990 läst ·
4 svar
990 läst
4 svar
Kvalitetsansvarig
Vi är på gång att bygga hus och har fått förslag på en som ska vara kvalitetsansvarig. Vi undrar nu vad som krävs för att få vara kvalitetsansvarig och om man kan kontrollera att den person vi fått rekommenderad är behörig att vara kvalitetsansvarig?
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Det som krävs är just behörighet. Denna behörighet skall KA:n kunna uppvisa eller så går det att få information på WWW.KARF.ORG
Här finns hela förteckningen över samtliga certifierade KA i hela sverige.
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=120
Sedan kan dessa antingen vara organiserade i KARF eller SBR http://www.bygging.se/default1.asp eller stå utanför dessa organisationer. (vilket man isåfall kan undra lite över)
För att få vara kvalitetsansvarig krävs det att man är certifierad och godkänd av Boverket eller att man får ett tillfälligt, lokalt godkännade av kommunen.
Min rekommendation är också att du hör med din kommun om de har några negativa erfarenheter av den KA du tänkt att anlita.
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=120
Sedan kan dessa antingen vara organiserade i KARF eller SBR http://www.bygging.se/default1.asp eller stå utanför dessa organisationer. (vilket man isåfall kan undra lite över)
För att få vara kvalitetsansvarig krävs det att man är certifierad och godkänd av Boverket eller att man får ett tillfälligt, lokalt godkännade av kommunen.
Min rekommendation är också att du hör med din kommun om de har några negativa erfarenheter av den KA du tänkt att anlita.
När jag kontaktade Västerås kommun så kunde de inte rekomendera någon speciel eller säga om de haft problem med någon speciell KA, kommunen får inte favorisera... >
De kunde bara ge ut en lista på KA som fanns tillgängliga men fick inte lämna omdömme på dessa. Det innebär att om kommunen vet att en KA strular/inte gör sitt jobb får de inte berätta det för oss husbyggare...
De kunde bara ge ut en lista på KA som fanns tillgängliga men fick inte lämna omdömme på dessa. Det innebär att om kommunen vet att en KA strular/inte gör sitt jobb får de inte berätta det för oss husbyggare...
Att en kommun inte vill rekommendera någon har jag full fäörståelse för.JHS skrev:
Däremot borde de ju kunna tala om om någon skött sitt jobb mindre bra eller om alla verkar vara lika.
Man kan ju höra med fd. kunder till KA, kommunens konsumentvägledare (som borde ha koll på om några byggen inte gått som de ska den senaste tiden) och med kronofogden för att se att personen sköter sin firma.
Betalningsanmärkningar tyder ofta på en slarvig personlighet med problem att hålla ordning på ekonomin.
Klicka här för att svara