Hej,
På vårt löpband har bakre kullager helt gått sönder och jag tänkte att jag skulle försöka byta ut det. De flesta delarna vara trillade ut men yttre delen sitter fast, se bild. Tog också en bild på motsatt sida där det fungerande kullagret sitter.
Har ni några tips hur jag får ut det? Har försökt med styrka men vågade inte gå ”all in” innan jag kollade här? Vad tror ni, några tips?
Tack på förhand.
Mvh,
Kristofer
På vårt löpband har bakre kullager helt gått sönder och jag tänkte att jag skulle försöka byta ut det. De flesta delarna vara trillade ut men yttre delen sitter fast, se bild. Tog också en bild på motsatt sida där det fungerande kullagret sitter.
Har ni några tips hur jag får ut det? Har försökt med styrka men vågade inte gå ”all in” innan jag kollade här? Vad tror ni, några tips?
Tack på förhand.
Mvh,
Kristofer
Ett långt dorn från andra sidan snett in och knacka.
Om inte det inte är dumt gjort så det inte går, så exempelvis en dremmel och slippa bort material på ett ställe i lagret och sedan ta ett kraftigt dorn mot lagrets kant och knacka sönder lagerbanan. Då är skyddsglasögon ett måste.
Edit det finns nog någon invändning lageravdragare som skulle kunna fungera i detta fall.
Om inte det inte är dumt gjort så det inte går, så exempelvis en dremmel och slippa bort material på ett ställe i lagret och sedan ta ett kraftigt dorn mot lagrets kant och knacka sönder lagerbanan. Då är skyddsglasögon ett måste.
Edit det finns nog någon invändning lageravdragare som skulle kunna fungera i detta fall.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
D Du och 19till skrev:Ett långt dorn från andra sidan snett in och knacka.
Edit det finns nog någon invändning lageravdragare som skulle kunna fungera i detta fal
Den är cirka 50 cm och jag har dorn som jag försökt slå från andra sidan utan framgång. Kan såklart använda mer kraft och det är det som kanske behövs. Men fick för mig att den ”yttre” delen som sitter kvar kanske är fast i själva ”rullen”.D Du och 19till skrev:Ett långt dorn från andra sidan snett in och knacka.
Är själva cylindern i metall?
Värmning skulle göra att den expanderar, och således gå lättare att få ur lagret. Tex i en ugn på typ 100 grader eller en varmluftspistol/hårtork (men lär ta tid då det är ganska tjock gods).
Gasbrännare är också ett alternativ om den inte är målad/lackad.
Värmning skulle göra att den expanderar, och således gå lättare att få ur lagret. Tex i en ugn på typ 100 grader eller en varmluftspistol/hårtork (men lär ta tid då det är ganska tjock gods).
Gasbrännare är också ett alternativ om den inte är målad/lackad.
Hej, ja den är i metall. Tog en närmare bild. Hur hade du gjort för att få ut det? Värmt den och sedan?J jishi skrev:
Om det inte går att bända med en mejsel eller komma åt från andra hållet, så se om du kan ta något S-format som du kan hålla mot innerkanten och knacka på andra sidan.
Funkar kanske också med en längre bult och mutter och nåt typ av block i andra änden som du kan knacka på. Kanske en vagnsbult så skallen är runt.
Bästa vore ju som sagt en expanderande avdragare, men känns surt att köpa bara för detta.
Funkar kanske också med en längre bult och mutter och nåt typ av block i andra änden som du kan knacka på. Kanske en vagnsbult så skallen är runt.
Bästa vore ju som sagt en expanderande avdragare, men känns surt att köpa bara för detta.
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Lagret ser ju ut att sticka ut lite grann längre än inre ringen, så jag hade tagit en lång stång, en bit armeringsjärn eller liknande och försökt slå ut det från andra sidan. Eventuellt så får du slipa till änden på stången så att den inte glider undan från lagret.
Misstänker att jag måste köpa en expanderande dragare. Omöjlig att få ut.J jishi skrev:Om det inte går att bända med en mejsel eller komma åt från andra hållet, så se om du kan ta något S-format som du kan hålla mot innerkanten och knacka på andra sidan.
Går bandet direkt emot rullen?
Isåfall skulle jag om det var min, kapa ett spår igenom rulle och lager med vinkelslipen rakt över lagret så lagret blir i två halvor, sen är det bara att peta ut. Efter det, fila kapytorna så bandet inte går mot en vass kant. Spåren kommer inte att göra något sedan det gör inget i detta fall när det är låg belastning på prylarna.
Isåfall skulle jag om det var min, kapa ett spår igenom rulle och lager med vinkelslipen rakt över lagret så lagret blir i två halvor, sen är det bara att peta ut. Efter det, fila kapytorna så bandet inte går mot en vass kant. Spåren kommer inte att göra något sedan det gör inget i detta fall när det är låg belastning på prylarna.
Värm med varmluftspistol. Har du tur ramlar det ut av sig självt.
Annars får man fixa något att knacka ut den med. Ett slitsat och utfläkt rör kan vara idealt. Mutterhylsor kan funka bra som mothåll.
Annars får man fixa något att knacka ut den med. Ett slitsat och utfläkt rör kan vara idealt. Mutterhylsor kan funka bra som mothåll.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Ett annat alternativ är att plocka isär det bättre lagret...
Borra ur plåt- (eller plast-) remsan som håller kulorna på plats och peta sen isär lagret....
Sen plockar du i innerringen och kulorna i den andra ytterringen, och fördelar kulorna jämt runt...
Håll fast dem med en bit kartong mellan varje, eller vad som helst som passar.. jag hade kört smältlim... Sen är det lätt att knacka ur lagret med innerringen innifrån som det är tänkt...
Borra ur plåt- (eller plast-) remsan som håller kulorna på plats och peta sen isär lagret....
Sen plockar du i innerringen och kulorna i den andra ytterringen, och fördelar kulorna jämt runt...
Håll fast dem med en bit kartong mellan varje, eller vad som helst som passar.. jag hade kört smältlim... Sen är det lätt att knacka ur lagret med innerringen innifrån som det är tänkt...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden