886 läst ·
4 svar
886 läst
4 svar
Kvalitetsansvarig=byggmästaren?
Tänker kasta mig utför utan skyddsnät, för så kanske det är om man låter sin byggmästare vara kvalitetsansvarig. Har känt personen i fråga i över 20 år, och haft honom som byggmästare (1982 för ett prefabhus). Alla säger att det ska vara en oberoende, utomstående men som byggherre själv har jag väl möjlighet att anta honom som KA? Eller är det helt förkastligt, kanske t.o.m olagligt? vad säger ni som läser :-?
/me
[sub][/sub]Exit subduralhematom?
/me
[sub][/sub]Exit subduralhematom?
Det finns inte något egentligt hinder att din byggmästare också är KA, under förutsättning att han har den formella behörigheten.
Däremot anser jag att det är direkt olämpligt eftersom KA dels skall kontrollera andra entreprenörers kontroller samt vara beställarens sakkunnige.
Det är ju klart olämpligt att man ska kontrollera sina egna kontrollerade arbeten.
Dessutom är det svårt att klara av att både vara motpart och din sakkunnige.
Jag tycker att du skall anlita en annan KA för att få störst chans för ett bra resultat.
Däremot anser jag att det är direkt olämpligt eftersom KA dels skall kontrollera andra entreprenörers kontroller samt vara beställarens sakkunnige.
Det är ju klart olämpligt att man ska kontrollera sina egna kontrollerade arbeten.
Dessutom är det svårt att klara av att både vara motpart och din sakkunnige.
Jag tycker att du skall anlita en annan KA för att få störst chans för ett bra resultat.
OK, inser så klart bristen/tveksamheten attkontrollera sitt eget arbete och godkänna det. Tror mig ha sett andra trådar här där hussäljare utsett eller velat utse KA och det har tydligen inte alltid varit så lyckat. Men vad säger byggnadsnämnden, kan de kräva nån viss KA, eller att det är en från KARF? Har nån förslag på sådan i Skövde-trakten där jag tänkt bygga? Hur är det vid tvåårsbesiktningen, om fel uppdagas som KA godkänt, är inte det lite pinsamt? Eller är det KA som gör den också?
Och nu följer överflödig information, bara för dig som har tid över eller är, som jag själv, allmänt nyfiken
Mycket att fundera - som Exit subduralhematom t.ex. Men jag har drabbats av hjärnblödning, lindrig och då menar jag inte att det kom sågspån! men det har tagit tid som var avsett för planering, ritningar, bygglov mm. snäv tidsplan eftersom vi sålt hus och begärt uppskov för att kunna bygga alt. köpa begagnat. Nu kör vi på lösvirke och hoppas på tillräckligt egen insats för att bli klar i tid och komma undan hyfsat billigt. Har med spänt intresse följt trådarna om lösvirkeshus här, mycket matnyttigt och brinner nu av längtan att få sätta igång. Gillar verkligen det här forumet och hoppas kunna bidra med exempel, kalkyler mm. Tänkte försöka dokumentera som en del gjort här, det ger verkligen mycket att få ta del av exemplen.
Och nu följer överflödig information, bara för dig som har tid över eller är, som jag själv, allmänt nyfiken
Mycket att fundera - som Exit subduralhematom t.ex. Men jag har drabbats av hjärnblödning, lindrig och då menar jag inte att det kom sågspån! men det har tagit tid som var avsett för planering, ritningar, bygglov mm. snäv tidsplan eftersom vi sålt hus och begärt uppskov för att kunna bygga alt. köpa begagnat. Nu kör vi på lösvirke och hoppas på tillräckligt egen insats för att bli klar i tid och komma undan hyfsat billigt. Har med spänt intresse följt trådarna om lösvirkeshus här, mycket matnyttigt och brinner nu av längtan att få sätta igång. Gillar verkligen det här forumet och hoppas kunna bidra med exempel, kalkyler mm. Tänkte försöka dokumentera som en del gjort här, det ger verkligen mycket att få ta del av exemplen.
Det enda byggnadsnämnden kan kräva är att det är en certifierad KA eller att KA kan visa genom intyg etc. att den har erforderliga kunskaper (lokal beghörighet).Kjell G skrev:
Sedan är det helt upp till dig att välja person.
KA utför inga besiktningar! (eller bör iallafall inte göra det)Kjell G skrev:
Om något är felaktigt utfört så är det den som gjort fel som skall stå som ansvarig för felet, vilket i de allra flesta fallen är entreprenören som gör det.
Om däremot KA ertappas med osant intygande så kan KA bli skyldig till ersättning.
OK, så den byggmästare som samtidigt är KA binder ris åt egen rygg om han släpper igenom ngt som inte är schysst. Låter som att det inte är helt orimligt, under förutsättning att man som jag känner och litar på personen i fråga, genomföra bygget? Nu kan det vara så att byggmästaren utåt sett är neutral, firman är ett AB och han kanske inte längre är bolagstecknare utan bara förmedlar tjänsterna. Han har ju kommit lite till åren precis som en annan
men har drivit verksamheten i över tretti år och firman har drygt 10 anställda.
Nån mer får gärna argumentera mot ifall det är helkorkat, kanske också ge tips på alternativ KA i Skövde-trakten
/me
Nån mer får gärna argumentera mot ifall det är helkorkat, kanske också ge tips på alternativ KA i Skövde-trakten
/me
Klicka här för att svara
