Jag är nybliven medlem på detta forum och har tittat runt på ganska många trådar inne på Hustillverkare. Det verkar som om det finns mycket att säga om alla, men då jag och min sambo funderar på att så småningom bygga oss ett nytt hus, så har vi kommit fram till några saker.

Idag bor vi i ett s.k "modernt" hus, det är alltså ett byggsatshus byggt 1980. Vi är dock inte så nöjda med det, utan anser att det har en hel del brister, som vi vill komma bort från om vi bygger oss ett nytt hus.

För det första är huset dåligt ljudisolerat, för det andra känns det väldigt byggsatsaktigt, det känns inte gediget, som ett hus byggt för 100 år sedan är.
Det blir dessutom sättningar i väggarna som vetter utåt, vilket resulterar i att det känns onödigt att tapetsera om, då tapeterna spricker sönder efter några månader när huset rör på sig.
Trappan är fäst i väggen till badrummet, vilket leder till att badrumsväggen skakar när någon dunsar upp eller ner för trappan. Vi hade funderingar på att kakla badrummet, men är skeptiska till att kaklet skulle förbli utan sprickbildningar, så vi har övergett tanken.

Vi vill ha ett hus som inte har ovanstående problem. Vi har tittat på ett hus som var tillbyggt av Karlsonhus, det kändes faktiskt mer gediget, men mycket mer om så var svårt att säga.

Finns det några här som har hustillverkare att rekomendera, som kan leva upp till våra krav? Ett riktigt gediget hus alltså?

Tackar på förhand! :)

Titta på WillaNordic. Där kan få så gediget du vill...

Vallsjöhus, Eksjöhus, Götenehus, Trivselhus, Lövsta trähus, Fiskarheden... Listan kan göras väldigt lång.

Jag tror listan över hus som man ska akta sig för om man vill ha ett gediget hus är kortare. Ta bort alla lågbudgethus och modulhus så får du en lista på hustillverkare som kan (om de vill) göra ditt hus riktigt gediget.

• Gilla
nikedin
  • Laddar…
Vi har också samma funderingar och tankar som du. De flesta hus som är byggda under det senaste decenniet har "kvalitetsbrister", precis som du nämner.

Vi har själva stora synpunkter just på ljudisoleringen. I mellanväggar, i bjälklag osv.
Jag kar skrivit om det tidigare här på forumet, men mest mötts av oförståelse för problemet. Det verkar som om "alla" accepterar detta. - Men det är ju därför vi har problemet!

I våra framskridna planer för det kommande husbygget har vi som huvudkrav: Stenhus

Sten (lättbetong eller betong med isolering) är ett suveränt material. Du slipper sättningar i väggar, likt de du nämner. Ljudisoleringen är betudligt bättre. Huset är stumt. Samtidigt som du får ett bättre inomhusklimat, då betongen fungerar som en utjämnare mellan värme och kyla.

Nu kommer detta inte helt gratis, Det är en prispremie på stenhus (ca 100-200 000 kr). Den tänker vi själva attakera genom att bygga själv. Sten för sten...

Du hittar mer information på följande länkar:

http://husbygget.lovskog.com/
http://www.bostream.nu/villafeliz/ - Vår egen Sweli på forumet.
http://www.jamerahuset.com/html/default.htm

Jag säger bara en sak: STEN!!! (Och då menar jag gedigen sten - ingen trästomme med putsad fasad, vilket jag hört en del kalla stenhus).

Jag föreslår att du går in på:
www.yxhult.se eller
www.hhcelcon.se eller
www.finjabetong.se
(m.fl.) och läser om fördelarna med att bygga ett hus i sten (betong).

Huset blir "stumt", stabilt, välisolerat, värmetrögt och tåligt på alla sätt och vis. Ingen risk för sättningar. Det kan inte brinna eller ruttna. Dessutom är det lätt att jobba i. Vill du slå igen/öppna upp så är det inga större problem.

Och här kommer Sweli med vår erfarenhet  mitt i bygget.

Vi ångrar inte en sekund att vi valde denna metod. Det var hur lätt som helst att bygga med dom redan isolerade betongblocken. Det kostade lite mer än trähus men man vinner i längden i underhåll som också kostar.
Med den mycket välutförda grunden och dessa väggar kommer inte huset att sätta sig en centimeter.

Alla innerväggar är av trä, både dom bärande och icke bärande. Det gör att man kan spika och flytta väggar hur man vill, ickebärande förstås. Isoleringen i mellanbjälklaget är 70mm stegljudisolering, vi tänkte gardera oss och lägga till några centimeter för att få en ljudlös övervåning, plus dubbla gipsskivor.

Att vi valde denna metod framför Y-tong är att det var mycket billigare enl alla våra undersökningar, utan att sänka kvalitet. Väggarna har en U-värde på 0,18.

Vi kan varmt rekommendera det  ;D

Jag har lagt en massa bilder på hemsidan för att man ska kunna se tillvägagångssättet av ett sådant bygge.

Håller med er. Bygg i betong, det ska vi också göra ;)
Gå in på www.orement.se
de gör fina hus, fast jag vet inte om de är verksamma i hela landet eller bara nere i Skåne?

Som de tidigare har nämnt, titta på sten/betong-hus. Titta även på tråden under byggnadsmaterial med jämförelser på olika sätt att bygga med sten / betong.
Själv har jag fastnat för Isolerade betongformar där man häller ned betongen i cellplastformar som man först byggt upp som lego. Antingen det eller samma sätt som Sweli med helt färdiga väggar.

Helt klart verkar det ju som om stenhus är det enda tänkbara alternativet när det gäller att bygga ett hus som håller de mått jag efterfrågar.

Jag läser några olika förslag på tillverkare, men det vore roligt att höra om någon av er hade erfarenhet av någon tillverkare, som bygger i sten.

Jag är inte ute efter den billigaste entrepenören, utan den som bygger bäst (inte alltid den dyraste ;) )! Det verkar inte vara någon större skillnad på om man ritar sitt eget hus, eller om man köper ett som en av husfirmornas arkitekter ritat.

Eftersom jag och min sambo har vissa krav på huset, så som utformning och storlekt på rum etc, så ligger det nästan nära till hands att rita ett eget förslag... Alltför ofta saknas det vettiga förrådsutrymmen, rummen är för små eller har fel form, badrummen är ofta på tok för små!

Tackar för alla svar och tips hittills!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.