanti jobb. De kommer behöva spola för att lufta ut och trycksätta.
Håller med. ’Att den inte tåler sprit’ är ett uttryck som används. Tror det har mer att göra med att sprit har lägre viskositet och letar sig ut lättare. Sedan stämmer det med att man inte ska använda pasta för att den fryser. Det var allt det med vsh delar som sprack på kyl sidan så man får inte använda pasta med vsh.useless skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara