Hej,

många trådar här handlar ju om problem man får med vinden om man tilläggsisolerar, jag har en liten annan fundering på det då jag skulle vilja ha en ännu kallare vind. Har nämligen problem med att bildas is om det blir för mycket snö på taket som isolerar.
Idag är vinden isolerad med lite spån och sen ca 30cm cellulosa, vinden är på runt 90-100kvm kan jag tänka mig och det sitter två små ventiler (en på varje gavel).
jag loggar idag temperatur och fukt på vinden (se bilder nedan) - är jag helt dum i huvudet om jag sätter dit fler/större ventiler för att försöka få vindstemperaturen närmare utetemperaturen?

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
Bildas is - var, när och på vilket sätt är det ett problem?

Att få ner temp under nollan, så att ingen mögeltillväxt kan ske, är kanske bra när det är som kallast, men resten av året?

Problemet med isbildningen är ju att det bryter sönder hängrännorna och kryper in under plåten och spränger. Var flera decimeter tjocka lager förra året. Problemet uppkommer bara när det blir mycket snö på taket.
Och under nollan behöver jag inte komma tänkte jag - någon / några graders sänkning borde ju göra saken bättre?

Som du beskriver ditt problem med isbildning så är det ett symptom på att det läcker upp för mycket värme på vinden som sedan smälter snön.
Man kan ofta se på gamla hus (men inte på nya välisolerade) hur det gärna bildas istappar. Det är också ett symptom på värmeläckage.
Alltså tilläggsisolera, leta varmluftläckor (värmekamera?).
Med detta sagt så är det naturligtvis viktigt med rätt ventilation på den nu kallare vinden.
Kanske värt att anlita en byggnadsexpert så du får rätt isolering och ventilation redan från början.

Håller med föregående. Isolera mellan hus o vind. Billigare uppvärmning, ännu lägre fukt. Då får du ner tempen.=ingen is

Ökar du ventilationen ökar uppvärmnings kostnaden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.