Hej!
Behöver lite hjälp och råd. Jag köpte huset för ungefär tre år sen. Idag såg jag några fuktfläckar i taket (bild 2), och när jag gick upp på vinden såg jag att det verkar vara fukt eller nån läcka vid isoleringen och runt ett rör/slang (bild 1).
Jag vet inte riktigt vart jag ska börja – ska man ringa en rörmokare, takläggare eller nån som gör fuktutredningar? Och borde jag kontakta försäkringsbolaget direkt, eller vänta tills jag vet lite mer vad det handlar om?
Tacksam för alla tips, råd eller erfarenheter!
Behöver lite hjälp och råd. Jag köpte huset för ungefär tre år sen. Idag såg jag några fuktfläckar i taket (bild 2), och när jag gick upp på vinden såg jag att det verkar vara fukt eller nån läcka vid isoleringen och runt ett rör/slang (bild 1).
Jag vet inte riktigt vart jag ska börja – ska man ringa en rörmokare, takläggare eller nån som gör fuktutredningar? Och borde jag kontakta försäkringsbolaget direkt, eller vänta tills jag vet lite mer vad det handlar om?
Vet du vad är det för vattenrör som går på vinden?R Roe11 skrev:Hej!
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Det ser ganska flottigt ut... Det är möjligen inte köksfläkten?
D datja skrev:
Det kan absolut vara möjligt men vi bytte köksfläkten för ungefär tre månader sedan, eftersom den gamla hade gått sönder.plåtrickard skrev:
Det läcker inte bara på ett ställe. Förutom området vid köket/vardagsrummet så har det även kommit fuktfläckar i ett av sovrummen som ligger ganska långt bort från köket.
Vi har också kollat yttertaket och där finns det inga tecken på läckage. När vi var uppe på vinden såg vi heller inget som tydde på att det kom utifrån, så det verkar snarare komma från röret. Nu har vi stängt av ventilationen.
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Köksfläkten brukar ju vara kopplad till ett ventilationsrör.. Och fullt med fett och gegg...R Roe11 skrev:Det kan absolut vara möjligt men vi bytte köksfläkten för ungefär tre månader sedan, eftersom den gamla hade gått sönder.
Det läcker inte bara på ett ställe. Förutom området vid köket/vardagsrummet så har det även kommit fuktfläckar i ett av sovrummen som ligger ganska långt bort från köket.
Vi har också kollat yttertaket och där finns det inga tecken på läckage. När vi var uppe på vinden såg vi heller inget som tydde på att det kom utifrån, så det verkar snarare komma från röret. Nu har vi stängt av ventilationen.
Och skarvar är ju inte vätsketäta
Men kolla var röret kommer ifrån
Jag är inte helt säker på hur tjock isoleringen är, men den verkar helt okej. Jag lägger upp en bättre bild så kan ni se själva.Centano skrev:
Klicka här för att svara