Vi renoverade vår tvättstuga 2013 genom en firma som är registrerade hos BKR. Jag begärde efter renoveringen ett intyg och fick ett undertecknat papper där det skriver att de följt BBR och BKR. Tyvärr litade jag på det och kollade inte upp golvbrunnen mer noggrant (har ingen koll på brunnar).

Nu har vi haft en besiktning (Anticimex via trygghetsavtal) och de konstaterade att det inte finns någon klämring och manschett i brunnen som det ska vara och som jag har ett undertecknat intyg på att det ska finnas.

Hur går jag vidare med detta och finns det något som går att göra efter 3 år? Känns som att när jag har ett undertecknat intyg borde det inte ha någon tidsbegränsning? Men vad är det i praktiken rimligt att kräva? Allt är givetvis betalt sedan länge.

Har försökt kontakta företaget men inte fått något svar ännu.

Känns som du gör helt rätt - företaget är dom du skall kontakta först.
OM du inte redan fått en sakda, då kan du kontakta ditt försäkringsbolag också kanske...

/K

Ingen skada ännu. Risken är väl heller inte så där jättestor i en tvättstuga där bara en tvättho är ansluten. Men rejält missnöjd över att ha betalat för ett fackmannamässigt jobb som sen inte har blivit utfört enligt branschreglerna. Detta var inte heller den billigaste offerten vi fick utan vi lade extra vikt vid att det var registrerade hos BKR.

Ja är ju surt, du bör ju definitivt göra det du gjort och reklamerat jobbet...
Det visar ju dock just det att ha ett papper och göra ett bra jobb ofta inte är samma sak tyvärr :/

/K

U
Vad står det i papperet som ni fick från firman? Och framför allt, var finns tvättstugan?
Ligger den i källaren, på oisolerad platta, får (bör) man göra avsteg från reglerna om tätskikt. Detta har jag dock för mig ska noteras i dokumentet.

Eftersom jag inte vet förutsättningarna är det mycket möjligt att Anticimex har rätt, dock inte självklart. Generellt är det inte de skarpaste knivarna i lådan som jobbar där.

Det är ett enplanshus men den ligger på oisolerad platta. Grejen är det av vi diskuterade just detta muntligt med byggfirman och de beslutade att ändå lägga tätskikt då de tyckte ytan var så liten så att det inte borde göra så mycket att spärra fuktvandring nedifrån. Anticimex nämnde också att man kan göra undantag men att detta då måste noteras skriftligt.

I intyget står att de använt Weber foliesystem och av byggkeramikrådet godkända tätskiktssystem. De ska uppfylla branchreglernas krav på golv och vägg och ny typgodkänd golvbrunn ska vara installerad. Det står även "golvbrunnen är fast monterad och korrekt placerad i våg och höjd" samt "arbetet är utfört enligt aktuell monteringsanvisning från tätskiktsleverantören". Det finns dessutom ett fält för "Övriga upplysningar/eventuella avvikelser från Byggkeramikrådets Branchregler för Våtrum, BBV" och det fälter är helt tomt, d.v.s. de har inte noterat några avvikelser.

U
Att det gått tre år är inga problem. Konsumentköplagen ger rätt att reklamera inom 10 år vid arbete på fast egendom.
Det känns också som att det är reklamera ni ska göra.

Det låter väldigt konstigt att det saknas både ring och manschett !
Har du bild ?
Hur kan de sätta dit tättskikt och inte manschett !
Vad säger firman som gjorde det ?

T
Bild? Litar inte på Anticimex, då det jobbar en massa tomtar på det företaget!

• Gilla
Matstj
  • Laddar…
Nedan är två bilder.

DSC_0794.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0795.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Firman har inte sagt så mycket ännu mer än att de vill se bilder på det.

Ja du, jag ser varken manschett eller ring !
Det var väldigt märkligt. Vad är det för firma som håller på det viset !
Jag tror det är 10 år garanti på badrumsintyg. Den här är tvättstuga men det är inte mindre farlig för det.
Skicka bilderna till firman och se vad de säger. Ser ut som att de behöver göra om det.

Väntar fortfarande på svar från firman. Kan man fixa detta och behålla nuvarande tätskikt (om de nu inte slarvat med det också...) eller måste man lägga om hela golvet och lägga dit nytt tätskikt?

Zusgazah skrev:
Väntar fortfarande på svar från firman. Kan man fixa detta och behålla nuvarande tätskikt (om de nu inte slarvat med det också...) eller måste man lägga om hela golvet och lägga dit nytt tätskikt?
Det är klat det går att fixa. Allt går att fixa men du får ingen garanti för jobbet, förmodligen ingen försäkringsskydd heller (beroende av hur åtgärden går till).
Firman är skyldig att göra om och göra rätt. Har de begått ett sånt stort misstag då är det självklat att de måste antigen göra om eller kompensera.

Dom bytte inte brunn vid renovering? Den ser ut att va en gammal modell.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.