Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Kylskåp i minusgrader

1. V
    Medlem · 169 inlägg

veasel

Medlem
    Jag har haft kylskåpet i gång i sommarstugan i vinter, eftersom jag inte haft nån värme på i stugan så har det varit minusgrader inne. Nu har kylen (iofs en gammal en) gått sönder. Lampan lyser men kompressorn jobbar inte. Det blir förstås en ny kyl nu men frågan är om den klarar minusgrader nästa vinter om jag inte har kylskåpet igång?
    Hade kylen hållit om den varit avstängd?

2. A
    Medlem · Stockholms län · 10 350 inlägg

Avemo

Medlem
    Är det en kombinerad kyl och frys eller bara ett kylskåp? Jag har läst att det ökar slitaget på kompressorn om den får gå i kyla, men är det kallare i rummet än det skall vara i kylen borde den inte behöva gå om det inte också är en frys inblandad. Det finns kylskåp som är gjorda för att stå i kallare utrymmen. Stänger du av det så är det i alla händelser inga problem.

Erik

3. Dalbotant
    Medlem · Dalsland · 2 971 inlägg

Dalbotant

Medlem
    Vad hade du i kylen hela vintern? En liter mjölk? :)
    Skämtåsido, jag har ingen aning men jag har läst någonstans att på riktigt kalla platser så har man kylskåp, inte för att kyla maten utan för att hindra den från att frysa.

4. P
    Medlem · Stockholm · 1 246 inlägg

PCLarsson

Medlem
    Mitt Míele kyl/frys drivs inte om den står i ett utrymme under 10 grader.

Min vinkyl däremot värmer vinet till 14 grader om temperaturen i rummet understiger 14 grader ;-)

5. cust3000
    Medlem · Östergötland · 1 641 inlägg

cust3000

Medlem
    Hur många har igång frys/kyl i sommarstugan off season förutom TS?
    Jag är inte cynisk, bara nyfiken...

6. A
    Medlem · Stockholms län · 10 350 inlägg

Avemo

Medlem
    Ordet sommarstuga kan vara missvisande. Det går sällan så mycket som en månad utan att någon besöker min mammas sommarstuga. Då är det bra när man kommer dit om det finns lite rotfrukter, ost, smör och annat gott i kylen. Lite bröd i frysen är också bra. När jag åker dit brukar jag ofta inte ta med någon mat utan räkna med att det finns något.

Kylskåpet där marknadsfördes som lämpligt för sommarstugor då det kunde stå kallt. Mitt kylskåp hemma är sämre på detta. Jag var hemifrån över jul och sänkte då värmen i huset till fem grader. När jag kom hem var det -10 grader i kylskåpet och -38 grader i frysen.

Erik

7. V
    Medlem · 169 inlägg

veasel

Medlem
    Avemo: Tack för dina svar, det är en kombinerad kyl/frys och nu ska jag köpa bara en kyl och stänga av den nästa vinter. Frys klarar jag mig utan, det är så nära både hem och till affärn.

Dalbotös: Tack för ditt svar men eftersom du inte har nån aning så är jag inte så hjälpt av det ;)

cust3000: Du kan fortsätta att vara nyfiken, det finns flera orsaker till att kylen var igång. Ungefär av samma anledning som gjorde att mina färgburkar stått för kallt och att det fanns disk som inte blev diskad.

Jag har någonstans läst om kylar att de är olika lämpade för olika klimat. T ex finns det kylar som lämpar sig bättre för tropisk värme eller riktig kyla men hittar inte det nu när jag behöver.

Men den tropiska värmen behöver jag inte oroa mig för...

8. cust3000
    Medlem · Östergötland · 1 641 inlägg

cust3000

Medlem
    Ok, jag fortsätter

9. ms_wiz
    Medlem · Kalmar · 51 inlägg

ms_wiz

Medlem
    @cust3000: Jag har det - mest för att jag inte orkar flytta runt på smör, ketchup, marmelad, räkost och sånt mellan varje gång jag kommer till torpet. Plus att jag har märkt att sakerna som är inuti kylen inte fryser lika lätt som sakerna som är inne i stugan. Kylen verkar i alla fall glad och nöjd hittills. Efter ca 7 år.

10. M
    Medlem · Norrbotten · 2 311 inlägg

mlkjhr

Medlem
    Ett kylskåp i ett ouppvärmt utrymme är ingen bra idé. Varorna kommer ju att frysa när det blir minusgrader och tina upp när det blir plus. En kyl har ju ingen värmande funktion. Om du bor i södra sverige så kan ju det här innebära att varorna tinar och fryser flera gånger under en vinter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.