Hej

Vår BRF har fått en läcka som gör att regnvatten leds ner från trädgården till parkeringshuset som ligger under trädgården. Är det någon som har erfarenheter kring hur man bäst lagar såna här tätskikt? Det finns väl säkert både olika tätskikt och olika metoder.

Fråga två.
Förr eller senare måste ju tätskiktet bytas på hela innergården. Vad har ni för erfarenhet där av olika metoder? Tar tacksamt även emot förslag på studiebesök om det finns något som man visuellt kan titta på. Vi ligger på Södermalm i Stockholm.

Vi har även stora rabatter med träd och de borde ju kanske avvattnas/dräneras av för att inte fullständigt klibba igen vid stora skyfall. Kanske finns någon ny spännande lösning här som jag borde ha koll på.

Claes Sörmland
I grunden måste ni väl skala av påbyggnaden ned till tätskiktet. Byta ut det till ett modernt (förr ofta asfalt på betong om huset är äldre) och det sammanfaller med att byta dagvattenavrinningen från gården. Ett stort projekt.

Det har gjorts i min förening i Vasastan, här var det ännu värre för den armerade betongen från 1900-talets början hade ätits upp så hela gården fick byggas om. Jag är tacksam för att det gjordes före min tid här, det var inte bara dyrt (lånen finns kvar!) utan även väldigt påfrestande för de boende.

Vet man var det läcker i ett gammalt asfaltstätskikt kan det lagas. Men ofta indikerar ju en läcka att större problem än enstaka spricka, att det är dags för totalunderhåll och helt nytt tätskikt i gummi. Eller att dagvattenavrinningen är igensatt. Börja där, det är billigast om det är det - bara att rensa med spolning och kanske filmning.

• Gilla
Frsto
  • Laddar…
tack för kloka inspel. Om jag har mätt rätt så borde läckan ligga i en av de stora nya rabatterna. Det där med spolning av stammarna lät som en bra grej.

Problemet med alla sådana här läckor är att det ofta läcker igenom tätskiktet på ett ställe, men sedan är betongen under skapligt tät, så att det rinner ned igenom betongen kanske 5 - 10m från läckan. Kan vara jättesvårt att hitta läckan.

Men om det finns nyanlagda rabatter så är väl en rimlig hypotes att en skada har uppstått på tätskiktet vid anläggandet av rabatterna.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Ja det har jag tänkt också. Visste dock inte att avståndet var så där stort. Men låter logiskt.

En viss likhet hos en granne. När de köpte huset fanns det tecken på vattenskada i innertaket på övervåningen. Säljaren berättade att dte hade varit en läcka där TV antennens maströr gick igenom taket, den var infäst inne på vinden. Nu åtgärdat.

Det var torrt i nästan två år. Sedan en regning sommar läckte det. Vår granne gick upp. Taket är nästan platt, så vinden är jättelåg, nästan inte ens ålningsbar i glasullen... Där under maströret hittade han långt ned i glasullen en platshink som samlade upp vattnet som följde maströret. Det var "åtgärden". Normalt var det så varmt på vinden att vatten avdunstade ur hinken i samma takt som den fylldes. Men denna regniga sommar räckte inte hinken.

De gjorde 3 försök att täta taket, men de hittade aldrig var vattnet kom in, det läckte någonstans och kom sedan till maströret där det läckte in på vinden. Till slut lade de om hela taket, och nu utan genomgående maströr...

• Gilla
Frsto
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Problemet med alla sådana här läckor är att det ofta läcker igenom tätskiktet på ett ställe, men sedan är betongen under skapligt tät, så att det rinner ned igenom betongen kanske 5 - 10m från läckan. Kan vara jättesvårt att hitta läckan.

Men om det finns nyanlagda rabatter så är väl en rimlig hypotes att en skada har uppstått på tätskiktet vid anläggandet av rabatterna.
Ser nu på våra provgrävningar från 2020 att tätskiktet består av asfalt. Frågan är bara om vattnet på riktigt kan färdas under asfalten. Hade det varit en duk fattar jag ju det, men är det samma med asfalt? När det kommer till vatten är det ju inget som förvånar än dock.

Claes Sörmland
F Frsto skrev:
Ser nu på våra provgrävningar från 2020 att tätskiktet består av asfalt. Frågan är bara om vattnet på riktigt kan färdas under asfalten. Hade det varit en duk fattar jag ju det, men är det samma med asfalt? När det kommer till vatten är det ju inget som förvånar än dock.
Betong är poröst och ännu värre är det om armeringsjärnen har börjat rosta, de spränger på betongen inifrån och det finns möjlighet för vattnet att krypa i sprickorna.

• Gilla
Frsto
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.