Hej!

När skall man skaffa en kvalitetsansvarig?

Har någon något bra tips på någon som är verksam i göteborgsområdet?

//Benny

När det är dags att upprätta kontrollplan som är nödvändigt för att erhålla bygglov bör du ha hjälp av en kvalitetsansvarig. Som svar på din fråga om det finns någon verksam i din region väljer jag att passa. Själv håller jag på att bygga nytt hus och har en fastighetschef med erfarenhet som byggnadinspektör som kvalitetsansvarig, dvs den du väljer skall ha kompetens inom byggnation. Det är sedan kommunens beslut att godkänna vald person eller ej.

civving skrev:
Det är sedan kommunens beslut att godkänna vald person eller ej.
Om man väljer en rikscertifierad KA så får kan inte kommunen neka.
Med en rikscertifierad KA så vet man att personen måste göra regelbundna prov, återrapportera årligen till certifieringsorganet. Om man missköter sig blir certifikatet indraget.

Bäst är att börja leta när sökt bygglov så att man kan anlita KA i god tid. Kanske kan han hjälpa till med att se över kontrakt etc?!

Vi började leta efter en KA så fort vi hade bestämt oss för att bygga och hade skrivit på entreprenadskontraktet med LB-Hus..

Tack så mycket!

Bäst att börja leta nu då. Vi skrev på i fredags med Götenehus. Det blir ett modifierat skogås.

Jag fick en länk: www.sbrgbg.se. Tänkte börja leta där.

Vad har ni fått betala?

//benny

Bennysophia skrev:
Vad har ni fått betala?

//benny
Någonstans mellan 10.000 - 20.000 beroende på var du bygger och vad som ingår är rimligt.

Vi betalde 11.000 för våran KA..

Jag skrev mig själv som kvalitetsansvarig för utbygget av vårt hus och fick det godkänt utan att egenteligen veta vad en kvalitetsansvarig har för skyldigheter !

Kostnaden: Jag har inte fakturerat mig själv, men det lutar mot en single malt whisky ! :-)

zoom skrev:
Kostnaden: Jag har inte fakturerat mig själv, men det lutar mot en single malt whisky ! :-)
...eller så kan man få riva och göra om en del saker eftersom man gjort fel.

Men egentligen är det inte upp till dig att bedöma om du är kapabel.,
Det är upp till kommunens tjänsteman att kontrollera att du har de kunskaper som krävs för att bli lokalt godkänd.

volvo skrev:
...eller så kan man få riva och göra om en del saker eftersom man gjort fel.

Men egentligen är det inte upp till dig att bedöma om du är kapabel.,
Det är upp till kommunens tjänsteman att kontrollera att du har de kunskaper som krävs för att bli lokalt godkänd.
Precis som jag skrev så visste jag inte vad som förväntades av en kvalitetsansvarig eftersom jag inte hade tagit reda på det. Men eftersom jag ville komma igång med bygget så skrev jag dit mitt eget namn eftersom jag rimligen ansvarar för att det jag själv bygger blir bra. Jag har dessutom haft hjälp av en byggfirma att mura grunden och att regla upp och dessutom haft möjlighet att fråga obegränsat om hur jag skall göra vid olika tillfällen. Dessutom har jag relativt god koll på hur man skall bygga för att det skall bli bra, inte minst tack vare detta eminenta forum !

Hur som helst så var det förmodligen fel av tjänstemannen att godkänna mig, men jag känner mig ganska lugn över att det kommer att bli bra ! Dessutom så har jag sparat 10-20000 kronor !

Jag undrar också om någon som byggt i/runt Göteborg kan tipsa om en bra kvalitetsansvarig.
/Anders Runarsson

Kan rekomdera Magnus på www.byggnadsteknik.com.

Jag har bara gott att säga om honom, han anlitade vi när vi hade överbesikting av vår slutbeskitning.

Tack för tipset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.