Låter riktigt tråkigt. Vi har varit i kontakt med Kvalitethus men kommer def inte ha med dom att göra efter ha läst detta. Tack för att du valde med att gå ut me detta och varna sånna som oss. Hoppas att du får rätsida på det hela snart.

H
Kajen skrev:
Lite off topic men...

Mitt företag Säljutbildning Säljkurser Service och Ledarskapsträning AchieveGlobal gjorde 1992 en undersökning i 13 länder, inklusive Sverige, för att låta inköpare definiera kundlojalitet. Vi fick fram 65 förväntningar som de hade på sin leverantör för att långsiktigt vara kund. På första plats kom att de vill kunna lita på säljaren.

Jag har i mitt yrke utbildat fler än 10 000 säljare i säljteknik. Jag håller INTE med dig Hempularen. Visst ska man kunna lita på en säljare! Det är ett honörsord för de flesta säljare jag träffat. Det är dessutom viktigt att vara duktig köpare. Även köparen har ett ansvar. Säljarens jobb är att hjälpa köparen göra ett bra köp.

Tyvärr går det lite väl fort just nu i hussäljarbranschen. Det gör att vissa kan sälja trots en kraftigt krökt ryggrad. Dock brukar dessa företag inte bli långvariga i branschen. När jag tittade på Kvalitetshus som tänkbar leverantör blev jag misstänksam då jag fick reda på att företaget tidigare gått i konkurs.

Tyvärr finns det många säljare som varken har kunskap, kommunikationsteknik eller ryggrad. Det är dessa "rötägg" som skapar bilden av den dåliga säljaren. Det stora flertalet säljare är dock pålitliga och har kundens bästa i åtanke - Helt enkelt därför att det gör att de säljer mer!

Kaj
Jag får nog hålla med. Gud vad hemskt med detta strul för er och man lider med er när man läser detta. Vi litade blankt på vad vår säljare hjälpte oss med, och det fungerade perfekt för oss, men vi köpte ett färdigt koncept, och då blev det inget strul alls. Vi litade på vår säljare och det ska man ju kunna göra! han var toppenbra och hjälpte oss med precis allt.

hoppas att det kommer gå bra för er

Själklart skall man kunna lita på en bra säljare. Men det är mer regel än undantag att säljare inte går att lita på. Och som köpare måste man agera efter den principen.

Som jag ser det så är en riktigt duktig säljare att lita på så länge det är lönsamt för honom / henne att agera ärligt. Är säljaren duktig så lägger han ner resurser på att hjälpa kunden ganska långt. Men någonstans gär det en gräns, om bygget går så snett att hans goodwill kapital går förlorat oavsett hur han agerar (och det kan det göra även för en seriös säljare) så är det helt enkelt inte lönsamt att stötta kunden, fördelen är redan förlorad, den kunden kommr aldrig att rekomendera säljaren. Då är det lönsammare att släppa kunden lämna honom i sticket och börja lägga energin på en ny kund istället.

En sämre säljare satsar på snabba pengar bryr sig inte om vilken goodwill han kan bygga upp. Alllt efter kontraktsskrivning är bara en onödig kostnad. Den typen av säljare är väldigt vanlig.

Lyfter den här tråden då jag är intresserad av att höra om ni har kommit framåt under sommaren? Är det tyst från husleverantörens sida eller har ni fått någon hjälp?

Kajjenne: De har fortfarande inte varit på plats för att ta en diskussion ekonomiskt om de brister och fel som uppstått, inte heller erbjudit någon kompensation eller lösning för allt som gått fel. De har däremot krävt att jag ska betala in en liten skuld jag har till dem som i sig redan är tvistig då jag har fordringar på dem vida överstigande detta belopp för alla fel. Istället för att lösa dessa fel och brister skickar de ett föreläggande till kronofogden om indrivning av sin fordran vilket jag ju självkart bestridit då mina fordringar överstiger deras och avvaktar ett möte med KH nu efter sommaren... SÅ illa är läget nu

Snailman
Tråkigt, verkar som att husföretagsnamnet oftast är i omvänd proportion till sanningen, de sämsta husföretagen tar i så det dånar när de väljer namn...

Hej Magnus!
Precis sådär gjorde de mot oss också! Vi fick ett betalningsföreläggande och detta visade jag för en person som jag hade kontakt med just då och som "var i branschen" och hans reaktion vara att "nu spänner de musklerna och försöker skrämma er till att betala" och rådet vi fick var att avvakta och se vad som hände. Mycket riktigt så hörde vi aldrig något från kronofogden vilket måste betyda att de aldrig skickade in pappret utan det var bara vi som fick ett. De tog heller aldrig upp detta till diskussion utan låtsades som ingenting när vi sedan gjorde upp, efter mycket om och men.....
Mycket tråkigt att ni fortfarande inte får någon hjälp och jag lider med er. Det förtar så mycket av glädjen med nytt hus om man ska ha sådant hängande över sig hela tiden!!

Majgårdarna
Bra att sådant här kommer upp! Jag fattar inte hur hustillverkare kan bete sig så här.Vill dom inte ha kunder?

beklagar sorgen Magnus...Hoppas det löser sig. jag har ju själv precis skrivit kontrakt för ett husbygge (LB), men jag hoppas att vi genom en totalentreprenad kan klara oss undan en del av de fallgropar du beskriver. Kämpa på !

/magnus

Bra att detta kommer upp vilket gör att de förhoppningsvis måste ändra sin attityd mot framtida kunder. (Om de nu får några)

*stryker Kvalitetshus på listan över möjliga husbyggare*

Tack för infon!!!

Lite uppdatering...

Kvalitetshus valde att inte kontakta mig vidare och ha ett möte i slutet på augusti för att ha en möjlighet att lösa problemen.
Trots en rejäl lista på icke åtgärdade fel och brister har nu Kvalitetshus Sweden AB valt att en liten skuld (26tkr) som jag håller inne betalning för ska avgöras i domstol (De påpekade felen och bristerna är många gånger större belopp än det jag håller inne). Tyvärr av förhandlingsskäl i domstol har min advokat rådit mig att inte ge dem någon gratis information genom att skriva här för mycket detaljer utifall de läser här, men ska försöka hålla er som följer detta informerade och det är inte osannolikt att en viss Sverker får med detta fallet i PLUS i vårens programserie :)

Hemmakatten
Ni har väl gjort en motstämning på era egna krav?

Hemmakatten skrev:
Ni har väl gjort en motstämning på era egna krav?
Ärendet har precis gått till domstol efter mitt bestridande av deras fordring. Nu får de framföra sina krav till tingsrätten, sedan får jag det till mig för att bemöta och i detta skede kommer motstämningen i det svarande vi då gör. Det var så du menade va?

//

Jag tror att Hemmanskatten menar att ni borde stämma firman för era motkrav. Inte bara besvara deras krav.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.