Tror inte jag har sett en enda kurvlinjal för snickerianvändning som är byggd enligt den principen. Fischers linjal ser ut att vara vattenskuren ur en ca 15mm tjock plastmatta som är tätt laminerad med något fibermaterial.

Böjbar plastlist som man borrar hål i.
Känns som ett typiskt själbyggarverktygstillbehör. :)

Plastlist håller ju inte formen när man flyttar den från mätplats till arbetsstycket.
Profilmallar finns ju men dom är ju ännu mindre än dom 50cm linjalerna som finns.

Finns det någon med andra förslag, låt oss börja med en enkel cirkelbåge, radien går inte att beräkna och att rita av den är bara möjlig med type en plexiglasskiva.

:(
Tobbe Arnesson skrev:
Typ så?

[länk]
Hoppet tändes för en stund :wow: men efter att ha läst kundbetygen så verkar det som den är för mjuk och därmed inte håller formen när man flyttar den.:@

Benjamin, du får träna på dina google skillz! Eller är du rädd för att beställa från Utomlands? ;)

mattiasp skrev:
Benjamin, du får träna på dina google skillz! Eller är du rädd för att beställa från Utomlands? ;)
Näää.. Jag har hört att domma däringa utlänningarna är så skumma o bara försöker lura en... Plus att dom inte pratar svenskaq(;^;)p

Sedan har jag åxå hört att om man använder " gurgel" för mycket så spionerar CIA på en:@

Nimajneb skrev:
Plastlist håller ju inte formen när man flyttar den från mätplats till arbetsstycket.
Profilmallar finns ju men dom är ju ännu mindre än dom 50cm linjalerna som finns.

Finns det någon med andra förslag, låt oss börja med en enkel cirkelbåge, radien går inte att beräkna och att rita av den är bara möjlig med type en plexiglasskiva.
Tänkte inte på det...:blushing:

Nimajneb skrev:
:(

Hoppet tändes för en stund :wow: men efter att ha läst kundbetygen så verkar det som den är för mjuk och därmed inte håller formen när man flyttar den.:@
Jag läste att två var väldigt nöjda (förvisso inte till trä) och en var väldigt missnöjd. Jag skulle inte dra för långt gående slutsatser av den enda missnöjda... Du kan ju kolla de andra storlekarna och se om det är en trend eller ej.

Nimajneb skrev:
Inte söker på att jag förstår hur du menar. Men kan du inte rita av den på tex en bit mdf? Och sen använda Fischers linjal. Så gör jag, funkar bra generellt sett.

Daniel_N skrev:
Inte söker på att jag förstår hur du menar. Men kan du inte rita av den på tex en bit mdf? Och sen använda Fischers linjal. Så gör jag, funkar bra generellt sett.
Grejen är att jag inte kommer åt att rita av dom former jag har, har tex en välvd trappvang som jag skulle vilja kopiera av, tyvärr så sitter den så kommer ja inte åt att rita av den då den sitter för nära väggen. Har några liknande saker med samma bekymmer.

Men jag har nog bestämt mig för att lägga en Rätskiva under och sampla kurvan och på så sätt kunna återge formen.

Nimajneb skrev:
Grejen är att jag inte kommer åt att rita av dom former jag har, har tex en välvd trappvang som jag skulle vilja kopiera av, tyvärr så sitter den så kommer ja inte åt att rita av den då den sitter för nära väggen. Har några liknande saker med samma bekymmer.

Men jag har nog bestämt mig för att lägga en Rätskiva under och sampla kurvan och på så sätt kunna återge formen.
Såga av en mdf-skiva hyfsat rätt, och håll den sen mot vangstycket, får du itne plats att få ner en pennstump då?

Du får bygga en kedje mall. Den grovmäter man med beror i och för sig på hur långa länkarna är sen är det bara att ta fram spånhyveln och börja karva. Eller så tar du en cykelkedja och bankar ihop nitarna på.

Pär

Båda varianterna skulle kunna funka, en rostig gammal cykelkedja i en vattenslang kanske skulle bli en försäljningssucce. Det är kanske såhär man ska spåna om man ska bli miljardär.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.