Hallå! Jag märkte igår att avloppet från vänstra diskhon läcker vid muttern som sitter direkt på hon, bott här i 3 år och det enda jag gjort är att göra rent vattenlåset lite lätt. Går det att köpa en ny sån där adapter i bild 2/3? Hur ser resten av systemet ut? Ska jag byta ut något när jag ändå håller på? Känner att jag inte har tummen mitt i handen så kan inte vara så svårt. Har testat att skruva bort och dit igen.
Pilen visar vart läckan är och sen det jag ringade in undrade jag bara vad det är för något?
Sen har jag en till fråga, läst att avloppet lär ha luft för att det inte ska bli vakum och stanna. Är det något man har under diskhon? Är det något som ska göras rent? Hur ser det ens ut isånafall?
Mvh
Pilen visar vart läckan är och sen det jag ringade in undrade jag bara vad det är för något?
Sen har jag en till fråga, läst att avloppet lär ha luft för att det inte ska bli vakum och stanna. Är det något man har under diskhon? Är det något som ska göras rent? Hur ser det ens ut isånafall?
Mvh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du behöver antagligen inte köpa något. Rengör den svarta packningen och ytorna den ligger mot. Se till att muttern dras på rakt, det är lätt hänt att få den snett. Dra åt muttern lite lagom och kolla om det läcker. Skulle det läcka drar du åt muttern ytterligare.
Det inringade är en anslutning för diskmaskinsavloppet.
Det inringade är en anslutning för diskmaskinsavloppet.
Diskade rent allting med borste och diskmedel, helt 100 på att den sitter rakt men ska försöka igen. Plockade även bort allt innan röret i väggen och gjorde rent. Såg då att det var kvar vatten i huvudröret som går in i väggen. Ska det vara så? Känns som det är semistopp typ men jag har inte så bra koll på vvs. Kan man använda gängtejp?
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Hej igen! Hållit på till och från hela dagen men får det inte att sluta läcka så tänte åka och köpa nytt imorgon, vad heter "muttern" som fäster i diskhon? Det är inga gängor på diskhon. Allt jag ringade in tänkte jag byta, eller är det lika bra att byta allt samtidigt?
Det under ser ut som en vanlig böj och ett grenrör, det är väl inget specielt?
Tack för hjälpen mvh
Det under ser ut som en vanlig böj och ett grenrör, det är väl inget specielt?
Tack för hjälpen mvh
Är du säker på att det är där det läcker? Du har jobbat hårt och noggrannt, då är nog felet någon annan stans. Är diskbänken hel? Jag hade ett litet litet hål vid diskbänksavloppet i diskhon som ställde till det för mig för några år sedan. Jag limmade upp avloppsröret mot diskbänken med silikon och samtidigt blev hålet tätt.
Det har jag faktiskt inte tänkt på, bara märkt att dropparna kommer från undersidan av muttern. Tycker dock att packningarna är slitna, på högra sidan känns den nästan lite för stor. Men kan slå en titt på diskbänken.M magnu skrev:Är du säker på att det är där det läcker? Du har jobbat hårt och noggrannt, då är nog felet någon annan stans. Är diskbänken hel? Jag hade ett litet litet hål vid diskbänksavloppet i diskhon som ställde till det för mig för några år sedan. Jag limmade upp avloppsröret mot diskbänken med silikon och samtidigt blev hålet tätt.
Tack för svar!
Diskbänken ser väldigt frisk ut, inge rost och kan inte se något hål. Den var även helt snustorr runt hela.M magnu skrev:Är du säker på att det är där det läcker? Du har jobbat hårt och noggrannt, då är nog felet någon annan stans. Är diskbänken hel? Jag hade ett litet litet hål vid diskbänksavloppet i diskhon som ställde till det för mig för några år sedan. Jag limmade upp avloppsröret mot diskbänken med silikon och samtidigt blev hålet tätt.
Har du skruvat ihop hela vattenlåset i rätt ordning, då du säger du tagit isär allt.
Skruva först fast delarna under respektive diskho. Sätt ihop hela vattenlåset och justera skruva sedan ihop muttrarnas på de teleskopiska delarna. Det är annars lätt hänt att du skruvar ihop det lite fel och det bryter lvid anslutningen mot diskhoarna med läckage som följd. Annars kan du köpa en rulle vulktejp och rulla runt alla ”kopplingar” så lär det bli rätt. Billigare och enklare än att köpa ett nytt vattenlås.
Skruva först fast delarna under respektive diskho. Sätt ihop hela vattenlåset och justera skruva sedan ihop muttrarnas på de teleskopiska delarna. Det är annars lätt hänt att du skruvar ihop det lite fel och det bryter lvid anslutningen mot diskhoarna med läckage som följd. Annars kan du köpa en rulle vulktejp och rulla runt alla ”kopplingar” så lär det bli rätt. Billigare och enklare än att köpa ett nytt vattenlås.
Produkter som diskuteras: "vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
Troligtvis är det packningen som inte håller tätt. Vasken ser ut att vara en med flänsad stos och då behöver du denna koppling.
https://www.rinkabyror.se/artikel/overgangskoppling/
https://www.rinkabyror.se/artikel/overgangskoppling/