Anta följande:

Jag har beställt ett arbete av en VVS-firma där vi kommit överens om när arbetet ska vara klart. Varje vecka som de inte är klar ska en viss summa dras av från avtalat pris.

Under arbetets gång anmärker jag på dragningen av avloppet och säger att jag inte tror att det kommer att fungera. Firman säger att det kommer det visst att göra.

Firman avslutar arbetet inom avtalad tid. Efter några veckor framkommer att avloppet inte fungerar som avsett. Jag har inte slutbetalat arbetet utan har hållit inne 20% av totalkostnaden. Jag har även tagit dit en besiktningsman som också han säger att avloppet är feldraget.

Här kommer min fråga:
Kan jag fortsätta att dra av pengar på slutbetalningen enligt avtalet om förseningsavgift? Eller är det så att firman har rätt att fixa till felen utan avdrag från slutpriset?

Det skulle i så fall betyda att om firman inte tror sig hinna klart arbetet i tid kan de slarva på slutet och sen skrika "Klart!" eftersom de slipper kostnadsavdrag på att fixa till sina egna fel?

Vad gäller?

Eller är det så att jag kan börja räkna förseningsavgiften igen men bara från det att de påbörjar korrigeringarna av sina misstag?

I detta fall har det gått c:a 3 månader sen firman sa Klart! och de har ännu inte kommit hit och påbörjat fixa sina fel. Skulle jag då räkna förseningsavgiften från den dag det skulle varit klart är firman numera skyldig mig en massa pengar :) Men det kanske inte är rimligt att resonera så?

Beror kanske på vad som står i avtalet. Men det normala är att vite slutar ticka iom. att bygget är "färdigt". Sedna kan det finnas skaer som inte är klara, eller direkt fel. Som byggaren har rätt att fixa i efterhand.

Fortsätt att hålla inne ett lämpligt belopp för felet ifråga. Håller du inne för mycket pengar så kan byggaren hävda betalningsvägrna för att låta bli att åtgärda.

Men hur lång tid är det rimligt att det får ta innan de sätter igång att fixa felen? 1 månad, 3 månader?

När kan man anlita en annan firma till att fixa felen?

Och, hemska tanke, om felen kostar mer att åtgärda än vad man hållit inne i betalning? Hur får man den första firman att ta den kostnaden?

Ofta stipuleras det att besiktningsanmärkningar skall åtgärdas inom 2 månader.

Troligen så kan du nu skriva ett brev till firman och meddela dem att såvida de inte åtgärdar felet inom xx veckor (typ 2 veckor, det måste vara en realistisk tid). Så kommer du att anlita en annan firma för att göra om, och att du kommer att kräva firman på betalning för den kostnaden.

Kolla med ex. jur. rådgivningn på villaägarförbundet om upplägget är OK.

Om det kostar mer än de pengar du håller inne, så kan du kräva firman på det också, men räkna med stora problem att få ut det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.