MultiMan
DonPablo DonPablo skrev:
Har du ingen plastbalja under får du skylla dig själv. Ett 18 år gammalt skåp är bara kasta ut och köpa nytt
Du saknar tydligen kunskap om hur kvaliteten på vitvaror försämrats överlag när du dömer ut något som oftast var betydligt bättre byggt i de flesta detaljer, både kompressor och inredning.

Mitt skåp är 26 år. Jag har bytt en termostat vid ett tillfälle. Skulle aldrig få för mig att kasta ut det enbart pga en viss ålder om det är möjligt att laga. Det låg i normalprisläge vid inköp, tillverkat i Danmark.. Hur många skåp håller 26 år idag?

• Gilla
  • Älska
returen och 1 till
  • Laddar…
B
Ilona Autio Ilona Autio skrev:
Jag har en 18 år gammal Electrolux kylskåp modell ERE3500X. I år har skåpet börjat bilda is väldigt snabbt. Till slut höll det bara max en månad innan det blev en så stor iskaka på bakväggen att grönsakslådan fastnade.
Jag hade hört att packningen runt dörren kan vara dålig och behöver bytas ut.
Jag kontaktade Electrolux kundtjänst angående kraftig isbildning, men fick istället rådet att göra en 48 timmars avfrostning för att se om det blir bättre. Detta skulle jag göra även innan jag beställer en tekniker hem.
Jag har tidigare frostat av snabbt med hjälp av heta vattenkastruller och tagit loss allt is så fort det släpper. Kundtjänst sa att det inte räcker och att jag måste vänta 48h. Men efter 2 dagar upptäckte jag att parketten under kylskåpet hade korvat sig. Då såg jag att det fanns en liten skål under kylskåpet som var överfull med vatten, och det hade runnit vatten ner på parketten.
Kundtjänst nämnde inget om detta, att det finns en risk för läckage med avfrostning. Jag hittade ingenting beskrivet i kylskåpets manual, det står bara att man inte behöver frosta av alls.
Har googlat massor efter detta och tydligen skall vattnet avdunsta från skålen av sig själv. Men hur kan en sådan lite skål på max 2dl klara av en avfrostning.
När jag kontaktade kundtjänst igen då svarade han bara "Vad tråkigt för dig, boka en tekniker och kontakta ditt försäkringsbolag".
Har någon annan erfarit samma sak, och hur har ni löst problemen?
Du har fått svar. Kontakta ditt försäkringsbolag. Elektrolux kundtjänst kan du knappast göra skyldiga till det inträffade.

B
returen returen skrev:
är det kundtjänst i Piteå du talat med så är det förståeligt deras kunskap om kylskåp sträcker sig inte långt utanför skärmen framför sig som de läser på-
Ditt skåp byter man sensor och inget annat
skålen bak rymmer betydligt mer än ett par deciliter och du har troligen två skålar till bredvid, men förr eller senare rinner de över när den automatiska avfrostning sätts ur funktion (beroende på mängden is).
så nu när ditt skåp är frostfritt passa på att byta sensor, det finns mycket info här på BH om hur du gör
den sitter på insidan bakom plasten längst ner till höger.
Hur eller hur extremt oskickligt av kundtj att inte upplysa om att all is kommer att bli vatten och riskera att hamna på golvet
Är de så pass att man måste informera om precis varje steg såsom att vatten kan komma på golvet så kanske ts inte ska ge sig på saker.

• Gilla
returen
  • Laddar…
B Bozzen skrev:
Du har fått svar. Kontakta ditt försäkringsbolag. Elektrolux kundtjänst kan du knappast göra skyldiga till det inträffade.
Vad vill du försäkringsbolaget ska göra?
Utan golvskydd under en frys så blir det såhär.
En frys innehåller inte obegränsat med vatten utan nån, några liter vatten.
Dra ut bryt upp trasigt golv, låt torka, fyll upp med lämpligt golv i rätt höjd, stoppa in golvskydd och in med skåpet (eller ett nytt) så är det klart.

A Argastesnickaren skrev:
Vad vill du försäkringsbolaget ska göra?
Utan golvskydd under en frys så blir det såhär.
En frys innehåller inte obegränsat med vatten utan nån, några liter vatten.
Dra ut bryt upp trasigt golv, låt torka, fyll upp med lämpligt golv i rätt höjd, stoppa in golvskydd och in med skåpet (eller ett nytt) så är det klart.
generellt förstör golvskydden mer än de gör nytta

• Gilla
Ilona Autio och 1 till
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Har du ingen plastbalja under får du skylla dig själv. Ett 18 år gammalt skåp är bara kasta ut och köpa nytt
Jo du...🤣🤣

RoTe
returen returen skrev:
generellt förstör golvskydden mer än de gör nytta
Hur då?

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Hur då?
om inte vattnet forsar utan droppar så letar detta sig in under plasten och torkar inte upp utan förstör golvbeläggningen på lång sikt
har varit med om detta på flera olika produkter det värsta var vatten som letade sig ner till bjälklaget och hela köksgolvet gungade
Jag samarbetar med golvläggare och försäkringsbolag i dessa fall.
dessutom är nästan alltid dessa underlägg felaktigt installerade
falsk säkerhet är nog det närmaste man kommer
men en djävla bra försäljare var det en gång i tiden

• Gilla
Ilona Autio
  • Laddar…
B
returen returen skrev:
om inte vattnet forsar utan droppar så letar detta sig in under plasten och torkar inte upp utan förstör golvbeläggningen på lång sikt
har varit med om detta på flera olika produkter det värsta var vatten som letade sig ner till bjälklaget och hela köksgolvet gungade
Jag samarbetar med golvläggare och försäkringsbolag i dessa fall.
dessutom är nästan alltid dessa underlägg felaktigt installerade
falsk säkerhet är nog det närmaste man kommer
men en djävla bra försäljare var det en gång i tiden
Ett eventuellt läckage upptäcks nog generellt fortare om skydden används. Tror inte dem sålts in att eventuell skada uteblir utan ev läckage upptäcks fortare.

Sen kräver ju försäkringar att dem finns på plats under vitvaror så de är ju ara att ha skydden på plats och sen ha lite koll istället.

Sen ts skada kan jag tycka att man får skylla sig lite själv. När man avfrostar så får man ju ha lite koll och inte lämna allt åt "naturen".

Jag har en 18 år gammal Electrolux kylskåp modell ERE3500X. I år har skåpet börjat bilda is väldigt snabbt. Till slut höll det bara max en månad innan det blev en så stor iskaka på bakväggen att grönsakslådan fastnade.
Jag hade hört att packningen runt dörren kan vara dålig och behöver bytas ut.
Jag kontaktade Electrolux kundtjänst angående kraftig isbildning, men fick istället rådet att göra en 48 timmars avfrostning för att se om det blir bättre. Detta skulle jag göra även innan jag beställer en tekniker hem.
Jag har tidigare frostat av snabbt med hjälp av heta vattenkastruller och tagit loss allt is så fort det släpper. Kundtjänst sa att det inte räcker och att jag måste vänta 48h. Men efter 2 dagar upptäckte jag att parketten under kylskåpet hade korvat sig. Då såg jag att det fanns en liten skål under kylskåpet som var överfull med vatten, och det hade runnit vatten ner på parketten.
Kundtjänst nämnde inget om detta, att det finns en risk för läckage med avfrostning. Jag hittade ingenting beskrivet i kylskåpets manual, det står bara att man inte behöver frosta av alls.
Har googlat massor efter detta och tydligen skall vattnet avdunsta från skålen av sig själv. Men hur kan en sådan lite skål på max 2dl klara av en avfrostning.
När jag kontaktade kundtjänst igen då svarade han bara "Vad tråkigt för dig, boka en tekniker och kontakta ditt försäkringsbolag".
Har någon annan erfarit samma sak, och hur har ni löst problemen?
Här kommer en updatering i ärendet. Jag kollade igen men Electrolux support. Tänkte boka en tekniker, men ville först kolla om det finns reservdelar. Det är fast pris här i Stockholm och reservdelarna skulle ingå i priset ca 2000kr. Dörrpackningen finns men sensor har utgått ur sortimentet. Reservdelsavdelningen gav artikelnumret till sensorn och tipsade om att man kan hitta den på öppna marknaden. Men bokningskundtjänst sa sedan att electroluxteknikerna byter inte ut annat än sånt som de har med sig.
Pratade med 4 olika supportavdelningar, och den sista sa att köp ett nytt kylskåp😂
Så nu tänkte jag bara beställa dörrpackningen och byta den själv och se om det hjälper.
Men sensor och parketten är en annan historia. Kan visserligen löda men jag kan inte rubba kylskåpet en millimeter, för att dra ut det. Det är ett fullhögt kylskåp med lika stort frys bredvid. Brukar de vara förankrade på något sätt?
Vattenskadan är bara några stavar så jag funderar också på om det går att fixa själv. Bifogar bilder
Tack för alla hjälpsamma kommentarer!
Har bokat en tekniker nu då jag också tror att det är ett bra kylskåp och värt att reparera så länge det finns reservdelar. Och om det är packning+sensor+kylmedel, då blir det ändå billigare med fastpris reparation.
Kan inte låta bli att fundera på det där med en öppen avdunstningskål och droppskydd. Bostadsrättshuset där jag bor byggdes 2004 (kylen är ju faktiskt 20år) och då var det väl standard att lägga parkett under kyl&frys utan droppskydd. Under diskmaskinen finns ett men den har inga upphöjda kanter baktill. Hittade en artikel om att HSB så sent som 2021 skickade ut till sina boende att montera droppskydd. Vidare verkar de riktiga droppskydden ha kommit till marknaden först på senare år.
Skall vi konsumenter, och försäkringsbolag för den delen, acceptera så sköra lösningar som innebär en uppenbar risk för vattenskador... Skålen kunde väl vara placerad längst fram, istället för längst bak under kylskåpet, och ha en pip för att leda ut vattnet vid manuell avfrostning. Och det skall finnas en beskrivning på detta i manualen. Jag tycker att detta inte är genomtänkt från tillverkarens sida i produktutvecklingen.
Jag är nöjd med alla svar, tusen tack!

Men du.... inte är det väl kundtjänsts fel att du har ett gammalt kylskåp, och bristande kunskap om underhåll. Är koppen full och rinner över pga damm och skit ligger i den och orsakar översvämning. Det ligger på dig och i ingen annan. Har du tråg under kylen... troligtvis inte .....

B Bozzen skrev:
Ett eventuellt läckage upptäcks nog generellt fortare om skydden används. Tror inte dem sålts in att eventuell skada uteblir utan ev läckage upptäcks fortare.

Sen kräver ju försäkringar att dem finns på plats under vitvaror så de är ju ara att ha skydden på plats och sen ha lite koll istället.

Sen ts skada kan jag tycka att man får skylla sig lite själv. När man avfrostar så får man ju ha lite koll och inte lämna allt åt "naturen".
det flesta läckagen upptäcks inte förrän det är försent då plasten döljer det

• Gilla
Ilona Autio
  • Laddar…
B Bozzen skrev:

inga försäkringsbolag kräver detta eller ger rabatt på för att det finns

• Gilla
Ilona Autio
  • Laddar…
Gammal tråd, men vill slå ett slag för trådlösa vattendetektorer med en "veke" som man lägger ut under kyl/frys. Skulle det bli läckage får man indikation mycket snabbare och tydligare än med dessa plastunderlägg som kan dölja en smygläcka hur länge som helst tills det är för sent att åtgärda. Underskatta aldrig kapilläreffekter, krypande vatten.

• Gilla
Ilona Autio och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Gammal tråd, men vill slå ett slag för trådlösa vattendetektorer med en "veke" som man lägger ut under kyl/frys. Skulle det bli läckage får man indikation mycket snabbare och tydligare än med dessa plastunderlägg som kan dölja en smygläcka hur länge som helst tills det är för sent att åtgärda. Underskatta aldrig kapilläreffekter, krypande vatten.
men om man sitter i thailand med en 12åring i knäet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.