Hmmm... jag gjorde misstaget att av ren nyfikenhet beställa hem Kvänums köksbroschyrer och nu är det besvärligt... Maken till snygga och gedigna kök får man ju leta efter!

Jag har precis blivit ägare till en K-märkt timmergård från 1830 med stort renoveringsbehov. Bland annat behövs ett helt nytt kök i gammal stil. Min tanke har varit att köpa Ikeas Duverum, men det var innan jag var dum nog att titta på Kvänums modeller.

Nu hoppas jag att någon kan vara så vänlig och berätta exakt HUR dyra Kvänumkök är, så att jag kan sluta drömma och släppa tanken på ett måttbeställt "Dalby" med infällda lådor och överskåp som fyller upp de 280 centimetrarna upp till taket..

Kan någon ge mig ett avskräckande prisexempel på Kvänum som får mig att lufsa tillbaka till den gamla tummade Ikeakatalogen istället?  :-/

/Magnus

OK, jag börjar fatta poängen... :P

Jag hade väl tänkt mig spendera cirka 100-120000:- på köket inklusive vitvaror. Så jag antar att det är bara att elda upp Kvänumbroschyren i kakelugnen och fiska upp Ikeakatalogen från sopkorgen igen.

Finns det någon av de andra tillverkarna som är mer prisvärda än Kvänum, men lite mer gedigna än Ikea? Jag vet att både Tibrokök och Ballingslöv har rätt trevliga versioner av gamla kök.

Vilket kök har du själv Jureit?

/Magnus

Det låter ju som en bra idé. Det kan ju aldrig skada att begära in offerter så att man har lite att jämföra med. Köket är 30kvm så det behövs en hel del skåp och då lär ju "um" tillverkarna vara uteslutna i sammanhanget..

Sedan har jag inte undersökt vilka möjligheter det finns att få bidrag för fördyrande renoveringskostnader i och med att det är ett kulturhus. Det lär väl knappast bli så mycket att det är motiverat med ett Kvänumkök i alla fall..

/M.

Visst är jag intresserad av namn på specialsnickare, problemet är väl att jag befinner mig betydligt närmare nordpolen än du, nämligen i Örnsköldsvik (vilket jag i och för sig betraktar som tropikerna eftersom jag är född och uppvuxen i Gällivare - 60 mil längre norrut.. )

Återförsäljare till de stora kökstillverkarna finns det gott om här i stan, men jag tvivlar på att en kökssnickare i Skaraborgs län är särskilt sugen att leverera ett kök till mig här uppe. :-/

En annan variant är att köra med stommarna från ikea och resten från någon annan. Så gjorde vi när ikea inte hade några luckor som passade, prismässigt hamnade vi ungefär mellan ikea och "alla de andra" :)

Ville bara ge ett tips att ni kan kolla in Ballingslöv eller Marbodals utbud.
Vi har valt ett Björk-kök från Ballingslöv som vi fick till ett relativt bra pris (var 20% rabatt under kampanj).
Vår budget ligger på 100 000 kr inkl. vitvaror.
För att ni ska bli nöjda, gå då till återförsäljare för att få en ritning, tips, offert m.m. och jämför sedan!

Det låter ju inte så farligt dyrt.. Ballingslövs lucka "Meny" med tillägget "Herrgård" är något jag sneglat på. Sedan beror väl priset en hel del på hur stort köket är också.

Hur stort är det kök ni fick offerten på?

/Magnus

Bob_the_builder
En liten provokativ fundering bara... behöver man mer köksinredning om man har ett större kök? Är det inte familjens behov som ska vara dimensionerande? Det kanske "räcker" med ett normalkök räknat i skåp och sedan nyttja resterande yta som tex matplats?

PARENTES:
Jag vet att det finns många (och förmodligen kvinnor då) som surt kommer muttra "Typiskt karlar. Köksinredning kan man aldrig få för mycket av!". ;D Men det tycker jag. Man samlar bara på sig en massa onödigt porslin, karotter och inte att förglömma, plastburkar, som man aldrig använder. SLUT PARENTES.

TN skrev:
En annan variant är att köra med stommarna från ikea och resten från någon annan. Så gjorde vi när ikea inte hade några luckor som passade, prismässigt hamnade vi ungefär mellan ikea och "alla de andra" :)
Nej, det bör man nog inte göra. Just stommarna är något som IKEA snålar in på. Deras spånskiva är inte alls av samma kvalié som de lite dyrare tillverkarna. Detsamma gäller mekaniken i lådor och gångjärn. Så att blanda är att be om problem.

Ikea och en gammal klassisk k-märkt timmergård? Huga! Jag får gröna kliande utslag!
Välj något som passar in, tex kan du vilja ha storlekar och höjder på köksinredningen för att utnyttja utrymmena på bästa sätt. Här har IKEA valt ett "standard" urval av mått. Jämför dessa med tex Kvänum eller Ballingslöv, du ser direkt skillnaden.

Visst har du rätt i att det är familjens behov som bör utgöra grund för kökets storlek i antal skåp räknat. När jag frågade om storleken menade jag just antal skåp och total längd på bänkskivor etc. Hur stort köket är i kvm räknat är ju inte intressant vid en prisjämförelse eftersom det är innehållet och inte golvytan som kostar...

Sedan är det väl så att i storleksmässigt små kök kanske man får lov att kompromissa bort ett antal installationer som man kan unna sig i ett större. Jag kommer att fylla ca hälften av mina väggar i köket med skåp och bänkar, övriga delar ska innehålla matplats samt ett större skafferi.

/Magnus

Jag är benägen att hålla med dig Lind. Ikea känns inte rätt i det här huset, men samtidigt har jag en begränsad budget så det är viktigt för mig att få så mycket som möjligt för pengarna. För närvarande har jag budgeterat ca 120000:- för köket inklusive vitvaror, vilket gör ungefär 75-80000:- för enbart skåp, luckor, och bänkskivor mm.

Jag kommer att begära in offerter från Tibrokök och Ballingslöv samt kolla vad en lokal snickare vill ha för att bygga helt måttanpassat. Ligger det inom rimligt intervall från det jag räknat på, så ska jag omförhandla köksbudgeten med min närmaste chef... ;)

Tack för påminnelsen Jureit. Med tanke på hur diskussionen gick i den förra tråden kanske det är bäst vi lägger ner detta spår nu..

Jag är dock fortfarande lite nyfiken på prisnivån för Kvänumkök. Visst förstår jag att de verkar vara orimligt dyra, men jag dras likt en fjäril mot eldslågan...  ::)

Har någon fått en konkret prisuppgift från Kvänum? Jag vill minnas att det är Fasting 65 som brukar tala sig varm om sitt Kvänumkök..

*Fel av mig... Hama 170 var det som talade sig varm om Kvänum*

/M.

Kan inte låta bli att provocera litet ... Hur många år anser ni att ett kök skall hålla? Kök är visserligen dyrt vad man än väljer - men visst har det väl gått åtskilliga modeflugor i detta rum? Ni som bygger nytt - och ev har en väntande barnaskara som skall utfordras dagligen de närmaste 15 åren ... kommer ni inte att få annat behov, lust & inspiration om ett antal år då huset börjar bli neramorterat och ekonomin ljusnar? Jag har haft hus med billig utrustning (standardhus på 70-talet), och exklusiva proffssnickrade lyxkök från 30- och 60-talet och har i ögonblicket ett modifierat 50-talskök som funkar lika ypperligt.

Jag misstänker starkt att många av er med 2000-talets hus kommer att vilja förnya köket så småningom så simma lugnt!

Så får det bli Jureit...

Jag ska ta fram en skiss över önskvärd köksinredning och skicka den till några olika tillverkare.
Jag återkommer med prisuppgifterna så fort jag fått svar.

/Magnus

Jag har beställt vårt kök specialtillverkat från ett snickeri.

Prismässigt ligger det över Ikea så klart, men jag kan göra en liten jämförelse.

Vi har ett stort kök och enligt Ikeas offert skulle det ligga strax under 80 000 kr exkl vitvaror. Då räknade vi med deras ekkök inkl allt (de tar betalt per sak så när man summerar blir det inte lika billigt som man tror)

Köket vi istället köpte:
Solida ekluckor
Alla överskåp solida stommar
Alla underskåp allt synligt solid ek resterande laminat
Bänkskivor i ask fullängd, dvs bara hela stavar
Höjd på köket 240
Vitrinskåp samt vinställ enligt våra skisser.
Ingen har likadant kök som oss :)
Alla skåp passar perfekt hos oss, dvs standardmått existerar inte

pris 115 000:-

Med tanke på det vi fått så tycker jag att det var ett klart prisvärt kök, dock inte billigt.

Om jag istället skulle valt Ballingslöv skulle kostnaden legat på ca 120 000:- och då är det mycket mer laminat.

Så om man vill ha ett kök som är personligt och mycket prisvärt rekomenderar jag att man beställer ett från en snickeriverkstad men kanske inte har solida stommar som vi för det kan kanske vara lite overkill. Hade vi gjort detta tror jag att vi hade kunnat komma ner ca 10-15 tusen kronor. Sedan kan man välja ex björk så blir detta 5000 kr mindre

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.