Hej, vi letar värme/varmvatten/ventilationslösning till vårt husprojekt som omfattar tilläggsisolering/renovering av vår befintliga fd fritidshus på 50 kvm från -73 samt tillbyggnad på ytterligare 75 kvm, vid norra Upplandskusten. Vi ska installera vattenburen värme och göra om krypgrunden till en varmgrund. Fått förslag på både ĺuftvatten och frånluftsvärmepump men känner mig osäker vilken av dessa, samt att ventilationen behöver bli bra. Har nu hittat
Kuben 230AW som kombinerar allt. Någon som har erfarenhet?? Mvh, Anders

Har du extremt trångt? Annars brukar det sällan vara en fördel att trycka in alla funktioner i en och samma pryl.

Ftx brukar väl sitta på vinden tror jag och vi har en liten vind på gamla delen så en sådan kan få plats där. Inne i huset har vi planerat för ett standardpump-"skåp", antingen lv eller flvp. Tilltalades av synergin och den integrerade idén av att ha allt samlat i en enhet men inte kunnat hitta några kommentarer alls (pos/neg) när jag sökt... Vore Mycket intressant om någon har egen erfarenhet!

Jag är också grymt nyfiken på Kuben 230AW. Borde kunna jämföras med Nibe F470 från- och tilluftsvärmepump, tänker jag.

Köpte just ett radhus där både värmepump och VVB bör införskaffas till ett gammalt hus med direktverkande el. Lockas av att slå två flugor i en smäll och samtidigt förbättra ventilationen avsevärt (självdrag idag).

Har du sett någon prisuppgift? Har för avsikt att begära en offert i närtid.

Tartinmimell Tartinmimell skrev:
Jag är också grymt nyfiken på Kuben 230AW. Borde kunna jämföras med Nibe F470 från- och tilluftsvärmepump, tänker jag.

Köpte just ett radhus där både värmepump och VVB bör införskaffas till ett gammalt hus med direktverkande el. Lockas av att slå två flugor i en smäll och samtidigt förbättra ventilationen avsevärt (självdrag idag).

Har du sett någon prisuppgift? Har för avsikt att begära en offert i närtid.
I vår offert landade själva värme- och ventsystemet på strax under 100'. Sedan kan man köpa till vent-projektering, komplett kanalsystem och inbyggd reglering över molnet. Då kan de felsöka/justera på distans.

He Anders
Hur gick det för er med detta, står i samma dilemma som er.
A Anders Älvkarleby skrev:
Hej, vi letar värme/varmvatten/ventilationslösning till vårt husprojekt som omfattar tilläggsisolering/renovering av vår befintliga fd fritidshus på 50 kvm från -73 samt tillbyggnad på ytterligare 75 kvm, vid norra Upplandskusten. Vi ska installera vattenburen värme och göra om krypgrunden till en varmgrund. Fått förslag på både ĺuftvatten och frånluftsvärmepump men känner mig osäker vilken av dessa, samt att ventilationen behöver bli bra. Har nu hittat
Kuben 230AW som kombinerar allt. Någon som har erfarenhet?? Mvh, Anders

D Dane Carlsson skrev:
He Anders
Hur gick det för er med detta, står i samma dilemma som er.
Hej. Vi har beställt Kuben 230 AW men väntar fortfarande på att få huset klart så att den kan levereras och installeras. Huset skulle stått klart i oktober men förseningar på material samt till synes låg prio hos den lokale totalentrepenören gör att vi fortfarande bor i husvagn. Kontakten och samarbetet med Kuben har jag dock bara gott att säga om och känslan är att det kommer att bli perfekt :) Sedan ska vi bara se hur det blir när vi fått flytta in :)
Mvh, Anders

Hej, ungefär samma här men bor inte i husvagn. Vilka val stod du emellan, vi funderade på nice 370 men läste att men mest går på elpatron. Tycker det är svårt att få opartisk hjälp där ute och att dom ser till våra förutsättningar. Huset är bara 60 kv, totalrenoverat med golvvärme. QUOTE="Anders Älvkarleby, post: 4556086, member: 398293"]Hej. Vi har beställt Kuben 230 AW men väntar fortfarande på att få huset klart så att den kan levereras och installeras. Huset skulle stått klart i oktober men förseningar på material samt till synes låg prio hos den lokale totalentrepenören gör att vi fortfarande bor i husvagn. Kontakten och samarbetet med Kuben har jag dock bara gott att säga om och känslan är att det kommer att bli perfekt :) Sedan ska vi bara se hur det blir när vi fått flytta in :)
Mvh, Anders[/QUOTE]

A Anders Älvkarleby skrev:
Hej. Vi har beställt Kuben 230 AW men väntar fortfarande på att få huset klart så att den kan levereras och installeras. Huset skulle stått klart i oktober men förseningar på material samt till synes låg prio hos den lokale totalentrepenören gör att vi fortfarande bor i husvagn. Kontakten och samarbetet med Kuben har jag dock bara gott att säga om och känslan är att det kommer att bli perfekt :) Sedan ska vi bara se hur det blir när vi fått flytta in :)
Mvh, Anders

• Interiör av ett pågående byggprojekt med synliga bjälkar och OSB-skivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dane Carlsson skrev:
Hej, ungefär samma här men bor inte i husvagn. Vilka val stod du emellan, vi funderade på nice 370 men läste att men mest går på elpatron. Tycker det är svårt att få opartisk hjälp där ute och att dom ser till våra förutsättningar. Huset är bara 60 kv, totalrenoverat med golvvärme. QUOTE="Anders Älvkarleby, post: 4556086, member: 398293"]Hej. Vi har beställt Kuben 230 AW men väntar fortfarande på att få huset klart så att den kan levereras och installeras. Huset skulle stått klart i oktober men förseningar på material samt till synes låg prio hos den lokale totalentrepenören gör att vi fortfarande bor i husvagn. Kontakten och samarbetet med Kuben har jag dock bara gott att säga om och känslan är att det kommer att bli perfekt :) Sedan ska vi bara se hur det blir när vi fått flytta in :)
Mvh, Anders
[/QUOTE]

Hej igen. Våra tankar hamnade till slut i att antingen ha separat lv-pump och FTX, eller ha de integrerade som i Kuben 230AW. FLVP föll bort för jag trodde inte riktigt på den iden till oss och grannen som är kunnig fd byggherre tyckte att lv passade våra lokala förutsättningar bäst. Mitt förslag är att ta kontakt med Staffan Berg på Kuben och diskutera era förutsättningar, få ett förslag och sedan jämföra.

• Rött trähus med veranda och grusuppfart under molnig himmel.
    Skapa konto
  • 3D-visualisering av enplanshus med terrass, gräsmatta och två solstolar.
    Skapa konto
Hur har det gått för er? Någon som hunnit få erfarenheter av Kuben, om än kort och kan delge? Vad kostar den, med installation?
Mvh Lars

I IngetÄrOmöjligt skrev:
Hur har det gått för er? Någon som hunnit få erfarenheter av Kuben, om än kort och kan delge? Vad kostar den, med installation?
Mvh Lars
Hej Lars,

Dessvärre har jag inte ens en kort erfarenhet att delge - pumpen bars in i huset idag... äntligen!

Vår kostnad hos Kuben för 230AW hamnar på ca 110' och då ingår Daiking Altherma lv-pump med komfortkyla plus FTX, projekteringen/uppritning av ventilationen, modem för uppkoppling till deras distansstyrning/stöd, och frakt. De kommer även att ansluta kyldelen mellan ytter- och innerdel samt starta upp och göra en initial trimning av systemet.
Alla annan anslutning, ventilationsdragning, VVS, El etc. har vi inom vår Totalentrepenad så det har jag inte specat dessvärre. Vi gör ju en totalrenovering med tillbyggnad så det blir en ingående kostnad.

Hela vårt byggprojekt har åkt på försening efter försening (skulle ju varit klara i oktober...) men till slut kunde vi boka in leverans från Kuben till vecka 4. Leveransen strulade dock då den innerdel vi skulle ha tydligen inte var säkrad från leverantören så när leveransen kom som planerat så kom bara ute- samt FTX-del... Hade vi vetat att det fanns osäkerhet kring detta så hade vi tagit hem allt tidigare och ställt i garaget (tips!) men de menade att de blev lika överraskade, då alla tidigare leveranser från Daikin varit utan problem. De tog dock tag i problemet bra och lyckade hitta en likadan pump, fast utan kylningsfunktionen installerad, som vi fick hem vecka efter (förra veckan). De ska senare uppdatera pumpen till även kylning, när komponenter finns att tillgå. Mina byggare har idag i alla fall sett till att få in den i huset så nu börjar installationen!

Till slut blir det bra :)

Nu bör du ha kört detta system ett tag. Hur fungerar det och är du nöjd? Är i startgroparna för att bygga nytt och hittade denna lösning vilket är mycket lockande.

Bravvlan Bravvlan skrev:
Nu bör du ha kört detta system ett tag. Hur fungerar det och är du nöjd? Är i startgroparna för att bygga nytt och hittade denna lösning vilket är mycket lockande.
Hej. I wish... Vi kom idag hem från en månads resa för att få en paus ifrån husvagn och jobb från bod och igår var Kuben här för att köra igång 230AW. Men döm om min förvåning när allt var avstängt när vi kom hem idag. Trodde vi skulle komma hem till ett uppvärmt hus med fungerande FTX men allt var svart och tyst (på maskinen). Vet nu inte om detta beror på att de väntar in andra moment i vårt bygge som är totalkatastrofförsenat och jag har inte hunnit få svar om det ännu men, jag kan dessvärre inte bjuda på någon erfarenhet riktigt ännu...

Har du fått igång pannan än ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.