Hej!
Jag har upptäckt ett läckage i min bergvärmeinstallation och behöver lite hjälp med att lista ut vad som är fel och hur jag ska åtgärda det.
Som ni ser på bilden verkar det läcka från en koppling. Det droppar
Min bergvärmepump är en Bosch ett år gammal

Vad tror ni kan vara orsaken till läckan? Är det något jag kan försöka åtgärda själv, eller behöver jag ringa en rörmokare?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
/ T Läckage vid bergvärmepumpskoppling med isolerade rör, dropp från svart gummitätning, Boschinstallation, kopparrör och röd ventil i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett rör och koppling med ett läckage. En hand pekar på området där det syns droppar av vatten.
Skapa konto
Läckande rörkoppling i bergvärmeinstallation, droppar vatten.
Skapa konto
Läckage vid koppling på bergvärmeanläggning, vatten droppar från röranslutning.
Skapa konto

• Läckage från en rörkoppling i bergvärmeinstallation med synliga droppar. Kopparrör och isolerade ledningar i bakgrunden.
    Skapa konto
Sjunker trycket i brinesystemet/köldbärarsystemet?

Misstänker att det är kondens, pga att röret/kopplingen/minikulventilen är kall.

Det luktar dock sprit så nog inte kondens tyvärr

Det ser ut som lin. Lin tåler inte sprit. Använd gängsnöre (Loctite) eller be installatören att göra rätt.

Walle85
Walle85 Walle85 skrev:
Verkar vara lite delade meningar kring lin på KB sidan.
[länk]
Jag har lärt mig från de mer erfarna att inte använda lin på kb sidan på grund av att den inte tåler sprit och där ser man i ditt fall (om det är lin). Loctite gängsnöre är bäst.

Om systemet är 1 år gammal borde installatören ta ansvar och laga den som garanti jobb. De kommer behöva spola för att lufta ut och trycksätta.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Jag har lärt mig från de mer erfarna att inte använda lin på kb sidan på grund av att den inte tåler sprit och där ser man i ditt fall (om det är lin). Loctite gängsnöre är bäst.
Själva linet tål nog sprit. Problemet är väl att linet bli blött, fryser och spräcker muttern?

useless useless skrev:
Själva linet tål nog sprit. Problemet är väl att linet bli blött, fryser
Håller med. ’Att den inte tåler sprit’ är ett uttryck som används. Tror det har mer att göra med att sprit har lägre viskositet och letar sig ut lättare. Sedan stämmer det med att man inte ska använda pasta för att den fryser. Det var allt det med vsh delar som sprack på kyl sidan så man får inte använda pasta med vsh.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.