2 955 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Kulvert eller elvärme?
Jag ska flytta till ett hus på 98 kvm med vedpanna och 2x750 l acktankar. Jag tänker mig att så småningom inreda en lada på 60 kvm som ligger cirka 50 m från huset (på samma sida som pannrummet är). Är det vettigt att dra en kulvert ut till ladan och värma den med samma panna? Eller är det mer realistiskt att sätta el-element i ladan?
(Liknande frågor har diskuterats förut här, men det mesta verkar handla om att ställa pannrummet i garaget, och det är ju lite annorlunda än min fråga.)
(Liknande frågor har diskuterats förut här, men det mesta verkar handla om att ställa pannrummet i garaget, och det är ju lite annorlunda än min fråga.)
Oj, jag tror att det blir dyrt...en kulvert kostar massor/meter om jag inte minns fel?
Någon kanske kan ange ett meterpris här?
Någon kanske kan ange ett meterpris här?
Jo, det är ett innerum med 20 grader jag tänker mig, och veden är billig eller gratis. Och 400 kr/m * 50 m = 20 000 kr är ju billigare än att köpa en ny panna till ladan i alla fall. Sen kan man ju fråga sig om dagens panna och acktankar räcker till eller om det behövs större doningar när mer yta ska värmas (och det blir värmespill i kulverten också, antar jag), men det blir väl en senare fråga.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Det där går säkert bra, pannan måste ju dock räcka till. En möjlighet kan vara att sätta en tank i uterummet och pumpa hetvatten till uterummet för att ladda tanken där och shunta därifrån och sedan stoppa cirkulationen i kulverten för att minska kulverförlusten. Kulverten bör isoleras på ovansidan med markskiva 1,2 m brett.
Sedan finns problemet att temperaturen aldrig får gå under noll i innerummet, nu vet jag inte filosofin med rummet om det kommer att användas dagligen året runt och alltid vara varmt (låter lite långt bort med 50m för att hämta kaffe).
Kanske en pelletskamin??
Prototypen
Sedan finns problemet att temperaturen aldrig får gå under noll i innerummet, nu vet jag inte filosofin med rummet om det kommer att användas dagligen året runt och alltid vara varmt (låter lite långt bort med 50m för att hämta kaffe).
Kanske en pelletskamin??
Prototypen
Jo, tanken är att i stället för att bygga ut bostadshuset med ett par extra rum (dyrt) så skulle vi kunna isolera och inreda ladan (billigt), och ha t ex arbetsrum eller skrivstuga eller sovrum för tonåringar där. Så det är tänkt som en förlängning av bostadshuset, med varmt året runt.prototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Räcker pannan? Om ja, kör!
Prototypen
Prototypen
Klicka här för att svara