1 831 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Kungen mixar sjövärme med pellets....
Intressant artikel i dagens Expressen, dock överraskad att sjövärmen bara duger ned till +5, innan spetsvärmningen behövs, länk nedan + utklipp av del av artikeln.
http://www.expressen.se/index.jsp?a=745111
Drottningholms slott samt åtta andra fastigheter i närheten har slukat olja för att kunna hålla de gamla husen varma. För flera år sedan installerades en sjövärmeanläggning som värmer slottet, men när det blir kallare än fem plusgrader måste oljepannan sättas på. Om några veckor får kung Carl Gustaf, om han hinner, vara med och tända den nya pelletspannan som ska värma upp slottet och de andra fastigheterna. - Kungen är mycket engagerad, säger Mats Granstrand vid Järnforsens energi i Småland som tillverkat pannan som ger 900 kW - motsvarande energi som behövs för att värma 90 normalstora villor.
http://www.expressen.se/index.jsp?a=745111
Drottningholms slott samt åtta andra fastigheter i närheten har slukat olja för att kunna hålla de gamla husen varma. För flera år sedan installerades en sjövärmeanläggning som värmer slottet, men när det blir kallare än fem plusgrader måste oljepannan sättas på. Om några veckor får kung Carl Gustaf, om han hinner, vara med och tända den nya pelletspannan som ska värma upp slottet och de andra fastigheterna. - Kungen är mycket engagerad, säger Mats Granstrand vid Järnforsens energi i Småland som tillverkat pannan som ger 900 kW - motsvarande energi som behövs för att värma 90 normalstora villor.
Vadå överaskande att den bara täcker ner till +5 grader. det beror ju på hur stor pump man köper. han vart väll lurad att köpa en förliten!TN-Funkis skrev:Intressant artikel i dagens Expressen, dock överraskad att sjövärmen bara duger ned till +5, innan spetsvärmningen behövs, länk nedan + utklipp av del av artikeln.
[länk]
jag dimensionera min pump att klara ner till -30 grader
Kungen är fyra personer. Nej, fem ink Maddeläjne. Vore det inte bättre om man använde energin motsvarande 90 hus till något vettigare?
Kungen borde stanna kvar på rivieran och prutta runt i sin Riva och dricka paraplydrinkar.
Kungen borde stanna kvar på rivieran och prutta runt i sin Riva och dricka paraplydrinkar.
Men det är ändå rätt hårigt med en 900kwh panna.
Tur att kåkarna är byggda i sten så sotaren inte protesterar ;D
Tur att kåkarna är byggda i sten så sotaren inte protesterar ;D
Fast nu är det ju 9 fastigheter som delar på den där pannan på 900kW & jag gissar att pannan är överdimensionerad.
det var ju synd att han inte köpte en lagom stor sjövärmeanläggning förra gånge.
det är inge problem att göra en sjävärme anäggningpå 900kW om man vill det.
sånna anläggningar skräddarsys, presis som stora kylrum. inget man går till en vvs-butik o köper
det var ju synd att han inte köpte en lagom stor sjövärmeanläggning förra gånge.
sånna anläggningar skräddarsys, presis som stora kylrum. inget man går till en vvs-butik o köper
Antar att det här är en billigare lösning o visst är det överdimensionerad en anläggning ska vara..CarMan skrev:Fast nu är det ju 9 fastigheter som delar på den där pannan på 900kW & jag gissar att pannan är överdimensionerad.
Det är rätt ofta som dom kör både vp/olja/biobränslen i större fastigheter..
Nu är det ju inte bara pellets som det går elda i denna anläggning som mer kan ses som ett fjärrvärmeverk..
Andreas_Hansson skrev:
det är ju att slänga pengarna i sjön om man ska byta värmeanläggningar hela tiden.
sen är det väll synd att han fram tills nu behövt köra på Dyr omja så fort det sjunkit under 5+ ute tycker inte du det. det hade väll pasat bättre om man klarat ner till -5 ialla fall
Om jag minns rätt är det bara stora slottet som har vattenburen värme samt dess flyglar, de andra husen omkring slottet har elvärme. Sen har han baracken med alla militärer som går vakt och poolen för frugan. Döttrarna har ju flyttat ut och dom brukar i regel stå för 80 % av allt varmvattenspill, så det vete f-n hur mycket slottet drog när dom var kvar där.......... 
Jag har ingen aning om vikla fastigheter som har eller inte har vattnburen värme. (känner honom inte så läl) men i artickeln så stod det att den nya värmepannan skulle försörja slottet + 8 fastigheterTN-Funkis skrev:Om jag minns rätt är det bara stora slottet som har vattenburen värme samt dess flyglar, de andra husen omkring slottet har elvärme. Sen har han baracken med alla militärer som går vakt och poolen för frugan. Döttrarna har ju flyttat ut och dom brukar i regel stå för 80 % av allt varmvattenspill, så det vete f-n hur mycket slottet drog när dom var kvar där..........![]()
Jag borde väl veta bättre än att driva detta ännu mer offtopic men VAKT går man inte direkt på Drottningholm. Jag vill minnas att vi fick rätt stränga order om att "håll för fan undan" om det verkligen händer något. Självaste skyddet är det ju lite mer tränat folk som sköter....TN-Funkis skrev:
Klicka här för att svara