Hejsan och tack för ett jättebra forum!

Jag har idag upptäckt att jag kan mäta spänning mellan ett SP-rör i väggen och ett vanligt vattenburen element. Här är fakta:

• 3 FK i SP-röret
  • mellan SP-rör och element mäter ett vanligt digitalt multimeter ca. 5V
  • mellan SP-rör och element mäter Kjells isolationsprovar (DVM52IT) ca. 30V
  • om gruppsäkringen tas bort mätas ca. 1V
  • isolationstest mellan SP-rör och FK'er mätar >1000MOhm
  • isolationstest mellan FK'er (fas-noll, noll-jord, jord-fas) mätar >1000MOhm
  • isolationstest gjort från kopplingsdosa var inkommande gruppledning (i VP-rör ;)) från centralen kopplas av innan test
  • under samma grupp, men mellan ett annat SP-rör och ett annat element, mätas samma spänning
  • om grupplasten ökas, t.ex. med dammsugaren, så ökas också spänningan mellan SP-rör och element till ca. 38V
  • äldra kåk = ingen JFB
Är det här kryppström el bara induktiv spänning ? Och finns det något bra sätt att avgöra det?

:confused:

Problemet grundar sej förmodligen i att du har en dålig systemjord i elsystemet.
Dina element som är anslutna till inkommande vatten har förmodligen ett lägre motstånd mot jord än el-systemets jord.
När grupplasten ökar så får du en ännu större potentilaskillnad mellan din dåliga jord och dina element.
Jordtaget som din nätägare har tillsyn och ansvar för, ska utföra kontrollmätning och
ev. åtgärd med jämna intervall (tror vart 5:e år).

isola skrev:
Är det här kryppström el bara induktiv spänning ? Och finns det något bra sätt att avgöra det?

:confused:
I princip alla punkter du nämner tyder på att det bara är kapacitiv spänningssättning av metallrören, det är helt normalt och inget att oroa sig över. Du har ju även mätt upp utmärkta isolationsnivåer på den delen av din installation.
Det är fascinerande hur många som sysslar med "meggning" och andra mätningar i sina anläggningar.:)

Ett enkelt sätt att påvisa detta är att du belastar mätinstrumentet lite när du mäter mellan SP-rören och elementet, om du börjar med att hålla fingrarna på mätspetsarna när du mäter 5V med DMM:en så ser du skillnaden direkt. Källan är mycket högimpediv och din kropps belastning är relativt lågimpediv i relation till mätinstrumentets, därav denna spänningsdelning.

Du har som WATTisPOWER säger potentialskillnad mellan SP-röret och radiatorn. Detta är inget onormalt eftersom SP-rör normalt inte är jordade (kan vara i kontakt med jord ändå någonstans, men anslutningen är antagligen betydligt sämre än den till radiatorn, därför blir det potentialskillnad)

Nämen, det gick ju jättesnabbt med svar! :)

Jaså, så det är potentialskillnad mellan SP-röret och elementet. Jag antar at jag inte behöver oroa mig över det. Rören er ju gömda i väggen och normalt inte åtkomliga.
Och sen kommar jag just ihåg att det finns en äldra forumtråd om jordning av SP-rör, var man pratar om att fulständig jordning av befintliga rör är lite svårt. Så det får bli som det är.

Jag tackar för svar!

• Gilla
jewnis
  • Laddar…
C
Snabb fråga, SP-rör, vad är det?

SP = pansarrör

cheetah1 skrev:
Snabb fråga, SP-rör, vad är det?

Metallrör "Pansar-rör" som användes förr för att dra infälld el i väggar (VP-rör av plast används nuförtiden).

C
Aha.

Jo VP-rör vet jag vad det är, VP står väl för VinylPlast? Kan man gissa att SP står för typ StålPansar eller nåt liknande? :P

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.