Fast jag kan inte se att TS nämnt Bitcoin. "Moraltanten" (fniss) i #28 tog det som exempel men vi vet nog inte vad TS egentligen gräver efter.

Det finns ju andra valutor än bitcoins
Alfredo Alfredo skrev:
Fast jag kan inte se att TS nämnt Bitcoin. "Moraltanten" (fniss) i #28 tog det som exempel men vi vet nog inte vad TS egentligen gräver efter.
Nej, bitcoins är inte lönsamt längre annat än för stora minngfarmer i Kina, typ... Och transaktionskostnaden är 3-400kr så går inte att använda heller som det är just nu...

För övrigt så är en fundering jag har att bygga ett uterum / växthus i anslutning till garaget och blåsa ut luften där, och då skulle jag kunna odla gurkor också! ;-)

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
C c_olsson skrev:
Skaffa ett moderare rackskåp (finns ofta billigt på auktioner) som har anslutning för luftkylning. Då kan man erkelt ansluta ett ventilationsrör som dras fram till värmepumpen. Man bör tar in kylluften utifrån direkt till skåpet för att undvika för mycket kondens i garaget vilket annars kan uppstå om man tar in kall luft långr från värmekällan. Man bör också ha någon form av spjäll i stativet så att en del av värmen kommer ut i garaget för att värma upp det (det läcker dock alltid lite i springor etc).
Mycket bra, tack!

G GadgetMaster skrev:
då skulle jag kunna odla gurkor också! ;-)
Börjar likna en form av evighetsmaskin. Man matar den med 100 kronor el och fem liter vatten, ut kommer 150 kronor i annan valuta och två gurkor. :p Borde bli en storsäljare om du får för dig att "paketera" produkten.

• Gilla
Mr9 och 1 till
  • Laddar…
Om han kanske inte gräver bitcoins då odlar han istället gurkcoins.

H
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag antar att Facebooks serverhallarna har tänkt igenom detta problem i detalj och försökt hitta det mest effektiva och driftsnåla sättet. Googla på "server farm cooling".
tidigare har iallafall hallarna blåst varma luften rakt ut.
tinade hela taket under testerna i a hallen på första hallen dom byggde

G GadgetMaster skrev:
Helst skulle jag inte vilja kyla med AC utan bara använda uteluften men givetvis, är det en dag med 33 grader ute får jag väl kanske ha AC också
Hur ofta har ni 33°C i Trosa :)

G GadgetMaster skrev:
jag bygger ett eget öppet chassi för att få plats med så många grafikkort som möjligt på ett moderkort
G GadgetMaster skrev:
Just nu är grafikkorten mellan 69 - 75 grader, men det är lite varmt och kräver att de interna fläktarna får jobba ganska hårt, vilket sliter mer
Sorry, kanske OT, för jag begriper knappt sådant här (även om jag är gammal IT-manager).

Men datorerna arbetar väl i stort sett självständigt, utan användare/övervakning?
Vad gör alla grafikkorten för nytta?
Det sitter väl ändå inte någon och tittar på några skärmar för att se valutaräknaren ticka på?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur ofta har ni 33°C i Trosa :)

Sorry, kanske OT, för jag begriper knappt sådant här (även om jag är gammal IT-manager).

Men datorerna arbetar väl i stort sett självständigt, utan användare/övervakning?
Vad gör alla grafikkorten för nytta?
Det sitter väl ändå inte någon och tittar på några skärmar för att se valutaräknaren ticka på?

Det är processorna i grafikkorten man använder för beräkningarna, CPU;er är för långsamma med ungefär en faktor 100x jämfört med vad grafikkorten klarar av

Och apprpå temperaturen så är det nog aldrig så varmt, men det var mer att jag vill ha en lösning som funkade de 364 dagarna på året som det är mulet o max 21 grader ute, o så får jag göra något annat om det någon gång skulle bli extremtemperaturer... :)

G GadgetMaster skrev:
Det är processorna i grafikkorten man använder för beräkningarna, CPU;er är för långsamma med ungefär en faktor 100x jämfört med vad grafikkorten klarar av
Aha, kul att lära sig något nytt (y)

M
Du skulle ju kunna gräva ner en slinga med avloppsrör på 1,5m djup. Ett rör som sticker upp ur marken ute och en fläkt i garaget som suger in luft via slingan. Borde bli ganska sval luft i alla fall.

M
Men det får nog vara lite längd på det hela :P

M Marcussjogren skrev:
Du skulle ju kunna gräva ner en slinga med avloppsrör på 1,5m djup. Ett rör som sticker upp ur marken ute och en fläkt i garaget som suger in luft via slingan.
Det där är väl ett klassiskt, och sedan länge övergivet, sätt att dra in en massa mögel i huset/lokalen!

M
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det där är väl ett klassiskt, och sedan länge övergivet, sätt att dra in en massa mögel i huset/lokalen!
Hur då?

M
Det är väl ett tämligen väl använt sätt för att skapa t ex matkällarklimat i ett isolerat skafferi

Det är viktigt att få en bra separation mellan in/ut luften till servrarna. Om det blir oönskad cirkulation så den varma frånluften återcirkuleras som kylluft, kommer det bli väldigt varmt för servern. Har du bra separation och ”kyler” med 33c så är det inget problem så länge du kan transportera bort frånluften.

• Gilla
GadgetMaster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.