Byggahus.se

Kundtjänst på IKEA Whirlpool dialog. Ämne vitvaror, reklamation oljud/buller.

1. M
    Medlem · 16 inlägg

MiamiaD

Medlem
    Hej! Har en nära på två år lång dialog med IKEA/Whirlpool och deras servicefirma om vitvaror inköpta sommaren 2018. De är mästare på att trötta ut oss och hänvisar till varandra. Det är svårt att få igenom reklamation och jag behöver hjälp.

Vi har IKEA FRYSA (frys) som brummar så högt att familjen undviker att vara i köket. Lyckades få frysen utbytt när den slutade fungera. Tyvärr fick vi en exakt likadan, något som t o m teknikern suckade över, så samma problem med oljud fortsätter.

Egentligen borde jag lägga energi på kylskåpet IKEA Frostig som just frostar längst in och är för varm i dörrfacken. IKEA / Whirlpool gick med på att byta nätverkskortet i kylen efter 1 ½ år! Blev bättre men jag kastar fortfarande mat nästan varje vecka. Aldrig varit med om med de kylskåp jag haft tidigare. Lägger nu fokus på att försöka få IKEA frysen FRYSA reklamerad. Vi har ett nästan nyrenoverat kök som vi inte kan njuta av på grund av buller.

En nära vän som är ljudtekniker kom nyligen hem till oss och gjorde ljudmätning med sin proffsutrustning. Värdet är mellan 48-60 db. IKEA anger i produktblad att frysens maxljudnivå är 38 db.
    Det händer att frysens ljudnivå är under 40 db när vi mäter med bullerapp i telefonen, men är oftast över 50 db. Enligt db-skalan, är det en påtaglig skillnad. Örat upplever ljudet som mer än dubbelt så högt än 38 db. Det rör sig om två ljud från frysen, ett lågt dovt och ett högfrekvent vinande som hörs i nästan hela lägenheten. Vi bor på drygt 100 kvm i en sekelskifteslägenhet så det går inte att skylla på "pappväggar".

Dialogen med IKEA / Whirlpool och servicefirman är milslång och oftast är det olika personer som svarar.
    Senaste månaden har jag bara kontakt med IKEA. Så här går dialogen:

Hej IKEA
    Påminner här om att vi vill reklamera på grund av ljudnivån, som är högre än vad som angetts i IKEAs specifikation. En fråga som inte servicefirman H får beröra enligt deras avtal. Det är anmärkningsvärt att ni skickar en tekniker som inte får ta ljudprov.

Teknikern berättade att hans uppdrag är att laga ifall det är något som kan repareras. Han berättade också att enligt avtal får han och hans kollegor inte ta ställning till ljudnivåer, dvs om ljudnivån är högre än vad IKEA anger. Han kan därför inte skriva något om ljuden han hörde.

Teknikerns rekommendation är att vi ska vända oss direkt till IKEA för reklamation. Vi har ju uppgifter från IKEA om att maxljud för frysen är 38 db och frysen låter högre. Det är ett ljud som kompressorn avger men det ligger betydligt högre än ert angivna maxljud.

Så hur ska IKEA lösa det här när ni skickar ut tekniker som inte får ta ställning till ljudnivåer? Vi vill reklamera utifrån data från er, men ni tar inte ljudprov. Förstår inte.
    Vänligen MM

Hej MM!
    Tack för ditt mail.
    Tenikerna får ta ljudprov på våra produkter då det är tillverkaren, Whirlpool, som har tagit fram decibelanigvelsen som vi anger på vår hemsida. Har de inte rätt utrustning för dessa tester så har de support hos Whirpool som de kan ta hjälp av. Detta är ingenting som IKEA kan felsöka då vi inte har några tekniker hos oss.

Som vi tidigare har nämnt så är det teknikerna från serviceverkstaden som kan göra en bedömning av din reklamation och har de bedömt att det inte är något fel på produkten så är det det beslutet som IKEA står bakom. Vi skickar gärna en ny felanmälan om du vill att de kommer ut och felsöker frysen på nytt.

Är du inte nöjd med beslutet som är taget i ditt ärende så hänvisar vi dig till en konsumentvägledare i din kommun. Har du några fler frågor eller funderingar är du välkommen att återkomma via telefon på 0775-700 500 eller i ett vändande mail.
    Ha en trevlig dag! Med vänlig hälsning, S Handläggare IKEA Kundservice

Hej IKEA
    Tack för svar. Servicefirmans tekniker berättade att de har ett sådant avtal med Whirlpool. Han får inte mäta ljud, frågan ligger utanför hans domän. Han är reparatör och vi pratade en hel del om uppenbara ljudproblemet. Eftersom det orsakas av kompressorn, som fungerar kan han inte göra något. Han konstaterade att det lät och var mycket förvånad över maxljudet 38db som vi fått från IKEA. Hans råd var därför att kontakta IKEA direkt för reklamation.

Om det här inte stämmer ber jag er skicka tekniker med befogenhet att ta ljudprov.
    Vänligen MM

Hej
    Tack för ditt mail. Decibelvärdet som finns med skåpet är ett värde där alla skåp mäts i samma miljö och då får man ett riktvärde. Det innebär att ljudnivån kan variera beroende på hur stort rummet är, hur rummet är utformat samt hur varorna är placerade. Vi kan därav inte komma ut och mäta volymen på ditt skåp. IKEA använder sig av certifierade verkstäder vid seriveåtaganden och kommer lita på deras omdömme vid reklamationer. Kan de inte hitta något produkt eller materialfel så kommer inte IKEA vidta någon annan åtgärd i ditt ärende.
    Med vänlig hälsning A Handläggare, IKEA Kundservice

----

Vet inte vad jag ska skriva som svar nu. Vill skriva att ett maxljudnivå inte kan omskrivas till riktvärde när det passar.
    Vid köpet på IKEA fick vi ett maxljudvärde, köpte dyraste frysen för att köksplaneraren sa att den var tystast. Nu säger kundtjänst något annat vilket står i kontrast till att vi från IKEA även fått maxljudvärdet mejlat till oss (bifogat som bild). Dessutom. Det ljudisolerade rum där ljudtester utförs bör ju ha sämre förutsättningar än ett ganska rymligt kök i en sekelskifteslägenhet. Ganska meningslöst att testa och ange värden annars.

Vi är strandsatta med vitvaror som påverkar vår vardag påtagligt och är uppgivna. Tar tacksamt emot tips och råd!
    Och har du orkat läsa hela inlägget tackar jag för det med ;)

2. B
    Medlem · Stockholms län · 18 644 inlägg

BirgitS

Medlem
    Jag tror inte att det lönar sig att diskutera mer med Ikea utan det är kommunens konsumentvägledare, Hallå konsument och/eller Allmänna reklamationsnämnden som är vägen framåt.

3. M
    Medlem · 16 inlägg

MiamiaD

Medlem
    hör dig, men det borde inte behövas. tänk dig att IKEA säljer gröna bilar och det står i produktbladet att bilen är grön. Vi köper en grön bild men får hem en rosa bil istället. När vi kontaktar kundtjänst och vill ha en grön bil eller reklamera så vägrar IKEA titta på färgen.
    Är det så IKEA/Whirlpool jobbar?

4. B
    Medlem · Stockholms län · 18 644 inlägg

BirgitS

Medlem
    Jag vet inte hur de jobbar men utifrån det du har skrivit/kopierat så tror jag inte att du kan komma längre genom en mejlväxling med dem.

• Laddar…
  5. W
    Medlem · 722 inlägg
    Eftersom inte IKEA verkar ha lust att hjälpa er har ni två alternativ.
    1. Vänd er till ARN. Inte säkert att det löser problemet och definitivt varken snabbt eller enkelt.
    2. Kasta ut IKEA skiten och köp kvalitetsvaror från en mindre handlare som har ett intresse av att ha en bra kundrelation.
    Finns säkert iof fler alternativ men dom får någon annan skriva om.

• Laddar…
  6. M
    Medlem · 16 inlägg

MiamiaD

Medlem
    Är bara besviken. Har köpt ett helt nytt kök med IKEAs vitvaror invaggad i tron om att vi som konsumenter kan köpa vitvaror utan att testa och lyssna, för det får vi inte.
    :rolleyes: Tack för kloka svar..

7. W
    Medlem · 722 inlägg
    Tyvärr har inte IKEA(whirlpool fått någon lysande kritik på deras vitvaror som är en riktig budget vara och borde inte ens få säljas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.