Hej,

I vår hus som vi skall till och bygga har vi valt att stoppa in en IVT 495 Twin och pga. tomtens omständigheter så kommer vi att borra ner slangen i berget. 495'an tillåter max 50m slang i berget vilket då blir det djup på hålet vi kommer att borra.

Jag har hört om lösningar där man inte enbart använder brunnen för värmeväxling utan även kyler ner huset på sommaren genom att dels stoppa in extra slangar i berget och dessutom stoppar in ett separat system som kyler luften som senare skickas in i huset via egna "till-luft-rör".

Någon som kan ge mig lite mer kött på benen om liknande system. T.ex finns det något djup man måste ner på för att det ska lyckas (dimensionering), etc. Vilka maskiner måste till för att detta skall lyckas.

Mvh,
MK

Du kan sätta fläktkonvektorer i köldbärarsystemet tillsammans med en cirkpump som gör att värmepumpen inte behöver vara i drift samtidigt. Det är förmodligen den billigaste köpatill-lösningen, men nackdelen är att du inte kan använda konvektorerna för uppvärmning då och de kostar ju några tusingar stycket. Sedan så finns det ju luft/luftvärmepumpar som man kan reversera också, om detta gäller IVT kanske någon annan på forumet vet.

Du har ju valt en frånluftvärmepump (åtminstone delvis) och det är en sak jag undrar över. I alla beskrivningar över frånluftvärmepumpar, oavsett det är produktbroschyrer eller konsumentverkets information, så står det att frånluftsvärmepumpar tar tillvara den värme som ändå håller på att lämna huset genom frånluften. Men för att ett rent frånluftvärmesystem skall kunna värma ett hus, så måste den ju generera mer värme än vad den kan utvinna ur den värmeenergi som en gång tillfördes den luft som fördes in i huset, eftersom ju huset läcker värme på andra ställen än genom frånluften. Frånluftsvärmepumpar torde alltså skapa en frånluft som är kallare än utomhustemperaturen (tilluften) eller så har jag missat något någonstans. Och jag har sett minst en postning här på forumet där någon beskrev frånluftsvärmesystem som en ren återvinning av uppvärmd luft. Denne person har alltså tolkat frånluftsvärmesystemens funktion just så som de beskrivs i broschyrerna. Du som köper av IVT, vad sa de till dej?

Mvh Jan

Frånluftsvärmepumpar torde alltså skapa en frånluft som är kallare än utomhustemperaturen (tilluften) eller så har jag missat något någonstans.
Jag vet inte var jag fått informationen ifrån, men luften som lämnar pumpen ligger på ca. 2-3 grader.

Sedan så finns det ju luft/luftvärmepumpar som man kan reversera också
Tror inte det är så lyckat att skicka ut kallvatten i grunden (via värmeslingorna). Detta kommer att medföra att man drar in fukt i grunden. Däremot så skickar 495'an överskottsvärme i berget igen...

//MK

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.