Hej,

Håller på och planerar tillbygge på vårt existerande hus. Planerar att anlita en firma för markarbete, grund (inkl v-buren golvvärme), stomresning och utegips/tak med papp.

Jag har rätt så mycket erfarenhet av renovering och anser mig själv händig. Känner samtidigt till min egen begränsning och vet när det är dags att fråga om råd.

Min fråga är, kan man ange sig själv som KA eller krävs någon form av behörighet? Jag skall fylla i papprena till kommunen i dagarna och skulle uppskatta lite information på den här punkten.

Har sökt på byggahus men inte hittat något klart svar på det hela...

Mvh Tobbe G

Kommunen måste godkänna din KA. Om kommunen måste göra en "utredning" på någon som man inte godkänt tidigare så kostar det en extra slant.

Vad som krävs för att bli godkänd vet jag inte, men jag har hört fall där det inte verkar speciellt krångligt att bli godkänd som KA.

Jag håller just nu på at bygger en tillbyggnad i lösvirke (80 m2 byggyta) och jag blev godkänd som kvalitéts ansvarig själv. Jag var dock tvungen att uppvisa ett intyg på mina "färdigheter". I mitt arbete så ansvarar jag för ett antal fastigheter och därtill om och tillbyggnader vilket jag gjort i ca 10 år nu och det räkte för att få bli kvalitetsansvarig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.