Hej alla,

Ska snart bygga ut entrén och tänkte köpa en krysslaser. Kollade lite och Bosch verkar ha flest modeller. Och där börjar mitt problem: vad är skillnaden ? Det finns just nu en universal laser level 2 och level 3, PCL 10, PCL 20, PLL 2 och några till. Och det är bara de "gröna" Bosch. Vilka funktioner skiljer dem åt ? Vilka funktioner är bra att ha förutom självnivellering och stativ ?

Det jag någon gång saknat på min krysslaser är en 45-graders vinkel också, så att man t.ex. kan sätta kakel vridet 45 grader på ett lätt sätt.
Andra bra funktioner är lodfunktion (så du får en laserprick i golvet och en i taket), liksom möjlighet att låsa krysset eller linjen och rotera i önskad vinkel - t.ex. för att sätta handledare eller lister i trapphus.

Sen får man ju fundera på om man tänker använda lasern utomhus mycket, då kan man behöva gå upp i prisnivå till en med mottagare eftersom laserlinjen inte syns bra i solljus. Eller budgetversionen och göra sina mätningar kvällstid!

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Tack !
Jag har för mig att jag sett en modell som hade lutningsmätning. Man kunde se på display:n hur många grader det lutade. Har dock inte hittat tillbaks den. Kanske någon som vet ?

Geundfunktionerna lod, våg och låsning för att kunna luta i valfri riktning finns på i princip alla modeller. Om du inte behöver fler funktioner så får du gå på kvalitet och noggrannhet.
Det bästa är kanske att köpa en billigare modell med bra noggrannhet så kan man uppgradera sen när man vet vilka funktioner man saknar?

99% av gångerna jag använder min laser är det inte för att få ett kryss på en vägg utan det är för att få våg runt ett rum eller annan avvägning, fundera på en laser som ger 360 grader både vägg, golv och tak klarar du dig framöver också.

Kan ju tillägga att trots att jag har en budgetmodell så har den räckt till för mig som hemmapulare. Det är inget stort problem att den inte har 360-gradersfunktion, det är bara att rotera en bit i taget. Inte heller har det varit problem att linjens skärpa och styrka på sträckor över 8-10 meter är dålig, bara att flytta lasern närmare när man kommer dit, och överföra höjder från där man redan varit. Och att jobba ute, ja, då har jag passat på att mäta på kvällarna.
Om jag däremot vore hantverkare eller ville bygga effektivt på heltid, skulle det vara en annan femma.

• Gilla
Agorazo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.