Hejsan . Vi har precis byggt ett Kungshus "Sillpatronen" . Det är inte riktigt färdigt men nästan . Jag undrar vilka ärfarenheter ni har av Kungshus . Vad tycker ni har gått bra ???? . Har allt flytit som det ska ??? . Vilka problem har uppstått ???. och gick det att lösa ?? . Hoppas på många svar . Om någon undrar så berättar jag gärna om vårat bygge .
MVH adam

Hej ,
Vi håller på och bygger "Sotenäs" med Kungshus. Det låter som att du är lite skeptisk ... :o har du stött på några problem? Vi har än så läng e"bara" kommit till grunden .
Vi har bra kontakt med våran säljare vilket känns bra.
Mindre bra är väl känslan att det är svårt att få specade priser och att beslut ibland måste tas väldigt snabbt.
Man får inte riktigt chans att jämföra priser innan de är igång och arbetar och sedan får man inte backa!
Och får glatt bita i det sura DYRA äpplet.
Tror det är lite av en medveten strategi från dera sida. >:(

Vi kommer att göra invändig målning själva..eller anlita egna målare ...detta för att spara en hel del pengar.
Har ni gjort något själva?
Berätta hur erat bygge har gått?

//Princess

Hej princess. Det mesta har gott bra men en hel del har strulat . Det började med att killen som gjorde markarbetet "vägen och grunden " gjorde ett dåligt jobb.Lastbilarna kom inte upp från stora vägen in på tomten för att backen var för kraftig. :'( När tegelbilen skulle leverera tegel så lastade han av teglet vid vägen . vi ringde våran säljare och frågade om det gick att lösa på något vis men det gick inte . :'( .säljaren sa att vi fick ta det med mark killen som byggt vägen .just samma mark kille som Kungshus rekomenderat ....Det slutade med att vi själva fick bära upp allt TEGEL för att vägen var för dålig. Har ni valt till sophantering ??. Murspis?? . Utvändig målning? . Om ni vill kan jag berätta en hel del .
MVH adam

Hej !
Usch det var tråkigt att höra om erat strul.
Vi har inte valt till varken utvändig målning eller murspis.Vi förbereder för spis men kommer inte att installera den direkt.

Sophantering- ärligt så vet jag int eom det ingår! Är det något man ska välja till? ???

Har ni tagit deras vitvarupaket eller köper ni det själva?
Vi har valt bort det mesta , vitvaror, toaletter och handfat. Så det är en del att handla in.

Berätta gärna mer! :D

Mvh Princess

Hej.

Vi bygger Sotenäs i Stockholm.
Vad bygger ni nånstans? Det fungerar bra så länge. Det vi blev lite sura på är att från början sa säljaren till oss att snikrarna kommer inte att ta ledigt om de kommer igång med bygget innan midsommar. Huset kom den 16 juni men 3 veckor semester tog killarna ändå. Om man tänker efter så borde vi kanske räkna med det ( vem hoppar över sommar semestern ?!) Det rullar på. Och under tiden ( deras treveckors semester) målade vi huset utvändigt. Vi är inte helt klara, men det käns bra.
Enligt kontraktet skall huset vara besikningsklart 29 oktober.

/Galina.

Hej !

Vi bygger i Sollentuna, det var vi som var och kikade på erat hus när ni höll på och målade.Vad skönt det måste vara att nästan ha målat hela huset ! :)

Vårt hus ska vara klart precis innan jul 22dec! Hoppas verkligen det håller.

Hur har ni gjort med vitvaror har ni köpt det själva?
Har ni fått något bra pris?

//Princess

Hej,
är intresserad av att bygga ett Kungshus. Vad har ni betalat? Extra noga har vi kikat på villa Kungsholm

Daniel

Hej Princess.

Vi är ganska trötta nu och det känns som att vi hittar på olika orsaker för att inte åka och avsluta jobbet ;)Men jag hoppas att imorrn hinner vi innan regnet annars är det svårt.

Vi har bytt alla vitvaror mot något bättre & rostfritt fast fortfarande Bosch/Siemens. Bara spis med häll från Husqvarna (men mycket bättre än den som ingår i huspaketet). Vi har vallt oxo kyll/frys i ett skåp 2004 eller 2000 cm högt. Vi har fått betala 11000 i skilnaden. Jag har gort två listor med alla maskiner jag ville ha en i vit och den andra i rostfritt. Sedan letade jag på internet och i butikerna vilket pris vi kan få om vi köper varorna själva. Sedan fick vi prisskilnaden från Kungshus . Det blev ungefär 2-3 tusen dyrare med Kungshus, men i självköp räknade jag inte hur mycket skulle det kosta oss att betala hyrbill(släpp) och vad skulle vi ha alla de vitvarorna innan det var dags att installera de. Och det gick inte att köpa de på ett och samma stället. Så vi valde att köpa varorna via Kungshus.
Folk här på forumet ofta rekomenderar att välja bort vitvaror från huspaket för att det är fördyrt, men det tycker inte jag. Det är kanske olika för olika husleverantörer. Det är säkert värd att köpa vitvaror i Polen, men vi hade inte tid, inte ork heller att åka ditt.

Vi betalade för själva huset 1 060.000 (vi har valt invändigt kusthuspacket till och en stor balkong) sedan tilkommer grunden med sprängning och källarväg på nedre våningen runt halva huset - 380 tusen till.

/Galina

hejsan.är tillbaks med ett annat namn för nu är jag på hemma på semester. :). Nu på torsdag är det fem veckor sedan hantverkarna var här senast och idag är det fem veckor efter besiktningen . Vi har inte gjort någonting själva med huset .Det är meningen att man ska kunna bo i huset efter besiktning men huset är bara säkrat i skåpet ute till 10 ampere .På besiktningsdagen fanns bara tillfällig ström , dragen från byggströmskåpet .Vi lät målarna måla huset utvändigt , det blev ett jättebra resultat "målarna är att rekomendera " .
Utomhus belysningen är inte uppsatt ännu .
Sophanteringen är en sak som vi ångrar att vi inte gjorde själva , för dom la allt i en stor hög och eldade upp den på våran tomt .

berätta gärna vidare hur det går för er .
mvh adam

hejsan ! ibland undrar man om huset någonsin kommer att bli klart , jovisst kommer det att bli det men nu vill man kunna flytta in ordentligt .
det har gått ca sex veckor efter besiktning och vi har ingen telefon , tv-uttag . hur går det med era kungshus !!! . är dom fortfarande på semester ?
MVH adam

Hej !
Adam, förstår att du börjar bli frustrerad! Varför tar det så lång tid? Är de på semester eller?
Får de betala straffavgift nu när det blir försenat?

Hos oss håller de fortfarande på med grunden och huset anländer en vecka in i september ;D.
Just nu håller vi på och kikar på kakel, klinker och vitvaror.

Håller tummarna för att ert hus snart ska bli klart :D

/Princess

hej princess vad roligt för er att det flyter på så bra :).
Att dom inte gjort riktigt färdigt hos oss beror nog mycket på semestertider , men dom har ju 2 månader på sej att rätta till alla besiktningsanmärkningar enligt kontraktet. dom fick 64 stycken i vårat hus .
Ett litet tips är att kolla att dom gummar hela tvättstugan och badrummet !!! , och att det blir ett bra fall vid dusch och badkar !.
en annan viktig sak är den portabla golvvärmen som ska startas när plattan är klar , se till att dom använder den "står i kontraktet " , till vårat hus komm det ingen .
MVH adam

Hej Adam.

Får man fråga , vad bygger ni? I Stockholm ?

/Galina

Hej . från början var allt frid och fröjd tills BESIKTNINGEN . som jag har berättat tidigare var huset inte riktigt färdigt så det blev 65 anmärkningar . varav en var ett litet frånfall i badrummet och en var en vägg som lutadr 25 mm på 2meter . inte alls bra . Personalen på KUNGSHUS har varit väldigt trevliga och hjälpsamma ,men det hjälper ju inte när resultatet inte blir bra ! . Vi har byggt en bit söder om Stockholm . Men jag skulle gärna köpa ett till kungshus i framtiden men med en helt annan snickare !!
Skriv gärna lite mer om era ärfarenheter !!

MVH adam

Hej adam,

Vi har nästan bara positiva erfarenheter av Kungshus. Det enda problem vi stötte på var en VVS-kille som gärna inte ville blanda in försäkringsbolag när ett fel upptäcktes. Vi fick en litet vattenläckage vilket medförde torkfläkt mm.

Men annars var det bra, duktiga snickare, målare och elektriker. Mycket trevliga och lätta å snacka med när man kom på sena ändringar mm. Och personalen på Kungshus var hela tiden glada och hjälpsamma samt snabba vid ändringar.

Vad hette erasnickare ?
Du kan skicka ett PM, skulle vara intressant om det var samma killar.

En bit söder om Stockholm ?
Vad innebär det mer precis ?

Vi har byggt i Huddinge, lite söder om Stockholm och flyttade in 2003-06-06. En kvart med pendeln från centralen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.