Enar blir inte så bredda 1-1,5 m i diam men ibland kan dom bredda sej ut mera. Jag skulle sätta dom någonstans vid vägen för att markera infarten ... som i stället för grindstolpar ( om du inte ska ha grind).
Bergtal kan bli lika bredd som den blir hög men det tar lång tid.
Svart tal växer uppåt så man kan ta bort nedersta grenar och stamma upp den när den har vuxit sej stor så den tar inte mycket plats på marken men ger skuggan året om som en permanent parasol. Jag skulle välja en lövfallande träd så tätt på huset. En sådan skuggar på sommaren då det behövs i värmen och ger solen fri passage på vintern. Tallar faller nålar också, hela tiden medan dom växer ;).
Lycka till med planteringen!
gaia

Hej!
Har ingen aning om avstånd, storlek mm, men tror du inte att det kommer att täcka för fönstren för mycket så det blir mörker inne?
Känner att jag ger negativ feedback till dig när du formligen sprudlar av entusiasm, men hoppas du blir nöjd med din nya rabatt iallafall :)

Hej,
Du skriver att det tar lång tid innan dina städsegröna växter har blivit stora men tyvärr....det stämmer nog inte riktigt med verkligheten. Dom kan stå och "stampa" ett antal år och sen, sen tar dom fart och växer brutalt fort!
Du har tråkigt nog planterat dom alldeles för tätt, alldeles för nära huset och dessutom valt alldeles för stora växter.  :-[
Men....misströsta inte!  Du kan naturligtvis göra precis som du skriver; beskära dom, stamma upp dom och som sista alternativ, gräva upp dom (med grävmaskin) och plantera om dom!  ;)

Som gammal "trädgårdsamatör" har jag träffat på det här problemet många gånger. Mitt tips är att ALLTID läsa om växterna man väljer och att ALLTID fråga på plantskolan där man köper dom om man är minsta lilla osäker. Är det en bra plantskola ska dom kunna hjälpa till med planteringsråd.

En tröst är att dom första 10-15 åren kommer det att vara jättefint och sen vill du förmodligen iallafall ha något helt annat på platsen.  

Susie på Gotland  ;)

Kan även jag som helt grön på trädgård säga att en tall så nära knuten på huset är ingen höjdare. Det är mängder och åter mängder med barr som tallar fäller har jag fått erfara. Ska när vi får tid ta ned våra tallar på vår tomt. De fyller takrännan otroligt fort med barr och kottar samt känns obehagligt att ha träd så nära inpå huset stormiga dagar.

I övrigt så gillar jag din stenstig :)

Du kanske får till den som en liten bonzai (lr hur de nu stavas)

Om du gillars sådant vill säga, så kan du klippa bonsai-form av svarttallen ;), den är den bästa sorten att jobba med till sådant. Titta på bilder från japanska trädgårdar så får du lite tips. De där bergstallarna som skulle vara så små och fina blir det om man klipper skotten varje år. Veckan före midsommar kryper jag runt med sekatören och spar endast en cm av varje skott, om jag inte nyper av hela. Mina 20 år gamla ex är ca 30 cm höga. Nu finns det riktiga dvärgar (mini mops m.fl.)att köpa men då får man upp med stora plånboken.

"Inger.P, Du skriver att du "spar en cm av varje skott".
Kan du förklara närmare? Är skotten ca 0,5 cm tjocka när du klipper dem? Ungefär hur mycket tar du bort (hur stort är egentligen ett skott?).  
Hänger skotten från början för att sedan "sträcka på sig" eller vad?"

Runt mdisommar har tallskotten växt klart på längden och kan vara från ett par cm till 10 cm långa. Barren har inte utvecklats helt och de blir inte skadade av klippningen. När jag klippt skotten ett par år så blir det "barrkuddar" som går att klippa med större sax än sekatör så man får till en mjuk form på växten.

Vet du vilken diameter en oklippt "vildvuxen" Bergtall kan uppnå? Hur bred den kan bli alltså...

Tallarna kan bli upp till 5 meter hög och lika bred om det vill sig, det finns några olika sorterl. De blir kala i botten och får lite spridda barransamligar i grentopparna :(. Du har säkert sett någon förvuxen 70-talsträdgård någon gång. Du kan forma tallen från början, spara skott och styra lite hur de skall växa ifall du vill ha nåogn högre variant. Skall de styras dit de inte vill så använder man stödpinnar och ståltråd (försiktighet så att inte tråden skär in i stammen) Det går att hänga en sten i en påse från grenen om den skall växa neråt. Du får en massa råd som du inte bett om men det här tycker jag är kul att hålla på med.
Biden visar en sjävsådd tall bakom mitt hus som jag har klippt ungefär fem år. Ser inte så kul ut men om 10 år så... 8-) Nästa år kommer det att hänga stenar i trädet... ::)

• Trdgrden_oktober_2006_013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får väl se i vår hur tallen ger nya skott. Ibland vilar sig växterna lite innan de sätter fart och växer. Jag hänger stenar i de grenar som jag vill skall växa utåt/neråt. Jag kommer att ta bort några grenar på sikt men vill först se hur det tar sig.

Bergtallen blir nog högre än bred i de flesta fall.

Den häftiga färgen kommer från vingad benvedbusken Euonymus alatus. Stammarna har korkartade vingar men annars är den inte så märkvärdig under sommaren men nu är den häftig 8-)

Det blir så ibland att träd måste flyttas och det är ju lämpligt nu när det har fällt sina löv. Kom ihåg en stödpinne eller två nu när det har växt till sig och inte har fastvuxna rötter som håller det uppe ;)

Kösbärsbenveden får inte så fin bladfärg om hösten men får otroligt häfgita fruktkroppar i orange och gult  :-*!
Du kan ha olika variteer av Ribes, där det kan handla om fröplantor, då kan de bli olika. Annars vet jag inte mycket om den.
Fläder kan dra iväg och bli rätt stora så det kan bli trångt i gången men det finns ju såg och sekatör..Det finns äkta fläder som du kan använda blommorna av till saft, gulbladig och flikbladig variant om du vill ha variation på temat.

Egentligen skall jag inte uttala mig om lupiner som jag  :'( >:( :'( har en del ofördelaktigt att säga om. Dina smultron kommer att vara ett minne blott :o, gången igenvuxen osv. Vill du ha lupiner som en del av rabatten så spar de plantor du har, ta bort fröna och drössla dem på behörigt avstånd från planerade ytor.

Här finns det också sådant som får vandra runt lite som det vill. Digitalis, fingerborgsblomma men det är inget för småbarnsfamiljer då den är giftig, storklocka blå och vit och så aklejor i olika former och färger. När jag får nog plockar jag ihop plantor ur rabatterna och samplanterar någonstans. Nu finns det en hel massa aklejor under äppelträdet. De som inte är snygga åker ut för de korsar sig med varandra hej vilt.

Tyvärr så är ju alla mina gamla inlägg (från Inger.P borta). Så här blev i vart fall mitt "entréprojekt":

På vänster sida: En björntistel, en svarttall, två bergtallar och två benved. Längst bort - mot husknuten - en järnek.

På höger sida: En liten "årstidsplantering" framför stenen kombinerad med Julros. Funkior och två enar.

• 000_3997.jpg
    Skapa konto
  • 000_4154.jpg
    Skapa konto
En närbild av projektet:

• 000_3980.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.